شلیک تیرخلاص به نتانیاهو

مخالفان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر سر تشکیل کابینه ائتلافی با یکدیگر توافق کرده‌اند

شلیک تیرخلاص به نتانیاهو

شواهد و اخبار موجود نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس آخرین روزهای خود در مسند قدرت را سپری می‌کند. وی پس از ناکامی در تشکیل کابینه، درصدد برگزاری انتخابات مجدد در سرزمین‌های اشغالی بود، اما توافق رقبای نتانیاهو بر سر تشکیل کابینه ائتلافی، نقشه وی را ناکام گذاشته است. ماجرا از آنجا آغاز شد که عامیت سگال خبرنگار سرشناس رژیم صهیونیستی از توافق یائیر لاپید و نفتالی بنت برای تشکیل کابینه ائتلافی خبر داد. قرار است ظرف ده روز آینده کابینه جدید رژیم صهیونیستی از کنست رأی اعتماد گرفته و آغاز به کار کند. براساس توافق به‌عمل آمده بنت تا سال ۲۰۲۳ نخست‌وزیر خواهد بود و لاپید که تا آن هنگام وزیر خارجه و جانشین نخست‌وزیر خواهد بود، جای بنت را در سال ۲۰۲۳ خواهد گرفت. در صورت تشکیل شدن این کابینه، بنیامین نتانیاهو پس از ۱۲ سال قدرت را از دست خواهد داد.

 آخرین تلاش‌های نتانیاهو
نتانیاهو طی روزهای اخیر تلاش کرد تا باردیگر ماموریت تشکیل کابینه را برعهده بگیرد. وی در تلاش برای ممانعت از امکان تشکیل ائتلاف مخالفان، به «گیدئون سعر» رئیس حزب امید جدید پیشنهاد داد کابینه‌ چرخشی سه‌جانبه تشکیل دهند که ابتدا سعر به مدت ۱۸ ماه نخست‌وزیر باشد و بعد از آن خود نتانیاهو به مدت دو سال و سرانجام نوبت به نفتالی بنت، رئیس حزب «یامینا» برسد و تنها شش ماه در این سمت باشد. اما سعر و نفتالی بنت هیچ‌یک پیشنهاد نتانیاهو را نپذیرفتند. آن دو تاکید کردند که دیگر تاریخ مصرف سیاسی نتانیاهو به پایان رسیده و وی باید رسما از مسند قدرت کنار برود.
کابینه جدید رژیم صهیونیستی متزلزل خواهد بود
با همه این اوصاف، ائتلاف میان مخالفان نتانیاهو نیز ائتلافی پایدار نیست. بر این اساس، شاهد شکل‌گیری یک کابینه ضعیف و حداقلی در سرزمین‌های اشغالی خواهیم بود. ماموریت یائیر لاپید، رئیس حزب «یش عتید» برای تشکیل کابینه روز چهارشنبه به پایان می‌رسد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرده که نفتالی بنت رئیس حزب یامینا و یائیر لاپید رئیس حزب یش عتید با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه به نفتالی بنت حمله کرد و گفت که او کابینه راستگرا را رد کرده و در عوض می‌خواهد نخست‌وزیر «یک دولت چپگرا» باشد. اواسط ماه پیش، رئیس رژیم صهیونیستی درپی ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه، یائیر لاپید را مأمور تشکیل کابینه کرد. لاپید اکنون ناچار شده است جهت کنار زدن نتانیاهو با نفتالی بنت، یکی از رهبران محافظه‌کار در سرزمین‌های اشغالی وارد ائتلاف شود. بدیهی است که همین مساله، مولد اختلافات زیادی در تل‌آویو خواهد بود. برخی کارشناسان و تحلیلگران نیز بر این باورند که در نهایت، کابینه ائتلافی جدید نیز در مدت زمانی اندک فروخواهد ریخت.
 بدترین روزهای نتانیاهو
صورت مساله در سرزمین‌های اشغالی مشخص است. نتانیاهو امید خود را جهت بقا در قدرت به صورت کامل از دست داده است. وی امیدوار بود رقیبانش هم نتوانند کابینه تشکیل دهند تا رژیم صهیونیستی مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات از سال ۲۰۱۹ شود. چنین سناریویی او را که از ماه مه ۲۰۲۰ درگیر محاکمه در پرونده‌های فساد است را دست‌کم تا چند ماه دیگر در قدرت نگاه می‌داشت. طبق روال هفته‌های گذشته، تعداد زیادی از ساکنان تل‌آویو باردیگر برای اعتراض به عملکرد و فساد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حمایت از احزاب مخالف، به خیابان‌ها آمدند. اعضای جنبش «پرچم سیاه» که طی چند ماه گذشته در شامگاه شنبه‌ها تظاهرات و تجمع‌های ضدنتانیاهو برگزار می‌کردند، این بار برای اعلام حمایت از تشکیل کابینه توسط ائتلاف احزاب اپوزیسیون تجمع کردند.
 نقش نبرد غزه در سقوط نتانیاهو
چنانچه در سال 2006 میلادی، شکست رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌ا... لبنان بیشترین نقش را در برکناری ایهود اولمرت نخست وزیر وقت صهیونیست‌ها از قدرت داشت، این بار نیز شکست نتانیاهو در نبرد غزه سهم به‌سزایی در سقوط وی از قدرت داشته است. بسیاری از متحدان و مخالفان نتانیاهو (هر دو گروه) معتقدند که رژیم اشغالگر قدس در نبرد غزه، شکست سختی را در برابر حماس و جهاد اسلامی پذیرفته است. پیش از این نیز، نظرسنجی‌های جدید در فلسطین اشغالی نشان داد در پی شکست کابینه کنونی تل‌آویو در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی و اعلام آتش‌بس یکجانبه با نوار غزه، حمایت‌ها از احزاب اپوزیسیون بیشتر شده است. با این حال، سرنوشت اپوزیسیون نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی نیز در برابر مقاومت مشخص است. آنچه مسلم است این‌که حماس و جهاد اسلامی اساسا مقاومت بر سر آزادی فلسطین را متغیری وابسته به حضور یا عدم حضور حزب یا جریانی خاص در سرزمین‌های اشغالی، در مسند قدرت ندانسته و دهه‌هاست درصدد آزادسازی سرزمین اجدادی خود از دست اشغالگران هستند. نتانیاهو در دوران حضور خود در سرزمین‌های اشغالی، چهار بار با حماس وارد منازعه شد و هر بار، شکست سنگین‌تری را در برابر مقاومت تجربه کرد. موشکباران تل‌آویو و هدف قرار گرفتن عمق استراتژیک سرزمین‌های اشغالی با موشک‌های مقاومت، بدترین شوک ممکن را به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همراهانش در جریان نبرد اخیر (جنگ 12 روزه) وارد ساخت. پس از شکست صهیونیست‌ها در این نبرد، مشخص بود که نتانیاهو دیگر جایی در راس هرم قدرت در سرزمین‌های اشغالی نخواهد داشت....