کرمانشاه، استانی فراموش‌شده

کرمانشاه، استانی فراموش‌شده

یادداشت: حجت‎الاسلام ‌جواد حسینی‌کیا نماینده کرمانشاه


  نرخ بیکاری استان کرمانشاه در بهار سال 99، 8/13درصد، در فصل تابستان سال گذشته 2/15درصد و در پاییز 99 نیز، 4/12درصد بود که نسبت به سال ۹۸ یک روند کاهشی امیدوارکننده داشت اما نرخ بیکاری در زمستان سال پیش، افزایش پیدا کرد و با این افزایش، همه امیدها هم بر باد رفت. با افزایش نرخ بیکاری، استان کرمانشاه از «سند جامع اشتغال استان» عقب افتاد. طبق این سند، نرخ بیکاری در کرمانشاه در سال ۹۸ باید 3درصد، در سال ۹۹، 5/2درصد و در سال ۱۴۰۰ هم 5/2درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، 3درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری این استان، پس از پنج سال دوباره به 7/15درصد کاهش پیدا کرد؛ این در حالی است که کاهش نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۹۹ کمتر از یک درصد بوده و هدف رسیدن به 5/2درصد کاهش، محقق نشد. این‏ها نشان می‏دهد نرخ بیکار در استان کرمانشاه بالاست و باید فکری به حال اشتغال‌زایی در این استان کرد.
 آنچه در تاریخ، بر سر این استان آمده، امروز در اقتصاد و نرخ بیکاری بروز کرده است. ویرانی زیرساخت‏ها در زمان جنگ تحمیلی و وقوع زلزله‏ها و سیل‏های پی‌درپی باعث شده تا استان کرمانشاه، مدت زیادی را صرف بازسازی و بازگشت به زندگی کند، به همین دلیل‌ از سند جامع اشتغال عقب افتاده است. حال این‌که استان کرمانشاه ظرفیت بالایی در اشتغال‎زایی دارد. جغرافیا و نزدیکی به مرز، امکان صادرات به عراق را مهیا می‏کند. توپولوژی و جغرافیای این استان، خاک حاصلخیز و شرایط مناسب آب‌وهوایی، بهترین شرایط برای رونق کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی را مهیا کرده است. استان کرمانشاه از لحاظ معدنکاوی نیز ظرفیت مناسبی دارد و نیاز است در این بخش نیز سرمایه‌گذاری شود‌.
افزون بر این ظرفیت گردشگری را نیز نباید فراموش کرد، زیرا کرمانشاه در این زمینه ظرفیت‏های ویژه‏ای دارد که البته کمتر به آن توجه شده است. این‏ها همه ظرفیت‎های استان کرمانشاه است؛ با وجود همه اینها، نرخ بیکاری بالا و نرخ اشتغال‌زایی پایین است؛ درحالی‌که با توجه و مدیریت ظرفیت‏ها شرایط اشتغال‌زایی برای کرمانشاه می‎توانست بهتر از این باشد. مهم‌ترین دلیل نرخ پایین اشتغال‌زایی در استان کرمانشاه، ناشناخته بودن این منطقه است. درست است که ظرفیت‏های زیادی برای سرمایه‏گذاری و اشتغال‌زایی در این استان وجود دارد اما مسؤولان هم آن‌طور که باید و شاید، در معرفی و شناساندن ظرفیت‏های این استان به سرمایه‏گذاران بخش خصوصی تلاش نکرده‌‎اند. سرمایه‏گذاران از ظرفیت‎های استان کرمانشاه اطلاعی ندارند‌. دلیل دیگری که باعث افزایش نرخ بیکاری در این استان شده است، بی‏توجهی به زیرساخت‏هاست؛ درست است که جنگ و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله باعث از بین رفتن زیرساخت‏های این استان شده است، اما هیچ انگیزه‌ای هم برای حل این مشکل در مدیران دیده نمی‌شود.