جنایت در پوشش مرد نابینا

گزارش میدانی از محل قتل معاون عمرانی حرم امامزاده صالح تهران

جنایت در پوشش مرد نابینا

 خیابان برادران واعظی بعد از 42 سال دوباره صحنه قتلی مرموز شد. 42 سال قبل در این خیابان، آیت‌ا... حاج شیخ‌ قاسم اسلامی موقع افطار در حیاط خانه‌اش به ضرب گلوله ترور شد و حالا، هشتم خرداد1400 معاون عمرانی حرم امامزاده صالح مقابل خانه‌اش با شلیك گلوله به قتل رسید. ساعت 8 و 15 دقیقه سعید طاهری از خانه‌اش در میانه خیابان برادران واعظی حوالی میدان قدس تهران خارج شد. هنوز چند قدمی از خانه فاصله نگرفته بود كه مردی اسلحه‌ای از زیر لباسش خارج كرد و به سمت او نشانه گرفت. یك، دو، سه، سومین گلوله كه شلیك شد، مهندس طاهری غرق در خون روی زمین افتاد. متهم نیز به سمت انتهای كوچه دوید و با سوار شدن به تاكسی عبوری دور شد. اصابت گلوله به سینه‌اش مجالی به پزشكان بیمارستان شهدای تجریش برای احیای او نداد و با مرگ مرد مجروح، پرونده‌ای جنایی پیش روی تیم جنایی تهران قرار گرفت.
كارآگاهان پلیس آگاهی و بازپرس جنایی تهران با حضور در محل قتل، تحقیقات خود را آغاز كردند و با كشف سرنخ‌هایی از ضارب به دنبال دستگیری او و رازگشایی از انگیزه قتل هستند. مدیر روابط‌عمومی آستان امامزاده صالح اعلام كرده، این قتل هیچ ارتباطی با شغل مرحوم طاهری نداشته است.
شاهدان ماجرا چه گفتند؟
سراشیبی كوچه برادران واعظی را كه بالا می‌روی، به پلاك 11 می‌رسی. مقابل همان خانه‌ای كه صبح دیروز مهندس سعید طاهری، معاون مهندسی  امامزاده صالح تجریش هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت. اهالی هنوز در شوك هستند و باورشان نمی‌شود در چند قدمی خانه‌شان این جنایت رخ داده است. مرد جوانی كه در مجاورت پلاك 11 در حال احداث ساختمان است، به خبرنگار جام‌جم گفت: «من  برای سركشی به ساختمان آمده بودم. كارگران از صبح زود در آنجا حاضر شده و مشغول كار بودند كه ساعت حدودا 8 و 10دقیقه صدای شلیك گلوله شنیدم. برای پیگیری ماجرا سراسیمه  از ساختمان بیرون زدیم، مهندس  طاهری را دیدم كه كف خیابان افتاده است. زیر لب ذكر لااله الاا... می‌گفت.  بعد از آن همسر و فرزندانش بیرون آمدند و او را با حال زخمی دیدند، بر سر و صورت خود زدند و صدای شیون و گریه محله را گرفت. اورژانس آمد و او را به بیمارستان بردند. ساعاتی بعد وقتی خانواده‌اش به محل بازگشتند،  متوجه شدیم كه او فوت كرده است. »
مرد میانسال دیگری كه مقتول را می‌شناخت هم، در ادامه گفت: «مقتول یک دختر 12 ساله و یک پسر 20 ساله داشت و بیش از  10 سال می‌شد كه در همین خانه همراه  همسر، دختر و پسرش زندگی می‌كرد. آنها خانواده آرامی بودند و با كسی اختلاف و كینه نداشتند.»
یكی از مغازه‌داران هم به خبرنگار جام‌جم گفت: «ماموران دوربین‌های مداربسته مغازه‌های اطراف را بازبینی كرده و متوجه شدند ضارب ماسك زده بوده و عصای نابینایان را در دست داشته است. بعد از بیرون آمدن مهندس از خانه به او نزدیك شده و با شلیك گلوله او را مجروح كرده است. ضارب بعد از شلیك، با بستن عصایش به‌سرعت خود را به خیابان اصلی رسانده و با خودروی عبوری فرار كرده است.»
یك منبع آگاه در پلیس تهران  نیز به جام‌جم گفت: «بررسی‌ها نشان داد مرد میانسال با  شلیك سه تیر به قتل رسیده است. بازبینی‌های دوربین مداربسته نیز نشان داد كه  قاتل لباس مبدل به تن داشته و در قالب فردی نابینا و عصا به‌دست به مقتول نزدیك شده و او را به قتل رسانده است. با ردیابی متهم، ماموران به پارك جمشیدیه رسیده و با حضور در آنجا لباس‌های ضارب را پیدا كردند. او در آنجا لباس‌هایش را عوض كرده و به فرارش ادامه داده بود.»