عروسک‌های محلی با ایده‌های نو

عروسک‌های محلی با ایده‌های نو


مدیرعامل انجمن هنرهای سنتی و صنایع‌دستی پارس درباره رویکرد رویداد هم این‌گونه توضیح می‌دهد: رویکرد ویژه این رویداد ملی، پرداختن به عروسک‌های محلی هر منطقه است و در بخش ایده‌های نو نیز تلاش‌شده بستری برای هنرمندان این حوزه فراهم شود تا بتوانند ایده‌های جدید خود را با محوریت عروسک‌های محلی و مجسمه‌های دست‌ساز هر منطقه ارائه دهند.
صادقی می‌گوید: موضوع رویداد میراث ناملموس ایران در چهار بخش شامل بخش انتخاب بهترین داستان احیاگران و تولیدکنندگان عروسک های بومی، ویژگی‌ها و داستان‌های عروسک‌ها، مجسمه‌های دست‌ساز و ایده‌های نو و آزاد است و آثار ارسالی باید طبق شیوه‌نامه و شاخص‌های تعیین‌شده باشد.
وی درباره ویژگی آثار ارائه‌شده به جشنواره هم می‌گوید: آثار ارسالی به این رویداد باید پیام‌آور گونه‌های جانوری، گیاهی و زیست‌محیطی، صنایع‌دستی، لباس محلی، طبخ خوراک و شیرینی محلی، پخت نان، بازی‌های محلی، شعرها، لالایی‌ها و شیوه‌های معیشتی شامل دامداری و کشاورزی باشد تا بتوان از این طریق فرهنگ استفاده از عروسک‌ها را به عنوان پیام‌آور صلح و آرامش در جامعه ایرانی و جهانی ترویج داد.
به گفته صادقی، عروسک‌هایی که با این ویژگی‌ها ساخته می‌شوند می‌توانند نماد فرهنگی و هنرهای بومی هر منطقه در بخش‌های یاد شده باشند.
رئیس شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی رویداد سالانه و ملی میراث ناملموس ایران همچنین با اشاره به بخش ایده‌های نو رویداد یادآور می‌شود: در بخش ایده‌های نو شرایطی فراهم‌شده تا عروسک‌سازان و مجسمه‌سازان بتوانند با تکیه بر شاخص‌های فرهنگی هر منطقه، دست به خلاقیت زده و درعین حال که اثری متناسب با این شاخص‌ها خلق می‌کنند، شکل‌های متنوعی از آثار را به وجود آورند که مناسب با حال و آینده باشند.