عملیات فریب برندا شیفر، تئورسین صهیونیست پان‌ترکیسم در آذربایجان

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم:

عملیات فریب برندا شیفر، تئورسین صهیونیست پان‌ترکیسم در آذربایجان

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در افغانستان و ایتالیا در گفت‌وگو با جام‌جم به تبیین سخنان دیروز رهبر انقلاب در ارتباط با حوادث شمال غرب کشور پرداخت.
ظهره‌وند درخصوص بخشی از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر این‌که کسانی که با تکیه به دیگران توهم تأمین امنیت دارند به‌زودی سیلی خواهند خورد و وضعیت آذربایجان در این زمینه اظهار کرد: واقعیت این است که برخی کشورهای منطقه اهدافی را برای خود آن هم با اغواگری کشورهای خارج از منطقه اتخاذ می‌کنند که با ظرفیت‌های داخلی آنها همخوانی ندارد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل، آذربایجان را کشوری کوچک با جمعیتی محدود و دارای آسیب‌پذیری‌های خاص دانست و گفت: در حال حاضر الهام علی‌اف عملا به یک رئیس‌جمهور مادام‌العمر تبدیل شده و به هر دلیل هم نمی‌خواهد این موقعیت را از دست بدهد بنابراین با وجود چنین آسیب‌پذیری که او دارد، باید مراقب مواضع و رویکردهای خود در ارتباط با کشوری مقتدر و دوست مانند ایران باشد.
وی ادامه داد:‌ اگر آذربایجان بخواهد محیط داخلی خود را زمینه‌ای برای بازیگری رژیم صهیونیستی که اهداف مخربی علیه منطقه دارند و عملا می‌خواهند آذربایجان را وسیله‌ای برای رویای شیطانی خود یعنی از نیل تا جیحون کنند،‌ قرار دهد، فرجام خوبی نخواهد داشت.
ظهره‌وند با بیان این‌که رئیس‌جمهور آذربایجان هم ‌بازی اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و هم‌بازی اسرائیلی‌ها را خورده‌است، افزود: مدت‌هاست افرادی مانند خانم برندا شیفر (نظریه‌پرداز صهیونیست پان‌ترکیسم) دائما روی موج تجزیه‌طلبی در منطقه سوار‌کاری و تهییج می‌کنند، بنابراین رئیس‌جمهور آذربایجان باید متوجه باشد این رویکرد با عقلانیتی که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره کردند سازگاری ندارد.
«قطعا این توهمات علیه خود علی‌اف و ملت آذربایجان و همه منطقه خواهد بود و بهتر است آذربایجان ظرفیت‌ها را بر پایه واقعیت قرار داده و امنیت را هم درون‌زا بداند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب درخصوص احساس کمبود اتحادیه اروپا در تحقق امنیت پایدار بدون تکیه بر آمریکا به مایوس بودن آنها از مسیر همکاری با آمریکا در طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان و سرشکسته از این همراهی پرداخت.
وی در این زمینه ادامه داد: اروپا مترصد آن است که ارتش مستقل اروپایی درست کند از این‌رو وقتی اروپا که متحد تاریخی آمریکاست به این ورطه می‌افتد دیگر جایگاه و وضعیت الهام علی‌اف مشخص است بنابراین بهتر است این کشور مسیر سازگاری با منطقه و پرهیز از بلندپروازی‌های تخیلی را در دستور کار خود قرار دهند. ظهره‌وند با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اقتدار همراه با عقلانیت نیروهای مسلح کشورمان و تاکید بر این نکته که اگر کسی برای برادران خود چاه بکند، خودش در چاه می‌افتد تصریح کرد: بنده از این اظهارات رهبر انقلاب استنباط تهدید ندارم چرا که ابعاد آذربایجان در حد تهدید کردن هم نیست بلکه معتقدم رهبر انقلاب رئیس‌جمهور آذربایجان را تنبه دادند. این کارشناس مسائل بین‌الملل بر همین اساس تاکید کرد: برگزاری همین یک‌رزمایش از سوی ارتش در شمال غرب کشور که برپایه عقلانیت همراه با اقتدار بود، پیام روشنی داشت و هدف اصلی آن این بود که الهام علی‌اف را متوجه ظرفیت‌های خود کند چراکه در حال حاضر رئیس‌جمهور آذربایجان عملا با طناب دیگران به چاه رفته یا پروژه چاه‌کنی را به توصیه اسرائیل و برخی کشورهای بی‌عقل پیگیری می‌کند اما خودش در این ورطه خواهد افتاد. وی با بیان این‌که علی‌اف رابطه طلایی و بسیار خوبی که در سال‌های پس از استقلال با ایران به دست آورده بود را این‌گونه تخریب کرده‌است، گفت: چاهی که او درصدد بود برای ایران بکند و راه دسترسی ما را به قفقاز و شمال و مسیر جنوب شمال که بین ما و روس‌ها و کشورهای منطقه طراحی شده بود را ببندد، حالا خودش در همین ورطه افتاده است و ممکن است برای آذربایجان عمیق‌تر هم شود.