ترک سیگار و بازگشت سلامت

ترک سیگار و بازگشت سلامت


احتمالا افراد سیگاری به‌خوبی می‌دانند که کافی است یک روز سیگار نکشند تا فارغ از کلافگی حاصل از نرسیدن نیکوتین به بدنشان حس جریان پیداکردن سلامت در بدنشان را احساس ‌کنند؛ احساسی که با مصرف دوباره سیگار، آن را از دست خواهند داد و فقط کمی آرامش برگرفته از اعتیاد به نیکوتین را به‌دست می‌آورند.
این همان نکاتی است که با سیگارکشیدن از دست می‌دهند و به دست می‌آورند اما وقتی از حال خوب و سلامتی بعد از قطع سیگار حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟
از یک‌سری اعداد و رقم:

۲دقیقه بعد از قطع مصرف سیگار: فشارخون کاهش پیدا می‌کند و نبض‌ فرد طبیعی‌تر می‌شود و ضربان قلب به حالت طبیعی برمی‌گردد. جریان گردش‌خون در بدن به‌ویژه در دست‌ها و پاها راحت‌تر می‌شود.

۸ساعت بعد: مقدار اکسیژن خون به حد طبیعی برمی‌گردد و مقدار منواکسیدکربن خون به سطح طبیعی می‌رسد.

۲۴ساعت بعد: گاز سمی منو اکسیدکربن از بدن خارج می‌شود و ریه‌ها شروع به بیرون‌دادن ترشحات و ذرات انبارشده می‌کنند.

۴۸ساعت بعد: در این مدت بدن فرد از هرگونه نیکوتین پاک‌شده و تمایل شدیدتری به مصرف دوباره دارد. تنفس فرد خوشبوتر از روزهای قبل شده و بوی ناخوشایند موها و تن از بین می‌رود.

۷۲ساعت بعد: فرد انرژی بیشتری دارد و نفس‌کشیدن برایش آسان‌تر از سه‌روز پیش می‌شود.

۲-۱۲ هفته بعد: گردش و جریان خون در سراسر بدن بهتر شده و عملکرد ریه‌ها بهبود یافته و حالا فرد راحت‌تر راه می‌رود، می‌دود و ورزش می‌کند؛ اقدامی که پیش از آن، توان انجامش را به‌راحتی نداشت. ضمن این‌که حس بویایی فرد هم به حالت طبیعی برخواهد گشت.

۳-۹ماه بعد: کارایی ریه‌ها ۵تا۱۰درصد افزایش پیدا کرده و مشکلات تنفسی فرد کمترشده یا از بین رفته و تقریبا مساله‌ای به نام سرفه و تنگی‌نفس برایش وجود ندارد و شخص می‌تواند با خس‌خس سینه هم خداحافظی کند. دندان‌ها سفیدتر و زردی انگشتان و ناخن‌های فرد هم ناپدید خواهد شد.

۱-۵سال بعد: احتمال ابتلا‌ به بیماری‌های قلبی برای فرد به نصف افرادسیگاری می‌رسد. احتمال بروز سکته مغزی کاهش پیدا کرده و برابر با احتمال بروز این اتفاق در افراد غیرسیگاری می‌شود.