افشای ناخواسته اسرار هسته‌ای آمریکا

افشای ناخواسته اسرار هسته‌ای آمریکا


براساس گزارشی که روز جمعه ۲۸ ماه مه از سوی وبسایت روزنامه‌نگاری تحقیقاتی بلینگ‌کت «Bellingcat» منتشر شد، آن دسته از سربازان آمریکایی که به مرور اینترنتی اطلاعات و دانش نظامی خود می‌پردازند، بخشی از اسرار هسته‌ای این کشور را فاش کرده‌اند. گروه «بلینگ‌کت» می‌گوید که به کمک اسرار فاش‌شده، از جمله می‌توان محل دقیق انبار بمب‌های هسته‌ای ایالات متحده در اروپا را یافت.
به گزارش یورونیوز، در این گزارش آمده است که آن دسته از سربازان آمریکایی که مسؤول زرادخانه هسته‌ای این کشور در اروپا هستند، باید به طور منظم به پرسشنامه‌های امنیتی طولانی و مفصل پاسخ دهند و برای انجام این کار، آنها باید مجموعه بزرگی از اطلاعات و کدها و کلمات اختصاری را حفظ باشند؛ موضوعی که باعث شده سربازان برای فعال نگاه داشتن حافظه خود در این زمینه، به مرور آنلاین اطلاعات‌شان روی بیاورند و ناخواسته اطلاعات را فاش کنند. تیم تحقیقاتی «بلینگ‌کت» برای انجام این تحقیق به سراغ موتورهای جست‌وجوی اینترنت رفت.
از دیگر اطلاعات فاش‌شده این‌که گرچه دولت هلند هرگز به‌طور رسمی تایید نکرده که پایگاه هوایی ولکل در جنوب‌شرق این کشور یکی از انبارهای تسلیحات هسته‌ای است، اما خبرنگاران گروه «بلینگ‌کت» توانستند روی اپلیکیشن چگ تعداد ۷۰ فیش مرور اطلاعات را بیابند که به اطلاعاتی درباره این پایگاه اختصاص داشتند. بررسی برخی فیش‌های کشف‌شده در اپلیکیشن Cram نیز اطلاعات قابل‌توجهی درباره انبار موشک‌ها در پایگاه نظامی «آویانو» در ایتالیا به دست می‌داد و از همه بدتر این‌که یکی از سربازان روی یکی از این فیش‌های آنلاین، حتی رمزهای عبور و نام‌های کاربری لازم برای غیرفعال کردن سیستم‌های امنیتی WS3 را نوشته بود.