با مطهرنت، کسب‌وکارتان را دیجیتالی کنید

سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از ایده‌های درخشان، از کارهایی است که شرکت «شتابدهی هوشمند پیشگام سیوان» در آن تبحر دارد و یکی از خروجی‌های موفق آن شرکت دانش‌بنیان «مطهّرنِت پارس» است

با مطهرنت، کسب‌وکارتان را دیجیتالی کنید

شکی نیست تعریفی که در دهه گذشته از سامانه‌های هوشمند داشتیم با تعریف امروز کاملا متفاوت است. باتوجه به ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در بین مردم، حالا هر کسی می‌تواند فقط با یک رایانه، اپلیکیشن خودش را بسازد و منتشر کند؛ اما 10 سال پیش شرایط اینگونه نبود و اپلیکیشن‌های داخلی انگشت‌شمار بودند. شرکت دانش‌بنیان «مطهرنِت پارس» را می‌توان از پیشتازان عرصه ساخت نرم‌افزارهای موبایلی دانست که تاکنون بیش‌از هزار اپلیکیشن را توسعه داده و روانه بازار کرده است.

قائم‌مقام مدیرعامل مجموعه «مطهرنت پارس» در گفت‌وگو با جام‌جم، درباره قصه شکل‌گیری و زمینه فعالیت این شرکت می‌گوید: «مجموعه دانش‌بنیان مطهرنت پارس با حمایت شتابدهنده سیوان، در سال 91 به‌صورت رسمی تأسیس شد و در سال 95 نیز گواهی دانش‌بنیان را از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری دریافت کرد.زمینه فعالیت ما تولید نرم‌افزارهای موبایلی و سامانه‌های هوشمند است.»
سمانه محبی کیا در ادامه تصریح می‌کند: «علاوه‌بر سابقه نسبتا طولانی ما در عرصه طراحی و ساخت اپلیکیشن، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مطهرنت را می‌توان رزومه کاری قدرتمند آن دانست. مدل تجاری ما B2B و B2G است و از آغاز فعالیتمان، حضور پررنگی در این عرصه‌ها داشته‌ایم. بانک‌ها و وزارتخانه‌ها همواره از مشتریان ما بوده‌اند و در حال حاضر نیز پروژه‌هایی را برای بانک تجارت، بانک گردشگری، مرکز تحقیقات صداوسیما، شرکت پست، اتوماسیون شهرداری و... در دست اقدام داریم و در واقع ایده‌های آنها را به پلتفرم تبدیل می‌کنیم.»
مزایای رقابتی
«مطهرنت پارس»
به گفته محبی‌کیا، یکی از وجوه اصلی متمایزکننده مطهرنت پارس نسبت به سایر کسب‌وکارهای مشابهش، پشتیبانی مستمر و قدرتمندی است که این مجموعه پس‌از تحویل دادن اپلیکیشن‌ها به مشتریانش ارائه می‌دهد. این ویژگی باعث شده است بیشتر مشتریان مطهرنت با اعتمادی که نسبت به این مجموعه پیدا کرده‌اند، سال‌ها به همکاری‌شان با آن ادامه دهند.
طبق گفته‌های این عضو ارشد مطهرنت پارس، معمولا اغلب شرکت‌هایی که در حوزه ساخت اپلیکیشن‌های سفارشی فعالیت می‌کنند، در ابتدا نرم‌افزاری را طراحی کرده‌اند و سپس برای ارائه به مشتریان دیگر، همان را کمی تغییر داده و با افزودن یا کاستن از برخی قسمت‌ها، آن را به مشتری دیگری عرضه می‌کنند؛ این در حالی است که مطهرنت خود را سازنده کامل اپلیکیشن‌های سفارشی می‌داند و متناسب با تقاضای هر مشتری، از صفرتاصد یک نرم‌افزار جدید را طراحی و تولید می‌کند. همچنین تجربه مطهرنت در ساخت انواع گوناگونی از اپلیکیشن‌ها را نیز می‌توان به‌عنوان مزیت دیگری برای آن درنظر گرفت؛ به‌طوری‌که تولید نرم‌افزارهای فروشگاهی، نظرسنجی، فرم‌ساز، خدماتی و... در رزومه این شرکت خودنمایی می‌کنند.
براساس گفته‌های قائم‌مقام مدیرعامل مطهرنت پارس، در مجموع این شرکت می‌تواند دید کاملی را نسبت به موقعیت و آینده یک نرم‌افزار در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد تا در ادامه راه، از میزان ریسک شکست آنها کاسته شود.
در بسیاری از مواقع ممکن است کسب‌وکاری با این ذهنیت که ایده درخشانی دارد و قطعا می‌تواند آن را به موفقیت برساند، وارد عرصه شود ولی متاسفانه همین نداشتن تجربه کافی و آگاه‌نبودن از شرایط حاکم بر حوزه ساخت اپلیکیشن‌ها در کشور، می‌تواند به عاملی برای شکست تبدیل شود. مطهرنت می‌کوشد تجربه طولانی خود را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهد تا به بیشترین میزان ممکن از شکست تجاری آنها جلوگیری شود.
کرونا و فرصت تبدیل
کسب‎وکارهای سنتی به دیجیتال
قائم‌مقام مدیرعامل مجموعه مطهرنت پارس در رابطه با نقش کرونا در روند تبدیل کسب‌وکارهای سنتی به مدرن، می‌گوید: «یکی از ملزوماتی که برای تبدیل یک کسب‌وکار سنتی به‌دیجیتال مورد نیاز است، داشتن اپلیکیشن یا به‌طور کلی پلتفرم است و براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، کسب‌وکارهایی که به این جریان نپیوندند و زیرساخت‌هایشان را دیجیتال نکنند، تا چند سال دیگر وجود نخواهند داشت. اما اخیرا کمکی که شیوع بیماری کووید-19 به روند مدرن‌سازی کسب‌وکارها کرده است، ملزم‌کردن کسب‌وکارهای سنتی برای گذار از این مقطع بوده است. در دوران کرونا و در اثر محدودیت‌های ناشی از آن، بسیاری از کسب‌وکارها به‌اجبار تعطیلی‌های موقت یا بعضا دائمی را تجربه کرده‌اند و در این میان، کسب‌وکارهایی که حتی یک اپلیکیشن یا پلتفرم بسیار ساده داشته‌اند، موفق شده‌اند ارتباطشان را با مشتریان خود حفظ کنند و فعالیت تجاری‌شان را به‌هرشکل ممکن ادامه دهند.»
محبی‌کیا اضافه می‌کند: «یکی از خدمات مطهرنت که در این وضعیت توانسته کمک‌حال کسب‌وکارهای مختلف باشد، ساخت پلتفرم برای کسب‌وکارهای سنتی و دیجیتالی‌کردن آنهاست. این کار تنها برپایه تجربیات فنی گسترده و خدمات مشاوره‌ای ما میسر شده است. مشاوره بخش مهمی از فعالیت‌های مطهرنت را شامل می‌شود که در راستای ساخت پلتفرم مبتنی‌بر نیازهای هر سازمان است و با درنظرگرفتن ویژگی‌هایی مانند دارابودن رابط کاربری مناسب برای ایجاد جذابیت برای مشتریان همراه می‌شود.»
«اَپ‌بازار»، پل ارتباطی میان
کارفرمایان و مجریان مستقل پروژه‌ها
یکی از پروژه‌هایی که شرکت مطهرنت پارس در راستای مسئولیت اجتماعی‌اش و با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی‌وفناوری در سال 98 انجام داده، ساخت و انتشار اپلیکیشنی به‌نام «اَپ‌بازار» بوده است. اپ‌بازار در واقع بستری برای ایجاد ارتباط بین کارفرمایان و مجریان مستقل پروژه‌ها؛ به این ترتیب که هرشخص علاقه‌مند و دارای مهارت در حوزه تولید اپلیکیشن، بتواند با کمترین امکانات و از هرجایی که باشد، پروژه‌های مختلفی را برعهده گرفته و درقبال انجام آنها درآمد کسب نماید.
به گفته محبی‌کیا، حجم بالایی از مشتریان که به مطهرنت مراجعه می‌کنند و درخواست تولید اپلیکیشن دارند، به‌دلیل پربودن میزان ظرفیت و یا مناسب‌نبودن پیشنهاد قیمتی یا زمانی برای انجام آنها، کارشان به عقد قرارداد ختم نمی‌شوند. ایده مجموعه مطهرنت برای از دست‌نرفتن این فرصت‌های شغلی، فراهم‌کردن بستری مناسب برای ارتباط پیداکردن این پروژه‌ها با متخصصان مستقل بوده است تا به این ترتیب مطهرنت در اشتغال‌زایی و کارآفرینی نیز نقش خود را ایفا کند.


