آسم مادران شیرده و نوزادان

آسم مادران شیرده و نوزادان


 حتما شنیده‌اید که داشتن ژن‌های مستعدکننده باعث افزایش خطر ابتلا به آسم می‌شوند و لذا نسبت خونی (مانند والدین یا برادر و خواهر) با فرد مبتلا به آسم می‌تواند باعث افزایش احتمال بروز آسم شود. نوزادان شیرخوار بیشتر موادغذایی مورد نیاز خود را از طریق شیر مادر تامین می‌کنند و در نتیجه تغذیه و سایر اقدامات مادران می‌تواند در ترکیب شیر و انتقال مواد به نوزاد تاثیر اصلی را داشته باشد.
لذا بحث تغذیه مادران شیرده اهمیت بسزایی دارد و می‌تواند تاثیرات شدیدی بر وضعیت نوزاد داشته باشد. مادرانی که مواجهه با آلرژن‌ها داشته و میزان بالایی از مواد غذایی آلرژی‌زا را دریافت می‌کنند، احتمال دارد ترکیباتی از این مواد را از طریق شیر به نوزاد منتقل کنند. اینها حتی در مواردی بدون بروز علائم در خود مادر، می‌تواند سبب بروز آلرژی و حساسیت در نوزاد شود و خطر ابتلا به آسم در نوزاد را افزایش دهد که باید موردتوجه مادران شیرده قرار گیرد و مشاوره‌های لازم را از متخصصان تغذیه و پزشکان و متخصصان مربوطه دریافت کنند.
همچنین فراموش نکنید مادرانی که استعمال سیگار داشته باشند نیز خطر بروز آسم و آلرژی را در نوزادان خود به‌شدت بالا می‌برند که توصیه می‌شود این امر حتما کنترل شود و اقدامات لازم برای ترک سیگار را داشته باشند. همچنین مادرانی که درگیر بیماری آسم هستند از طریق مشورت با پزشک خود دستورات لازم را برای کنترل علائم و نشانه‌های بیماری دریافت کرده و تحت‌نظر پزشک مربوط، نوزادان خود را مورد ارزیابی قرار دهند.