نسخه Pdf

کودکان مثل گیاهان

کودکان مثل گیاهان



«خوشا به حال گیاهان
که عاشق نورند
و دست منبسط نور
روی شانه آنهاست...»
این شعر از سهراب سپهری توانایی دارد ساعت‌ها من را به فکر فرو ببرد. ساعت‌ها به این فکر کنم که شاعر چطور توانسته به ارتباط طبیعی بین گیاهان با نور توجه کند و این‌گونه عاشقانه درباره آن و اهمیت نور بنویسد. این‌که سهراب در آن وضعیت چگونه توانسته این تشبیه را به کار ببرد و گیاهان را عاشق نور جلوه بدهد و پرتوهای نور را تبدیل به دستی کند که بر شانه گیسوان گیاهان کشیده می‌شود. دامنه این فکرها جلو می‌رود و به جایی می‌رسد که کودکان و گیاهان را با هم مساوی می‌گیرم که هر دو عاشق نورند. اصلا بین کودکی و نور در ذهنم ارتباطی مستقیم و البته پیوندی کوتاه برقرار است که فاصله زیادی از هم ندارند. وقتی کودکان عاشق نور باشند در واقع گیاهانی هستند که نیاز به مراقبت دارند. اصلا انگار کودکان غنچه‌هایی هستند که نیاز به مراقبت دارند و باید برایشان کاری کرد و همیشه به گلدان‌هایشان رسیدگی کرد.
کودکان مانند گیاهان نیاز به توجه روزانه دارند، نیاز دارند هر روز تازه شوند و هر روز با آنها حرف زده شود و هر روز از رشدشان به آنها گفت و یادآوری کرد که این گل‌ها و گیاهان در معرض آسیب هستند.
دست منبسط نوری باید باشد که شانه‌های آنها را بگیرد و مراقب‌شان باشد. باید عشق آنها به نور را دریافت و برایش کاری کرد. مادر و پدر مانند دست منبسط نور مراقب این گیاهان ترد و نازک هستند و بهترین نگهبان آنها هستند. مادر و پدری که مهربان‌تر از آنها در دنیا برای کودکان وجود ندارد و حجم رسیدگی آنها به قدری است که کسی به پای آنها نمی‌رسد.
حالا به بهانه روز ملی گل و گیاه (25 خرداد)، خواستیم حرف از گل و گیاهانی بزنیم که خدا در زندگی بسیاری از انسان‌ها قرار داده ولی با بی‌توجهی از کنارشان ردمی‌شویم. گل و گیاهانی که اگر به آنها رسیدگی نشود حتما رشد درستی نخواهند داشت، البته تصور نشود وقتی حرف از رسیدگی می‌شود منظور ایجاد محدودیت و گرفت و گیر درست کردن است، بلکه مراد توجه است و مراقبت! باغبانی که مراقب باغش باشد موفق است، ولی اگر رسیدگی از حد بگذرد رشد باغ و گیاهان آنجا مختل می‌شود چون خلاف طبیعت آنهاست.
کتاب‌ها یکی از بهترین ابزارهای مراقبت و رسیدگی و توجه هستند. پدر و مادر می‌توانند با گزینش درست کتاب، غیرمستقیم مراحل رشد را روی فرزندشان اعمال کنند و  آنها را در مسیر رشد و پرورش قرار دهند. در واقع آنها می‌توانند دست منبسط نور را با کتاب‌ها روی شانه‌های دلبندان خود قرار دهند و هدایت‌شان کنند.
این گیاهان نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند و طوری نشود با بی‌توجهی یا افراط در توجه و مراقبت رشد آنها را خراب کنیم، بلکه باید دست منبسطی روی شانه‌های ترد و نازک‌شان باشیم.
ضمیمه کلیک