تجهیزات ابزاردقیق را   از   پنگان‌الکترونیک   بخواهید

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «پَنگان‌الکترونیک» سابقه زیادی در طراحی و تولید تجهیزات ابزاردقیق دارند و تاکنون موفق به دریافت گواهی دانش‌بنیانی برای بیش‌از 10 محصول شده‌اند

تجهیزات ابزاردقیق را از پنگان‌الکترونیک بخواهید

تجهیزات ابزاردقیق - همان‌طور که از نامشان پیداست - تجهیزاتی هستند که برای اندازه‌گیری دقیق و مطمئن پارامترهای فیزیکی مانند فشار، دما، جریان و ... و نمایش آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف اصلی از به‌کارگیری تجهیزات ابزاردقیق، کنترل فرآیند اجرایی در یک پروژه است. عملکرد نامناسب و غیردقیق این تجهیزات می‌تواند پیامدهای مالی و جانی قابل توجهی در پی داشته باشد که همین موضوع موجب پُررنگ‌ترشدن اهمیت آنها در صنایع مختلف شده است؛ اما مشکل اساسی در استفاده از دستگاه‌های ابزاردقیق و به‌طور ویژه محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند، تردید صنایع در اعتماد به محصولی کاملاً ایرانی و بومی‌شده در حوزه ابزاردقیق است. شرکت دانش‌بنیان «پَنگان الکترونیک» از مجموعه‌های قدیمی و خوشنام در این عرصه است که با توجه به کیفیت و قیمت مناسب محصولاتش، توانسته اعتماد کارخانجات و صنایع کشور را به استفاده از تجهیزات ابزاردقیق ایرانی جلب کند.

علی اسماعیلی، موسس و مدیرعامل شرکت «پَنگان الکترونیک»، این شرکت را در سال 87 به‌طور رسمی ‌ثبت کرده و تاکنون موفق به طراحی و ساخت بیش‌از 10 محصول دانش‌بنیان در حوزه ابزاردقیق شده است. به گفته او بخش عمده‌ای از هر محصول این شرکت که از لحظ ساختاری حدود 90درصد از یک محصول را تشکیل می‌دهند، کاملا ایرانی بوده و در مجموعه پنگان الکترونیک تولید می‌شود؛ این شرکت فقط در مورد قطعات الکترونیک خاصی که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد، مجبور به واردکردن آنها از کشورهای خارجی است.
مشکلات موجود  در حوزه ساخت تجهیزات ابزاردقیق
به‌گفته بنیان‌گذار مجموعه پنگان الکترونیک، اغلب مشتریان این شرکت را سازمان‌های دولتی یا خصولتی تشکیل می‌دهند که سیاست آنها در سفارش‌دهی به‌گونه‌ای است که سرمایه در گردش شرکت را تأمین نمی‌کند؛ به این ترتیب یکی از مشکلات اساسی این مجموعه، تأمین سرمایه در گردش برای تولیدات است و درواقع حجم سفارشات ارائه شده به شرکت بیشتر از توان تولیدی آن است.
به گفته اسماعیلی، انتظار می‌رود مسؤولان مربوطه بهای بیشتری به دانش‌فنی شرکت‌های دانش‌بنیان بدهند، زیرا سرمایه اصلی این مجموعه‌ها، همان دانش‌فنی آنهاست؛ به‌عنوان نمونه برای استفاده از تسهیلاتی که به  دانش‌بنیان داده می‌شود، نیاز به ارائه تضامین مالی و ملکی است و به این ترتیب هیچ ارزشی برای دانش‌فنی این شرکت‌ها قائل نمی‌شوند.
چشم‌انداز «پنگان الکترونیک»
مدیر کارآفرین شرکت پنگان الکترونیک، درباره میزان موفقیت این مجموعه در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و همچنین در رابطه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ادامه مسیر این شرکت می‌گوید: «فعالیت ما با سه نفر از دوستان آغاز شد و در حال حاضر با ایجاد اشتغال برای 50 نفر به‌صورت مستقیم و 200 نفر به‌شکل غیرمستقیم، ادامه می‌یابد. خوشبختانه روند توسعه شرکت با تکیه‌بر برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که منطبق بر نیازسنجی بازار داخلی و حتی خارجی است به‌نحوی که دوبرابرشدن حجم فعالیت‌های ما در سال آتی دور از دسترس نخواهد بود.»
اسماعیلی می‌افزاید: «ایجاد اشتغال پایدار و رفع گوشه‌ای از نیاز صنایع کشور
در کوتاه‌مدت و همچنین ورود به بازارهای جهانی در بلندمدت، ازجمله اهدافی است که ما برای سازمان خود تعریف کرده‌ایم. خوشبختانه در سال‌های اخیر با اعتمادی که به محصولات داخلی صورت گرفته است، در مجموعه پنگان الکترونیک موفق به رفع برخی از نیازهای بحرانی صنایع کشور شده‌ایم. این امر حاصل ایجاد دانش بنیادی در محصولات شرکت و همچنین ایجاد اشتغالی پایدار بوده است. ما باور داریم در آینده‌ای نه‌چندان دور، در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات ابزاردقیق، نام ایران در عرصه‌های جهانی به خوشنامی خواهد درخشید.»


