شگفتی‌سازی آقای توخل

منچسترسیتی به تاکتیک‌های پپ باخت

شگفتی‌سازی آقای توخل


حدود 3 ماه پیش بود که مدیران قطری تیم فوتبال پاری‌سن ژرمن تصمیم گرفتند توماس توخل را اخراج و به جای او پوچتینوی آرژانتینی را جایگزین کنند . چند روز بعد هم چلسی فرانک لمپارد را اخراج کرد و به جای او توخل را آورد. در آن روزها چلسی اصلا اوضاع و احوال خوبی نداشت. در لیگ‌برتر انگلیس در رده هشتم بود و در لیگ قهرمانان اروپا قرار بود با اتلتیکو مادرید بازی کند. اما توخل در عرض همین چند ماه کاری کرد که بدون شک اسمش تا سال‌ها در نام این باشگاه جاودانه خواهد ماند. او لیگ جزیره را در رده چهارم تمام کرد و با رساندن تیمش به فینال لیگ قهرمانان به تنها مربی تبدیل شد که در دو فصل متوالی با دو تیم مختلف به فینال‌UCL  می‌رسد. او شنبه‌شب نیز با قهرمان کردن تیمش در فینال مقابل من‌سیتی، نشان داد انتخاب مدیران چلسی تا چه اندازه درست بوده است.
موضوع دیگری که بعد از بازی شنبه‌شب کارشناسان به آن اشاره کردند، اشتباهات فاحشی بود که پپ گواردیولا در ترکیب اولیه‌اش انجام داد. وقتی ترکیب سیتیزن‌ها برای بازی فینال اعلام شد، همه تعجب کردند که چرا فرناندینیو در میانه این تیم دیده نمی‌شود و به جای او رحیم استرلینگ در ترکیب قرار دارد. این ترکیب باعث شد ایلکای گوندوگان در میانه زمین من‌سیتی تنها باشد. نکته عجیب اینجاست که پپ در تمام طول این فصل فقط یک بار از فرناندینیو در ترکیب اولیه‌اش استفاده نکرد. عجیب‌تر این‌که از ماه فوریه تاکنون استرلینگ هرگز در لیگ قهرمانان بازی نکرده بود. پپ فصل پیش و در مرحله یک چهارم نهایی هم چنین اشتباهی را داشت و با 5 دفاع بازی را مقابل لیون شروع کرد. همان ترکیب باعث شد سمت چپ من‌سیتی ضعیف شود و لیون بازی را 3 بر یک به نفع خودش تمام کند.  
در بازی فینال، چند رکورد هم به نام بازیکنان و مربیان هر دو تیم ثبت شد. ادوارد مندی، گلر سنگالی چلسی با کلین‌شیت در این بازی، تعداد کلین‌شیت‌هایش را در این فصل از لیگ قهرمانان به عدد 9 رساند و به تنهایی در این زمینه رکورددار شد. او همچنین اولین دروازه‌بان آفریقایی است که توانست در لیگ قهرمانان به قهرمانی برسد. از طرف دیگر، توخل بعد از یورگن کلوپ به دومین مربی تبدیل شد که توانسته در سه بازی متوالی مقابل پپ به پیروزی می‌رسد. باید به این نکته هم اشاره کرد که با موفق شدن توخل، سه مربی آلمانی در سه فصل متوالی توانسته‌اند در لیگ قهرمانان به موفقیت برسند.