همه نگاه‌ها به ایران است

نگاهی به بازتاب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در رسانه‌های‌خارجی

همه نگاه‌ها به ایران است

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی کشورمان که به صورت گسترده روز گذشته در سراسر ایران و برخی کشورهای خارجی برگزار شد با پوشش سراسری رسانه‌های داخلی همراه بود که غالبا به صورت زنده این رویداد مهم را به خط اول خبرهای خود آوردند. ضمن آن رسانه‌های خارجی اعم از شبکه‌های تلویزیونی، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و... هم گزارش‌ها و تحلیل‌هایی در قالب‌های متفاوت از این رخداد ارائه دادند. در اینجا نگاهی به بازتاب برگزاری آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در تعدادی از رسانه‌های کشورهای دیگر داریم و نگاهشان به انتخابات 1400 ایران را مرور می‌کنیم.

 شبکه الجزیره میزان مشارکت در نخستین ساعات رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را خوب ارزیابی کرد و گفت: «رهبر ایران رأی خود را با بازشدن مرکز رأی‌گیری در حسینیه امام‌خمینی تهران به صندوق انداخت.» این شبکه در ادامه، سخنان ایشان را پوشش داد که خواستار مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.
  شبکه العربیه سعودی مدعی شد انتظار می‌رود میزان مشارکت پایین باشد و به‌طور مشخص با نام بردن یکی از نامزدها اعلام کرد به احتمال زیاد او پیروز انتخابات است.
  المیادین گزارش داد: با وجود گرما و کرونا، ایرانی‌ها در صف‌های طولانی منتظر رأی‌دادن هستند. هرچه به ساعات وسط روز نزدیک می‌شویم، استقبال از رای‌گیری افزایش می‌یابد. روند انتخابات به‌خوبی پیش می‌رود و مشکلی تا این لحظه بروز نکرده است. 6000مرکز رای‌گیری در تهران و حومه آن وجود دارد. صف‌هایی از رای‌دهندگان در برابر مراکز رای‌گیری در کرمان برای مشارکت در انتخابات شکل گرفته است. حوزه‌های اخذ رای در تهران شاهد حضور گسترده مردم است و....
 شبکه المسیره یمن به پوشش برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران پرداخت و با استناد بر نظرسنجی‌ها نام یکی از نامزدها را به‌عنوان پیروز احتمالی رقابت مطرح کرد.
  القدس‌العربی گزارش داد: «مراکز رأی‌گیری در ایران گشوده شد و آیت‌ا... خامنه‌ای خواستار مشارکت قوی در انتخابات شد.» این رسانه به پیشداوری درباره نتایج هم پرداخت و احتمالاتی را مطرح کرد.
  شبکه روسیا الیوم در گزارشی با اشاره به شروع انتخابات در ایران و درخواست رهبر معظم انقلاب برای مشارکت گسترده در این انتخابات اعلام کرد: ده‌ها هزار نفر در سراسر ایران با شروع رأی‌گیری پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. این شبکه با بیان نظرسنجی‌ها اسم یکی از نامزدها را به عنوان پیروز احتمالی انتخابات عنوان کرد.
  پایگاه خبری عربی21 در گزارشی به بررسی سوابق نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و جریان‌های رقیب حاضر در این انتخابات پرداخت و کارنامه هر یک از نامزدها و افرادی را که از ادامه حضور در انتخابات انصراف دادند،
بررسی کرد.
  العربی‌الجدید ضمن پوشش این رویداد گزارش داد: در کنار سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جمعه در ایران برگزار می‌شود. مقامات ایران، تدابیر بهداشتی لازم را باتوجه به شرایط کرونایی اتخاذ کرده‌اند.
  پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی دوره آینده بعد از انتخابات را دوره جدید در ایران عنوان کرد.‌
 شبکه تلویزیونی الاتجاه و اسکای‌نیوز عربی با پوشش زنده مراسم انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز رأی‌گیری گفتند: میلیون‌ها ایرانی در انتخاب رئیس‌جمهور جدید کشورشان شرکت می‌کنند.
 سایت موازین‌نیوز عراق آورد: حوزه‌های اخذ رای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در بغداد و دیگر شهرهای عراق در شمال و جنوب این کشور برای اخذ رای از ایرانیان مقیم عراق از صبح جمعه به روی آنها گشوده شد. 14صندوق رای، آرای ایرانیان مقیم عراق را اخذ می‌کند. انتظار می‌رود شمار بیشتری از ایرانیان مقیم عراق پای صندوق‌های رای بروند به‌ویژه در اقلیم کردستان عراق که شمار زیادی از ایرانیان مقیم عراق در این منطقه ساکن هستند.