3 محصول اصلی پنگان الکترونیک


سطح‌سنج اولتراسونیک
مدیرعامل شرکت پنگان الکترونیک در خصوص ویژگی‌های این محصول می‌گوید: «سطح‌سنج اولتراسونیک از اولین محصولات ما بوده است که بیشتر در سنجش سطح مایعات موجود در مخازن و حوضچه‌های صنعتی به‌کار می‌رود؛ در واقع این دستگاه با استفاده از امواج مافوق صوت و بدون ایجاد هیچ‌گونه تماس فیزیکی با مایعات، سطح آنها را اندازه‌گیری می‌کند. این محصول از نظر دقت و کیفیت ساخت، کاملا توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد.»


فِلومتر الکترومغناطیسی
اسماعیلی در معرفی این محصول به جام‌جم می‌گوید: «دستگاه فلومتر الکترومغناطیسی برای دِبی‌سنجی سیالاتی که دارای هدایت الکتریکی هستند، قابل استفاده است؛ برای مثال از این دستگاه می‌توان در سنجش دبی مایعاتی مانند آب، اسید و سیالاتی که در صنایع فولادی و معدنی به‌کار می‌رود استفاده کرد. ما این محصول را در بازه‌ها و ابعاد گوناگونی تولید کرده‌ایم و طراحی تمام بخش‌های آن، از جمله بخش‌های مکانیکی، الکترونیکی، نرم‌افزاری و ... را در مجموعه خودمان انجام داده‌ایم؛ این ویژگی باعث شده است محصولات ما در این حوزه، تطبیق‌پذیری بسیار بالایی با سفارش مشتریان داشته باشد.»
وی می‌افزاید: «از طرف دیگر موفق شده‌ایم با تنوع بخشیدن به تولید این محصول، بازار گسترده‌ای برای عرضه آن ایجاد کنیم؛ دستگاه فلومتر الکترومغناطیسی فقط در حوزه آب‌وفاضلاب کاربرد ندارد، بلکه می‌توان از آن در صنایعی مانند فولاد، پتروشیمی، مواد غذایی و ... نیز بهره برد. کیفیت بالای ساخت، دقت در اندازه‌گیری و انعطاف‌پذیری بالای این دستگاه، خوشبختانه باعث شده است تاکنون استقبال بسیار خوبی در سراسر کشور از آن صورت بگیرد.»


تجهیزات ابزاردقیق مورد استفاده در حوزه جاده‌ای و تونلی
مدیرعامل پنگان الکترونیک درباره قابلیت‌های خاصی که این دسته از محصولات شرکت تحت مدیریتش دارند، توضیح می‌دهد: «در حال حاضر تجهیزات تونلی و جاده‌ای زیادی در کشور وجود دارد که مشغول به‌کار هستند؛ اما تلاش ما در مجموعه پنگان الکترونیک، انتخاب حوزه‌ای برای فعالیت بوده است که تا پیش‌از آن هیچ‎کدام از تولیدکنندگان داخلی یا حتی تولیدکنندگانی در سطح خاورمیانه در آن زمینه فعالیت نکرده باشند. طراحی و ساخت تجهیزات ابزاردقیق در حوزه تونلی و جاده‌ای نیز در راستای همین روند و در پروژه احداث آزادراه تهران- شمال شکل گرفت؛ در ابتدا تأمین تجهیزات ابزاردقیق برای این پروژه را شرکتی انگلیسی برعهده داشت، اما با به‌وجودآمدن مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های اقتصادی ناجوانمردانه کشورهای غربی علیه کشورمان، آن شرکت انگلیسی قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد.»
اسماعیلی در ادامه می‎افزاید: «به این ترتیب بود که مسؤولان تصمیم‌گیرنده در این پروژه، ناگزیر از اعتماد و خرید تجهیزات مورد نیازشان از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی شدند. با به‌وجودآمدن شرایط ناشی از تحریم‌ها و متعاقب آن لغو قرارداد شرکت انگلیسی، موفق شدیم این محصولات را در شش‌ماه طراحی و نمونه‌سازی کرده و به تولید انبوه برسانیم. این بخش از محصولات ابزاردقیق ما، پس‌از عبور از آزمون‌های مختلف و دریافت تأییدیه‌های مقرر شده، در پروژه آزادراه تهران- شمال نصب و راه‌اندازی شد. خوشبختانه رضایت از این محصولات به‌قدری بالا بوده است که در فاز دوم این پروژه، نام شرکت ما به‌عنوان تنها منبع تأمین‌کننده تجهیزات ابزاردقیق تونلی و جاده‌ای معرفی شده است.»