با «شتابدهنده سیوان» بیشتر آشنا شوید
شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که مجموعه‌های استارت‌آپی با آن مواجه هستند، نداشتن سرمایه مالی کافی برای راه‌اندازی کسب‌‎وکارشان باشد. این شرکت‌ها معمولا ایده‌های خلاقانه و بسیار خوبی دارند که فقط یک سرمایه‌گذار برای عملی‌کردن آنها نیاز است؛ اما پیداکردن سرمایه‌گذار تیزبینی که ایده‌های مستعد را شناسایی کند و خطر سرمایه‌گذاری روی آنها را بپذیرد هم خود معضل دیگری است. در همین راستا، چند سالی است شرکت‌های شتابدهی وارد عرصه شده‌اند تا علاوه‌بر کمک به رشد و بالندگی استارت‌آپ‌های مختلف، بتوانند از منافع مالی حاصل از این رشد بهره‌مند شوند.
مجموعه «شتابدهی هوشمند پیشگام سیوان» یک شتابدهنده دانش‌بنیان است و ایده‌های استارت‌آپی درخشانی را که ظرفیت بالقوه‌ای برای رسیدن به موفقیت تجاری و سوددهی داشته باشند، کشف کرده و با سرمایه‌گذاری روی آنها، مسیر رشد و تجاری‌سازی را برایشان هموار می‌کند. از خدماتی که سیوان و به‌طور کلی شتابدهنده‌ها ارائه می‌کنند، می‌توان به توسعه کسب‌وکارهای نوپا، راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها، تأسیس، مشارکت و مدیریت مراکز شتابدهی، پیش‌شتابدهی و فضاهای کار اشتراکی، ارائه خدمات پیش‌شتابدهی و شتابدهی به تیم‌ها، کسب‌وکارها و افراد دارای ایده اشاره کرد. تمرکز حوزه شتابدهی سیوان بیشتر معطوف به استارت‌آپ‌هایی می‌شود که در زمینه خدمات نرم‌افزارهای موبایل یا اپلیکیشن‌ها فعالیت می‌کنند و شرکت «مطهرنِت پارس» نیز یکی از همین شرکت‌هاست که از خروجی‌های موفق سیوان به‌شمار می‌رود.