نسخه Pdf

گردان‌های تک‌نفره

در روزهایی که به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر و پیروزی قیام فلسطینی‌ها بحث جنگ دوباره داغ است، سراغ انواع جنگ رفتیم

گردان‌های تک‌نفره

سرنخ کلاف این هفته به خیلی وقت پیش برمی‌گردد، خیلی خیلی وقت پیش! اصلا مشکل از جایی شروع شد که در عالم خلقت یک نفر آدم شد، دو تا آدم و یک عدد قبیله شد، دو تا قبیله و یک شهر شد، دو تا شهر. دوتا شدن همان و دعوا همان! دعواهایی از این دست که امشب کداممان سرمان را توی این غار زمین بگذاریم شروع شد و همان‌طور که آدم‌ها گنده‌تر می‌شدند کل‌کل‌هایشان هم بزرگ‌تر شد و رسید بر سر این‌که حالا کدام‌مان صاحب دنیا باشیم. موشک‌های کدام‌مان جاهای دورتری از زمین و فضا را فتح کند. البته ا گر این روزها بخواهیم درباره واژه‌هایی مثل جنگ، مرز، سلاح و خط مقدم حرف بزنیم به مفاهیم جدیدی می‌رسیم؛ مثلا سربازها در جنگ‌های گذشته با اختیار خودشان پا به میدان جنگ می‌گذاشتند اما حالا آنقدر میدان جنگ رسانه‌ای وسیع شده که به نوعی همه ما یک گردان تک‌نفره‌ایم! خلاصه این‌که این شماره رفتیم سراغ موضوعی که این روزها به‌خصوص خیلی درباره‌اش می‌شنویم؛ یعنی جنگ!

ما نخواهیم بجنگیم کی را باید ببینیم؟

حالا ممکن است شما بگویید آقا ما اصلا با کسی کاری نداریم!‌ سر جایمان نشسته‌ایم. چرا باید به فکر این چیزها باشیم؟
حقیقتش این است که بله، ممکن است که ما با کسی کار نداشته‌باشیم اما بقیه با ما کار دارند!‌ به محض این‌که احساس کنند کشوری توان دفاع از خود را ندارد سریعا چنگ و دندان نشان می‌دهند. توانایی دفاعی یک کشور در تنظیم روابطش با کشورهای دیگر نقش مهمی دارد. به این توان می‌گویند توان بازدارندگی! یعنی من آنقدر انسانیت دارم که شروع‌کننده جنگی نباشم و آنقدر هم زور دارم که هیچ کس دیگری هم جرأت نکند دست از پا خطا کند چون می‌داند که در آن صورت خونش پای خودش است!‌ مثلا ایران، بزرگی می‌‌فرمود: ما شروع کننده جنگی نخواهیم‌بود و این دشمن است که ممکن است دست از پا خطا کند. اما بداند که او پایان‌دهنده جنگ نیست.
در طول تاریخ هم همیشه کشورهایی که توان دفاعی ضعیفی داشتند با انواع هجوم و جنگ و استعمار و تهدید دست و پنجه نرم می‌کردند. برای همین هم هست که حتی کشورهای صلح‌طلبی مانند ایران هم باید هم برای دفاع از خودشان و هم برای دفاع از هم پیمانان‌شان و مظلومان تجهیزات نظامی داشته‌باشند تا مثلا اگر سر و کله موجودی به نام داعش در عراق و سوریه پیدا شد قبل از این‌که پایش به تهران و مشهد و اصفهان برسد همان‌جا کلکش کنده شود. به این نوع جنگیدن برای دفاع از خود و کمک به هم پیمانان در خارج از مرزها اصطلاحا جنگ‌نیابتی هم می‌گویند!



جنگ نامه!
گنبدآهنین: این روزها احتمالا در اخبار مربوط به اسرائیل نام گنبد‌آهنین را زیاد شنیده‌اید. گنبدآهنین یک سامانه شناسایی، محاسبه و مهار اسرائیل است که برای ردیابی و انهدام موشک‌هایی که به سمت اسرائیل پرتاب می‌شدند طراحی شده که البته جنگ اخیر ثابت کرده آنقدری هم که ادعایش را می‌کردند شکست‌ناپذیر و غیرقابل نفوذ نبوده!
تسلیحات: همون ابزار و سلاح‌های جنگی است.
نفر: واحد شمارش سرباز در جنگ ها
موشک قاره پیما: موشک‌هایی که می‌توانند مسیرهای زیادی را طی کنند و در طول مسیر از جو خارج می‌شوند.
موشک نقطه‌زن: موشک‌هایی که تا لحظه برخورد قابل کنترل اند و دقیق می‌خورند به هدف!
پهپاد: هواپیماهای بدون سرنشینی هستند که برای رصد،جاسوسی یا بمب انداختن استفاده می‌شوند.
نقطه‌صفر مرزی: ۱۲ کیلومتر از این طرف و آن طرف مرز که غیرمسکونی است.
تلفات: میزان آسیب‌های انسانی و ابزاری ناشی از جنگ!
اتاق جنگ: جلسه‌ای که فرماندهان ارشد جنگ در آن برای حمله و دفاع برنامه‌ریزی می‌کنند.