رنگ اعتراض روی دیوارهای صنعا

هنرمند یمنی، مخروبه‌های جنگ را با هنر صلح زینت می‌كند

رنگ اعتراض روی دیوارهای صنعا

پیام امید و اعتراض مردمش را روی دیوارهای فروریخته نقاشی می‌كند و همه تلاشش این است كه مردم را در هنرش سهیم كند؛ مراد سبیع، هنرمندی خیابانی است كه همزمان با بهار عربی در سال 2011 به رنگ و قلم‌مو مسلح شد و همچنان نقاشی برای صلح را متوقف نكرده است. فرق سبیع با بنكسی این است كه نه هویتش را پنهان می‌كند و نه یك سویه سراغ مخاطبش می‌رود، او روزها و در ملا عام نقاشی می‌كشد و  می‌کوشد مشاركت مردم كشورش را جلب كند.  
مراد سبیع كیست 
نزدیك به سه دهه پیش در شهر دمر یمن، كودكی متولد شد كه به نقاشی علاقه داشت. از همان دوران كودكی چیزهایی به مراد سبیع الهام می‌شد و از 14 سالگی تا امروز نقاشی كشیدن را ترك نكرده است. پدر و مادرش هم او را به نقاشی تشویق می‌كردند، اما در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل كرد و مدرك کارشناسی را از دانشگاه صنعا گرفت، ولی از سال 2012 به عنوان هنرمند خیابانی شناخته می‌شود. او كه در پایتخت كشورش زندگی می‌كند، دیگر روی مقوا و بوم نقاشی نمی‌كشد؛ دیوارهای شهر را برای نقاشی انتخاب كرده و دست به قلم و رنگ شده تا ویرانی‌های جنگ را بپوشاند. 
دیوارهای شهر، گالری آثار سبیع هستند و هر روز صدها هزار نفر آثارش را از نزدیك تماشا می‌كنند. هنرمندان، عابران، زنان و مردان و هر كسی كه دوست داشته باشد، می‌تواند به سبیع بپیوندد و همراه او نقاشی كند. یمنی‌های زیادی حتی بدون تجربه هنری و آشنایی به نقاشی، همراه و دركنار سبیع دست به قلم‌مو برده‌اند و روی دیوارهای شهر، صلح را نقاشی كرده‌اند. سبیع معتقد است در درون هر كسی یك هنرمند وجود دارد كه با در دست گرفتن قلم‌مو و دیدن رنگ، بیدار می‌شود. 
سبیع صرفا یك هنرمند نیست. او یك طراح كمپین است و تا امروز پنج كمپین مختلف برای شهرش طراحی كرده است كه هر كدام به نوعی به صلح پرداخته یا جنگ را زیر سوال برده است.
بعد از انقلاب یمن در سال 2011 و با شروع درگیری‌ها، همچنان كه محاصره و موشك‌باران یمن ادامه دارد، كمپین‌های سبیع یكی پس از دیگری متولد می‌شود. اولین كمپین او در سال 2012 با نام «رنگ دیوار خیابان شما» راه افتاد و هدفش این بود كه ویرانی‌ها و جای گلوله‌ها را با رنگ و زیبایی بپوشاند. كمپین دوم سبیع «دیوارها چهره آنها را به یاد می‌آورند» نام دارد كه چهره كشته‌ها و مفقودان جنگ را روی دیوارها ثبت می‌كرد. كمپین سوم «12 ساعت» نام داشت كه سال 2013 راه اندازی شد و بعد از آن «مجسمه‌های سحر» در سال 2014 كه هر دو بهانه‌ای بودند برای پرداختن به درگیری‌ها و ویرانی‌های به جا مانده از جنگ. بعد از این كمپین‌ها وقتش رسیده بود سبیع نگاه معترضانه‌اش را به جنگ در معرض تماشا بگذارد و این شد كه در سال 2015 كمپین «ویرانی‌ها» را 
راه‌اندازی كرد.