در بحث درمان ناباروری، نگران تولد فرزند ناسالم نباشید

در بحث درمان ناباروری، نگران تولد فرزند ناسالم نباشید

از آنجا كه گاهی استفاده از روش‌های كمك به حفظ باروری یا درمان ناباروری موجب بارداری در سنین بالا می‌شود، این نگرانی مطرح می‌شود كه كودك متولدشده از این فرآیندها با مشكلات و ناهنجاری‌های ناشی از بارداری در سن بالا روبه‌رو شود. دكتر وثوق در پاسخ به این نگرانی توضیح می‌دهد: «این موضوع به‌خوبی قابل بررسی و پیشگیری است. مشاوره ژنتیك برای بررسی احتمالات بروز اختلالات ژنتیكی در جنین، تخمین احتمال تولد نوزاد سالم و همچنین انجام آزمایش‌های مختلف برای بررسی قدرت باروری فرد، اولین قدم در ابتدای چرخه درمانی این افراد به‌منظور پیشگیری از تولد نوزادان دارای اختلالات ژنتیكی است. به‌علاوه این امكان در رویان و برخی مراكز درمان ناباروری در كشور فراهم است كه جنین‌ها پیش از انتقال به رحم، مورد بررسی ژنتیكی قرار بگیرند تا از انتقال جنین دارای اختلال به رحم جلوگیری شود.»
وی می‌افزاید: «حتی اگر پس از این مرحله و در طی بارداری با انجام آزمایش‌های غربالگری مشخص شود ادامه حیات جنین می‌تواند خطراتی را برای او یا مادر داشته باشد، براساس قانون، ختم بارداری انجام می‌شود تا از تولد نوزادی با بیماری‌های رنج‌آور مادرزادی یا ناهنجاری‌های ژنتیكی جلوگیری شود.»
معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درخصوص نگرانی‌های به وجود آمده از حذف اجبار آزمایشات غربالگری دوران بارداری به جام‌جم می‌گوید: «به عقیده من برای ایجاد هرگونه تغییر یا حذف موضوعی به این مهمی كه به‌طور مستقیم می‌تواند بر سلامت جامعه اثرگذار باشد، به كار كارشناسی بیشتری نیاز است. حتما باید از نظرات افراد صاحب‌نظر با تخصص‌های گوناگون پیش از تصمیم‌گیری قطعی استفاده شود تا از بروز عواقب احتمالی بعدی جلوگیری شود.»
دكتر وثوق درخصوص استفاده از نظرات متخصصان این حوزه در پژوهشگاه رویان، از سوی كمیسیون‌ جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی توضیح می‌دهد: «با ما درخصوص برنامه‌های دیگر مرتبط با جمعیت مشورت‌هایی شده، اما تا به حال از متخصصان رویان برای ارائه نظر كارشناسی در این رابطه درخواستی نشده است. ضمن این‌كه در انجمن‌های علمی كشور نیز ظرفیت خوبی برای بررسی علمی چنین تغییراتی فراهم است. اعضای انجمن‌های علمی افراد دارای صلاحیت و صاحب‌نظری هستند كه می‌توانند ابعاد مختلف این موضوع را پیش از تصویب قانون كارشناسی كنند تا در كنار حفظ سلامت جامعه از سو‌ءاستفاده‌های احتمالی از قانون نیز پیشگیری شود.»