نسخه Pdf

بازار مجازی دارو قابل اطمینان نیست

بازار مجازی دارو قابل اطمینان نیست


بر اساس قانون، هرگونه تبلیغات خرید و فروش داروی قاچاق و غیرمجاز در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود. با توجه به اهمیت مقوله دارو و سلامت افراد، پلیس فتا با رصد 24ساعته با فروشندگان غیرقانونی داروهای سنتی و پزشکی و همچنین گردانندگان وب‌سایت‌هایی که اقدام به تبلیغ و فروش داروهای غیرمجاز می‌کنند، برخورد کرده و پس‌از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌کند.
در همین ارتباط طرح پانجیا با همکاری دستگاه‌های مربوط به صورت سراسری در کل کشور و با همکاری پلیس بین‌الملل اجرا شد که در این راستا تعدادی از وب‌سایت‌های متخلف شناسایی و افرادی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به تبلیغات و خرید و فروش دارو می‌کردند، دستگیر شدند. هدف از اجرای طرح، شناسایی صفحات و وب‌سایت‌های متخلف، برخورد با تولید و توزیع‌کنندگان محصولات دارویی تقلبی در فضای مجازی و جلوگیری از فعالیت تجاری غیرقانونی کلاهبرداران، افزایش آگاهی عمومی مردم از خطرات خرید و مصرف محصولات دارویی و پزشکی غیرمجاز از وب‌سایت‌های غیرقانونی بود.
در کنار این برخوردها، شهروندان هم باید به هشدارها توجه کنند و به هیچ عنوان به تبلیغات فریبنده وب‌سایت‌ها و کانال‌های مختلف شبکه‌های مجازی در ارتباط با معجره‌آسا بودن داروها توجه نکنند و به این نکته توجه ویژه داشته باشند که تولید و عرضه محصولات دارویی، بهداشتی تنها با مجوز و تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تحت نظارت سازمان غذا و داروی کشور امکان‌پذیر است.
به شهروندان و کاربران توصیه می‌شود نیازهای دارویی خود را از مبادی مجاز و قانونی مانند داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مجاز عرضه تجهیزات پزشکی تهیه کنند، زیرا افراد سودجو و فرصت‌طلب برای کسب منافع مالی بیشتر با انواع تخلفات در زمینه تولید و عرضه و فروش محصولات بهداشتی و دارویی سلامت افراد جامعه را با خطرات جدی مواجه می‌کنند.
به این نکته مهم باید توجه داشت تبلیغ و فعالیت در فضای مجازی منوط به کسب مجوز از سوی سازمان مربوط و  وزارت صمت است. این در حالی است که متاسفانه کاربران به‌ویژه فضای مجازی را فضایی حقیقی می‌پندارند و همین موضوع موجب شده به مطالب و تبلیغات غیرواقعی آن به‌ویژه در حوزه دارویی اعتماد کنند. اغلب مجرمان در فضای مجازی هویت واقعی نداشته و این افراد با جلب اعتماد مشتریان خود کلاهبرداری کرده و پلیس فتا نیز پس از دریافت شکایات و موارد نسبت به دستگیری و تشکیل پرونده آنان اقدام می‌کند.
پلیس فتا آمادگی مقابله با جرایم رایانه‌ای را دارد و از شهروندان درخواست می‌شود، در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش تماس با ما گزارش کنند.