رسانه‌های ترکیه چه گفتند؟
رسانه‌های ترکیه به‌صورت گسترده اخبار مربوط به انتخابات1400 در ایران را پوشش دادند.
 خبرگزاری آناتولی یکی از این رسانه‌ها بود که از همان آغاز رای‌گیری، شروع این پروسه در ایران را گزارش کرد. این رسانه حضور مقامات ایران و نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه‌های رای‌گیری را پوشش خبری داد و تصاویری را از آنها منتشر کرد.
 شبکه تلویزیون تی‌آرتی خبری را با تیتر «مردم ایران به پای صندوق‌های رای رفتند» منتشر و بیان کرد: مردم ایران برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید پای صندوق‌های رای رفتند. 59میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی هستند. هفت نامزد از سوی شورای‌نگهبان تاییدصلاحیت شده بودند که سه نفرشان انصراف دادند.
 پایگاه اینترنتی حریت تیتر زد: «ایران رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کند» و به رقابت چهار نامزد و زمان اعلام نتایج اشاره کرد.
 شبکه‌های خبری ان‌تی‌وی و سی‌ان‌ان ترک در بخش‌های خبری مختلف، اخبار انتخابات ایران را پوشش داده و آن‌را سرنوشت‌ساز خواندند.



واکنش عبری‌ها
رسانه‌های عبری‌زبان رژیم‌صهیونیستی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پرداختند. پایگاه والانیوز در خبری به حضور رهبر کشورمان پای صندوق‌های رای اشاره و بخش‌هایی از بیانات ایشان را منتشر کرد. همچنین تسفی بارئیل، تحلیلگر امورخاورمیانه روزنامه هاآرتص در سایت این روزنامه نوشت: فارغ از آن‌که چه‌کسی در انتخابات پیروز می‌شود، همه نگاه‌ها به حضور و مشارکت مردم است که می‌تواند رای‌اعتماد مجددی به نظام قلمداد شود.





دیگر رسانه‌ها
 خبرگزاری یونیوز از حضور گسترده مردم در مرکز رأی‌گیری در مقبره الشهدای استان کرمان در کنار مزار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی برای مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.
 خبرگزاری رویترز بیش از پرداختن به فضای انتخابات1400 و مشارکت مردم، پیش‌بینی برنده این انتخابات و مشکلات اقتصادی را محور گزارش خود قرار دهد.
 خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با پوشش زنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گزارش داد: «سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با رأی آیت‌ا... خامنه‌ای که نخستین رأی را به صندوق انداخت، آغاز شد.» این رسانه تصاویری از حضور مردم در حوزه‌های اخذ رأی، مشارکت رهبر انقلاب در انتخابات، فضای رأی‌گیری بر مزار شهید سلیمانی و... نشان داد.
 بخش انگلیسی خبرگزاری
 بی‌بی‌سی با تهیه گزارشی درباره انتخابات ایران به معرفی نامزدها، پیش‌بینی برنده نهایی، نحوه گزینش و ردصلاحیت نامزدها پرداخت. این رسانه همچنین از تاثیر انتخاب نامزد اصولگرا یا اصلاح‌طلب بر مسائل مختلف کشور و ابعاد بین‌المللی آن گفت.
 خبرگزاری فرانسه در خبری فوری زمان آغاز رأی‌گیری ‌ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را اعلام کردند.
 شبکه سی‌ان‌ان با پوشش انتخابات در ایران، انتخابات را مهم ارزیابی کرد.