مواضع روزانه نامزدها

مواضع روزانه نامزدها

کنش‌های سیاسی نامزدهای انتخاباتی در ایام باقیمانده فرصت تبلیغاتی ریاست‌جمهوری 1400 روند فعالانه تری پیدا کرد. دیروز نامزدها به تبیین برخی برنامه‌های خود در حوزه مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداختند.
کشور نیازمند جهش در همه زمینه‌ها
سعید جلیلی تصریح کرد: در چهار سال آینده به‌جای اداره کشور باید در تمام زمینه‌های کشور جهش اتفاق بیفتد و از ظرفیت جوانان متخصص ایرانی و ایرانیان خارج از کشور استفاده شود.
به‌گفته وی، شناسایی توانمندی و به‌کارگیری آن و منفعل نبودن دولت می‌تواند به جهش بزرگ در ایران بینجامد.جلیلی بابیان این‌که مقابله با مفاسد اقتصادی یکی از اولویت‌های اوست، خاطرنشان کرد: در این رویکرد به‌جای برخورد با متخلفان باید زمینه‌های فساد را از بین ببریم، زیرا برخی مناسبات موجود زمینه فساد را در کشور فراهم می‌کند.
دوری از سیاسی بازی
سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور در شبکه جام‌جم درباره نحوه مواجهه دولت آینده با حاشیه‌سازی‌ها گفت: من به دور از جناح‌بازی‌ و سیاسی‌بازی و روابط سیاسی که بعضا بین جناح‌ها و گروه‌هاست، تلاش می‌کنم همراه با مردم و در خدمت مردم باشم.
وی با بیان این‌که دولت او عدالت‌محور است، ادامه داد: عدالت ایجاب می‌کند از همه ظرفیت‌هایی که کشور را پیش می‌برد، بهره ببریم و بدون توجه به این‌که افراد از کدام شهر و طایفه‌اند به هرکسی که ظرفیت خدمتگزاری دارد، میدان دهیم.
دولتی متشکل از تمام مردم ایران
محسن رضایی بعد از ضبط برنامه استانی انتخاباتی خود در واکنش به حاشیه‌سازی برخی نامزدهای ریاست جمهوری گفته است: حاشیه‌سازی نشانه ضعف است و در دولتم هیچ ضعفی نمی‌بینم که بخواهم به حاشیه پردازی بپردازم. هر دست آلوده و ناپاکی که در شکل دادن به جریان انحرافی نقش دارد  یا دست‌اندازی به اموال مردم را داشته باشد، افشا می‌کنم.
وی با بیان این‌که دولت من دولت تهران نیست، دولت من دولت ایران است، افزود: در دولت من جناح‌ها به‌دلیل شایستگی خود حضور دارند و لذا دولتم متشکل از تمام مردم ایران است.
پذیرفتن حق نظارت مردم
علیرضا زاکانی  در نشست با دانشجویان دانشگاه‌های تهران با اشاره به چهار رویکردی که در برنامه‌های خود دارد،گفت: در  مرحله نخست فوریت را در برنامه داریم و در  بعد دوم هدف ما تربیت، فرهنگ و دین است.
وی امنیت و ساخت جدید با هدف توسعه آزادی‌ها و پذیرفتن حق نظارت مردم بر خود و حق اعتراض مردم با نهادسازی را سومین برنامه خود عنوان کرد.
این نامزد انتخابات درباره رویکرد چهارم توضیح داد: رویکرد هوشمند در سیاست خارجی سبب عظمت ملی می‌شود و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بسیار مهم است.
مقابله با ساختارهای فساد زا
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از برنامه خود برای به‌کارگیری نیروهای شایسته ذیل نظام جامع شفافیت خبر داد و گفت: برای مقابله با ساختارهای فسادزا برنامه جدی داریم.
 وی در گفت‌وگویی با بیان این‌که فساد در مقابل عدالت است، اظهارکرد: وقتی مجموعه سازوکارها مبتنی بر عدالت‌وقانون شکل بگیرد، ضدفساد اتفاق می‌افتد.  این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد:ما نظام به‌کارگیری نیروهای شایسته را طراحی کردیم و مجموعه ذیل نظام جامع شفافیت است، چون شعار اولیه ما ایجاد شفافیت تام و عام است و این کار را انجام می‌دهیم.
مشکی، رنگ انتخاباتی نامزد اصلاح‌طلب
براساس برخی گزارش‌ها، رنگ انتخاباتی محسن مهرعلیزاده به‌دلیل همراهی و همدلی با فوت‌شدگان کرونا در ایران مشکی انتخاب‌شده است.
همچنین وی پس از ضبط برنامه خود در شبکه خبر در جمع خبرنگاران گفت: در تمام‌کارهایی که انجام داده‌ام به حاشیه نپرداختم و افرادی را بر سرکار خواهم آورد که از حاشیه به دور باشند.وی اضافه کرد: اگر رانت‌ها و خویشاوندسالاری را از بین ببریم و استفاده از افراد سالم را در رأس کار قرار دهیم و شفافیت داشته باشیم، هیچ‌کسی امکان انجام فساد را نخواهد داشت.
سیاستمداران به مرخصی بروند
عبدالناصر همتی، انتخاب رئیس‌جمهوری اقتصاددان برای اصلاحات اقتصادی را مفید دانست و خاطرنشان کرد: همواره سیاستمداران بر اقتصاد کشور تصمیم می‌گرفتند و درنتیجه شرایط موجود را شاهد هستیم، بنابراین باید در دوره‌ای به سیاستمداران مرخصی دهیم. وی درباره برنامه‌های تولید خود تصریح کرد: رشد تولید بحث مهمی است و باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. مهم‌ترین مساله تولید این است که دولت باید پای خود را از گلوی بخش خصوصی بردارد. همتی افزود: می‌توان با زنجیره تولید، ایجاد اطمینان در بخش تولید و رفع موانع تولید همچون بیمه و مالیات در تولید موفق بود.