اکشن‌کاران پشت دوربین سینما

دیو باتیستا، بازیگر مشهور فیلم‌های اکشن اعلام کرده که می‌خواهد فیلم بسازد

اکشن‌کاران پشت دوربین سینما

ستارگان گونه اکشن از دیرباز علاقه‌مند حضور در چیزی بیشتر از بازی در نقش‌های اکشن در جلوی دوربین سینما بوده‌اند. ظاهرا بزن بهادری‌های موفق آنها در جلوی دوربین و حمایت‌های همه‌جانبه کارگردانان از آنها در مقابله با دشمنان رنگارنگ، این احساس را در آنها برانگیخته که موجوداتی پرقدرت هستند که می‌توانند در هر کاری موفق باشند. اگر از علاقه مفرط این ستارگان به ورود به دنیای سیاست و تلاش برای حضور در کاخ ریاست‌جمهوری و دفاتر فرمانداری ایالت‌ها بگذریم، کارگردانی محصولات سینمایی از دیگر چیزهایی است که آنها به‌شدت به‌دنبالش هستند. از دیرباز بوده‌اند بازیگرانی چون رونالد ریگان، جان وین و آرنولد شوارتزنگر که بخت خود را در دنیای سیاست آزموده‌اند و کم نیست تعداد ستارگانی که در سودای فیلمساز شدن هستند. در چند دهه اخیر به‌طور مشخص می‌توان از سیلوستر استالونه قهرمان اکشن دهه 80میلادی اسم برد که تعداد زیادی فیلم را هم در مقام کارگردان در کارنامه سینمایی‌اش ثبت کرد. اما حالا دیو باتیستا هم هوس ساختن فیلم کرده‌است!

قهرمان جدید اکشن سینما که می‌خواهد جا پای آرنولد بگذارد و جای خالی او را در گونه اکشن پرکند، نیم‌نگاهی هم به کارنامه هنری رقیبش استالونه دارد و می‌خواهد راه او را برود. البته شباهت‌های باتیستا به آرنولد بیشتر است تا استالونه. او هم مثل آرنولد از دنیای ورزش و بعد از کسب عنوان قهرمانی جهان در چند رشته ورزشی، سر از عالم سینما درآورده است. تهیه‌کنندگان هالیوودی که در سال‌های اخیر به‌دنبال جایگزین مناسبی برای آرنولد بوده‌اند، روی کسانی چون وین دیزل، راک (دواین جانسون) و باتیستا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هر سه بازیگر وجوه مشترکی با آقای عضله دهه 80میلادی دارند.
باتیستا در چند سال اخیر و به‌دنبال حضور در تعدادی نقش مکمل، بالاخره توانست نقش اصلی چند فیلم اکشن را بگیرد. استقبال نسبی از این فیلم‌ها، موفقیت او را در هالیوود تضمین کرد و او به کمک این موضوع به‌دنبال برآورده کردن آرزو و رویای همیشگی‌اش یعنی فیلمسازی است. باتیستا می‌گوید: «همیشه رویای کارگردان شدن را داشتم و در فهرست کارهایی که باید انجام دهم، کارگردانی محصولات سینمایی در ردیف‌های اصلی قرار دارد. مطمئن هستم که حداقل یک فیلم سینمایی را کارگردانی خواهم کرد. ترجیح می‌دهم بیشتر پشت دوربین باشم تا جلوی دوربین. حالا شاید نتوانم کارگردانی کارهایی پرخرج همچون «ارتش مردگان» زک اشنایدر را به‌عهده بگیرم اما کارگردانی فیلم‌هایی کم‌هزینه‌تر، هیچ تهیه‌کننده‌ای را به دردسر نمی‌اندازد!»
بازیگر 52 ساله سینما که چند مدال طلا و قهرمانی کشتی کج و بدنسازی را در خانه دارد، چنین ادامه می‌دهد: «این‌طور نیست که یکباره هوس فیلمساز شدن کرده باشم. سال‌هاست که این رویا را دارم. اکنون در دهه 50 زندگی‌ام هستم و می‌دانم زمان کمی برای حضور در جلوی دوربین سینما را دارم. تهیه‌کنندگان تا چه زمانی می‌خواهند نقش‌های اکشن خودشان را به من واگذار کنند؟ پس بهتر است که به آنچه دوست دارم و مایل به انجامش هستم فکر کنم. فیلمسازی را دوست دارم و عاشق داستانگویی هستم. امیدوارم تهیه‌کنندگان به من اعتماد کنند و کارگردانی چند فیلم را به دست من بسپارند. امیدوارم در این رشته آینده‌ای داشته باشم. به‌دنبال کارگردانی بلاک باسترهای گرانقیمت نیستم. درام‌های کم‌هزینه را ترجیح می‌دهم.»
اظهارات باتیستا بازتاب وسیعی در رسانه‌های گروهی و اجتماعی داشته است. اما هنوز اظهارنظری از سوی تهیه‌کنندگان و مدیران شرکت‌های بزرگ و کوچک فیلمسازی ارائه نشده‌است. تحلیلگران سینمایی می‌گویند باتیستا با این صحبت‌ها درصدد معرفی خودش به‌عنوان یک گزینه فیلمسازی در بین تولیدکنندگان محصولات سینمایی است و حالا توپ در زمین آنها قرار دارد. همین تحلیلگران بر این باورند که اظهارات باتیستا با برخورد مثبتی از سوی تهیه‌کنندگان روبه‌رو خواهد شد. اشاره آنها به نوع واکنش صنعت سینما طی ماه‌های گذشته به راک و مایکل بی‌جردن است. دواین جانسون هم چندی پیش برای حضور در رشته فیلمسازی اعلام آمادگی کرد و این موضوع، با استقبال گرم تهیه و تولید‌کنندگان محصولات سینمایی همراه بود. البته ظاهرا او هیچ طرح آماده‌ای برای کارگردانی نداشت و فقط برای ورود به دنیای فیلمسازی ابراز علاقه کرده بود.
اما مورد جردن کاملا متفاوت است. او این روزها می‌رود تا رقیب سرسختی برای بازیگران و قهرمانان اکشن روز سینما باشد، به‌زودی برای کارگردانی سومین قسمت درام ورزشی «کرید» پشت دوربین فیلمبرداری قرار می‌گیرد. کرید که زائده‌ای بر مجموعه پرفروش و جنجالی «راکی» سیلوستر استالونه است، جردن را در نقش اصلی هم دارد. استالونه هم بازیگر این اکشن ورزشی است و به‌عنوان تهیه‌کننده با آن همکاری دارد. جردن با به‌عهده گرفتن وظیفه کارگردانی کرید، همان راهی را طی می‌کند که استالونه با راکی‌هایش طی کرد.