تجربه ناموفق در خلق فضای وسترن

نسخه سینمایی و استریم «کسانی که آرزوی مرگ مرا دارند» همزمان پخش می‌شود

تجربه ناموفق در خلق فضای وسترن

 گونه وسترن از دیرباز مورد علاقه صنعت سینما بوده
و بعد از دوران اوج و شکوفایی این‌گونه، هنوز هم هر چند وقت یکبار هنرمندان سراغ ساخت فیلمی وسترن می‌روند. شاید همین علاقه مفرط به فضای وسترن بوده است که مدیران شرکت فیلمسازی نیولاین و شرکت برادران وارنر را به صرافت تولید وسترنی تازه انداخته است. آنها با تولید «کسانی که آرزوی مرگ مرا دارند»، به قول خودشان یک نئو وسترن خلق کرده‌اند که البته لحنی افشاگرانه و ضد‌دولتی هم دارد. نقش اصلی داستان را هم به آنجلینا جولی داده‌اند که یک بازی بد در آن ارائه داده است! این اکشن دلهره‌آور وسترن را تیلور شرایدون کارگردانی کرده و برخی منتقدان می‌گویند تنها عناصر گونه وسترن در آن، فقط یک اسب و یک جنگل پردرخت است که البته در حال سوختن است!


بحث تولید کسانی که آرزوی مرگ مرا دارند از ژانویه 2019 مطرح شد و همان زمان اعلام شد جولی نقش شخصیت محوری ماجرا را بازی خواهد کرد. او به‌زودی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم هم شد. کلید فیلمبرداری می 2019 در نیومکزیکو زده شد. تا جولای همین سال، فیلمبرداری و تدوین آن تمام شد. اما برخی مسائلی که برای فیلم به وجود آمد، باعث
طولانی شدن روند آماده‌سازی آن شد. تهیه‌کنندگان فیلم هیچ‌وقت در‌باره این عوامل بازدارنده صحبتی نکردند اما رسانه‌ها بحث اختلاف جولی با کارگردان و همکاران تهیه‌کننده‌اش را مطرح کردند. به‌هر حال، تعلل در آماده‌سازی فیلم باعث شد تا زمان اکران عمومی آن به دوران کرونا و مشکلات مربوط به آن بخورد. مدیران برادران وارنر این اکشن دلهره‌آور را همزمان با اکران در سالن‌های سینما، به صورت زنده و همزمان در اینترنت هم پخش کردند. قرار بود نیکلاس کیج یکی از نقش‌های فیلم را بازی کند که این اتفاق نیفتاد.
داستان فیلم با کانر (فین لیتل) کوچولو آغاز می‌شود که همراه پدرش اوئن (جیک وبر) به اجبار راهی سفری جاده‌ای می‌شود. او به‌زودی شاهد قتل پدرش به دست دو قاتل قراردادی (نیکلاس هولت و جان برنتال) است. اوئن قبل از مرگ مدارک محرمانه مهمی را در رابطه با خلافکاری چند نفر از مسؤولان به کانر می‌دهد و می‌خواهد آن را در اختیار رسانه‌ها بگذارد. پسرک حین فرار در طبیعت وحشی اطراف مونتانا، با هانا (جولی) آتش‌نشانی دلشکسته آشنا و همراه می‌شود. هانا که قبل از این نتوانسته جان چند بچه را در جریان یک آتش‌سوزی نجات دهد و حالا دچار عذاب وجدان شده، تصمیم می‌گیرد به هر قیمتی شده از کانر در مقابل دو قاتل حرفه‌ای دفاع کند.
کسانی که آرزوی مرگ مرا دارند با هزینه نامعلوم تولید خود، تنها 7 میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش کرد. اکران عمومی فیلم در حدود 20 کشور دیگر دنیا هم، فروشی 9 میلیون دلاری برایش به همراه داشت. اما فروش کلی جهانی 16‌میلیون دلاری این اکشن وسترن، رضایت خاطر تهیه‌کنندگانش را فراهم نکرد. مدیران شبکه اچ‌بی‌او مکس که فیلم را به‌صورت استریم پخش کردند، تعداد بازدید‌کنندگان آن را اعلام نکرده‌اند. در کل، نقدهای مثبت زیادی برای فیلم نوشته نشد و این در حالی بود که منتقد نشریه راتن تومیتوز از آن به‌عنوان اکشن دلهره‌آوری یاد کرد که بسیار شبیه کارهای این‌ گونه سینمایی در دهه 90 میلادی بوده است.
تیلور شرایدن، کارگردان فیلم بعد از مطالعه فیلمنامه دست به بازنویسی آن زد. این فیلمنامه براساس داستان پرخواننده مایکل کوریتا نوشته شده بود. نکته جالب این که خود کوریتا کار نگارش فیلمنامه را با همکاری یکی از دوستانش انجام داده بود. اما شرایدن گفته بود او نتوانسته اقتباس سینمایی خوبی از داستان خودش ارائه دهد! زمان فیلمبرداری یک گروه از آتش‌نشانان برجسته در کنار گروه سازنده بودند تا صحنه‌های آتش‌سوزی جنگل را مهار کنند و نگذارند آتش به نقاط دیگر سرایت کند. جولی با بهره‌گیری از این موقعیت، تلاش کرد چیزهای بیشتری درباره این قشر و نوع کارشان یاد بگیرد. او که بعد از کارگردانی چند فیلم دوباره برای بازی در جلوی دوربین قرار گرفته بود، به نشریه اینترتینمنت ویکلی گفت: «کارگردانی را دوست دارم، اما به‌‌دلیل مسائل خانوادگی اوضاع به‌گونه‌ای پیش رفت که برای چند سال، انجام آن را غیرممکن می‌کرد. باید سراغ کارهایی می‌رفتم که وقت و انرژی کمتری بگیرد تا بتوانم زمان بیشتری در خانه باشم و کارهای مربوط به آن را انجام دهم. همین نکته باعث شد تا دوباره به دنیای بازیگری برگردم و قرارداد بازی در چند فیلم را امضا کنم.»