برنامه‌های جشن میلاد

حرم حضرت معصومه(س) از دیروز چراغانی شده و امروز برنامه‌های متنوعی برای زائران این حضرت دارد

برنامه‌های جشن میلاد



اول ماه ذی‌القعده برابر است با میلاد با‌سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و حرم آن حضرت از شب گذشته غرق در نور شده است. بعد از یک‌سال حفظ فاصله و تحمل غربت، برنامه‌های مذهبی کم و بیش از فضای مجازی کمتر استفاده می‌کنند وآرام به روال قبل باز می‌گردند.
بازگشت دوباره عاشقان ایشان  به حرم از چند روز پیش و در آستانه سالروز تولد حضرت معصومه(س) رنگ و بوی تازه‌ای گرفته است. حرم آماده پذیرایی از زائران شده و با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبت‌های سلامتی، ویژه‌برنامه‌هایی در حال برگزاری است که از آن‌جمله می‌توان به نمازهای جماعت در حرم اشاره کرد. گزارشگر فارس درباره برنامه‌های حرم در روز میلاد حضرت معصومه(س) خبر داد که در روزهای اخیر صحن و ضریح نورانی آن حضرت با حضور خادمان گل‌آرایی و چراغانی شده است. نماز ظهر جمعه با حضور عاشقان کریمه اهل بیت و زائران حرم ایشان برگزار شد و امروز همزمان با روز میلاد ایشان، قرار است آیین باشکوه خطبه‌خوانی برگزار شود. همچنین ویژه‌برنامه شب میلاد بانوی کرامت دیشب بعد از نماز عشاء با اجرای سید‌مهدی تحویلدار، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی و شعرخوانی سیدحمیدرضا برقعی در حرم مطهر برپا شد. اجرای تواشیح توسط گروه میعاد و مداحی سیدمهدی میرداماد و سیدرضا نریمانی از دیگر بخش‌های این مراسم بود که از شبکه‌های قم، قرآن و صفحات اختصاصی آستان مقدس در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. جشن میلاد ویژه آذری‌زبان‌ها هم از ساعت ۱۸ دیروز با حضور حجت‌الاسلام هاشمی‌هشترودی و مداحی داود علیزاده و شهروز حبیبی نیز از برنامه‌های دیروز حرم بود.
جشن میلاد کریمه اهل بیت امروز صبح با آیین خطبه‌خوانی حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود. خطبه را حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی ارائه می‌کند و از دیگر برنامه‌های حرم مداحی عباس حیدرزاده و سیدمهدی میرداماد است. در این مراسم قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی قرآن‌کریم به تلاوت آیاتی از کلام‌ا... مجید می‌پردازد.
ویژه‌برنامه ظهر روز میلاد، بعد از نماز ظهر و عصر در صحن صاحب‌الزمان (عج) با حضور حسن شالبافان برگزار خواهد شد. این مراسم به مدح‌خوانی در وصف بانوی کرامت اختصاص خواهد داشت.
مراسم شام میلاد حضرت معصومه (س) نیز بعد از نماز عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی و مداحی مهدی رسولی برگزار و به‌صورت زنده از شبکه‌های قم و قرآن منعکس خواهد شد.
بدون تردید همچنان حضور در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه به‌صورت متراکم، دشواری‌هایی به همراه دارد و همچنان تهدید سنگین ویروس کرونا احساس می‌شود، در نتیجه بسیاری از عاشقان و ارادتمندان به ایشان امکان حضور در حرم را ندارند و ضمن این‌که بُعد مسافت و ممنوعیت‌های سفر ممکن است فرصت حضور را از خیلی‌ها گرفته باشد اما فرصتی فراهم شده که این افراد بتوانند برنامه‌های روز میلاد را از صفحات اختصاصی آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه(س) در شبکه‌های اجتماعی پیگیری کنند و به صورت زنده و برخط همراه جشن میلاد باشند.