خشم برزیلی‌ها از رئیس جمهوری جنجالی

خشم برزیلی‌ها از رئیس جمهوری جنجالی


ده‌ها هزار نفر در چند شهر برزیل در اعتراض به عملکرد ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری این کشور در قبال همه‌گیری ویروس کرونا به خیابان‌ها آمدند‌. برزیل هم اکنون با بیش از ۱۶ میلیون و ۴۷۱ هزار مبتلا به ویروس کرونا، سومین کشور جهان با بیشترین آمار مبتلایان است. این کشور با ثبت بیش از ۴۶۱ هزار مرگ، دومین کشور جهان با بالاترین تلفات
کووید - 19 نیز محسوب می‌شود.
به گزارش یورونیوز، آوریل ۲۰۲۱ میلادی مرگبارترین ماه برزیل محسوب می‌شد؛ در این ماه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به کووید - ۱۹ جان خود را از دست دادند. تنها روز شنبه،حدود ۱۰ هزار نفر در پاسخ به فراخوان سازمان‌های چپ و جنبش‌های دانشجویی در شهر ریودوژانیرو دست به اعتراض زدند. ده‌ها هزار نفر نیز در دیگر شهرهای برزیل این تظاهرات را برگزار کردند. آنها اعلام کردند اگرچه کسی نمی‌خواهد در بحبوحه شیوع کرونا در تجمعات اعتراضی شرکت کند و در خیابان‌ها باشد اما بولسونارو هیچ انتخاب دیگری نگذاشته و «ما در خیابان‌ها هستیم تا از جانمان محافظت کنیم».
رئیس جمهوری برزیل از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، همواره آن را یک «آنفلوآنزا» توصیف کرده و به انتقاد از قرنطینه پرداخته است. او همچنین داروهای اثبات نشده را تبلیغ کرده و اثربخشی واکسن‌های کرونا را زیر سوال برده است.معترضان می‌گویند اگر دولت زودتر اقدام به واکسیناسیون می‌کرد، می‌توانست از بسیاری از مرگ‌ها جلوگیری کند. آنها همچنین بولسونارو را به جنگل‌زدایی گسترده در آمازون، گسترش خشونت‌ها و تقویت دیدگاه‌های نژادپرستانه در کشور متهم می‌کنند.تظاهرکنندگان سعی کردند در این روز اعتراض خود را با حفظ فاصله اجتماعی بیان کنند و برگزارکنندگان این اعتراض‌ها نیز در میان مردم ماسک و ژل ضدعفونی توزیع کردند. بنا بر گزارش مرکز نظرسنجی «دیتافولها» میزان محبوبیت بولسونارو ۲۴ درصد کاهش یافته که کمترین میزان از زمان آغاز ریاست جمهوری او است.این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۴۹ درصد برزیلی‌ها طرفدار استیضاح وی هستند. لولا داسیلوا، رئیس جمهوری پیشین از جناح چپ، رقیب اصلی بولسونارو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۲ خواهد بود.