توهم تغییر مرزهای جغرافیایی

توهم تغییر مرزهای جغرافیایی

رهبر انقلاب دیروز در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت وجود امنیت به عنوان زیرساخت اساسی همه فعالیت‌های ضروری کشور و تلاش برای تحقق و برقراری آن بدون تکیه بر بیگانگان، در فرازهایی، اشاراتی تلویحی به حوادث چند روز اخیر و تنش‌ها و تحرکات همسایه شمال‌غربی ایران داشتند.
تصریح ایشان به این گزاره که کسانی که با تکیه به دیگران توهم تأمین امنیت دارند به زودی سیلی خواهندخورد و همه بدانند اگر کسی برای برادران خود چاه بکند اول خودش در چاه می‌افتد، حاوی نکاتی هشداردهنده بود.
سردار علیرضا افشار، رئیس اندیشکده جنگ‌نرم دانشگاه عالی‌دفاع ملی با اشاره به بیانات دیروز فرمانده کل قوا خاطرنشان کرد: همگان در جریان شرایط منطقه و حوادثی که در قفقار واقع شده قرار گرفته‌اند. متاسفانه با تحریک استکبار جهانی و همچنین رژیم‌صهیونیستی که طی سال‌های اخیر حضوری گسترده‌تر در این منطقه داشته، برخی همسایگان فریب حمایت‌های دروغین آنها را می‌خورند و فکر می‌کنند با حمایت آنها می‌توانند تغییری در مرزهای جغرافیایی کشورهای همجوار خود بدهند.
وی با بیان این‌که تغییر احتمالی مرزهای بین‌المللی در صورت حمله نظامی جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران لطمه می‌زند، تصریح کرد: در صورتی که این اتفاق بیفتد، یک مسیر مهم و اصلی تجاری و ترانزیت ما با اروپا قطع می‌شود. طبیعتا ایران نمی‌تواند از این مساله بی‌تفاوت بگذرد و هر چند هم خارج از این موضوع هرگونه تجاوز به تمامیت ارضی سایر کشورها از جمله همسایگان هم با دیدگاه سیاست خارجی جمهوری ایرانی در تضاد است و مورد تایید ما نیست. به‌خصوص این‌که ارمنستان هم در این زمینه درخواست کمک کند.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم دیروز عنوان کرد: بیانات فرمانده‌کل قوا در این راستا با هدف پیشگیری از یک حادثه نامطلوب در این منطقه است و به گمان من هم این بیانات تاثیر خود را خواهدگذاشت و باعث جلوگیری از هرگونه حوادث احتمالی در این منطقه خواهدشد.
به‌گفته افشار آنچه برای امنیت منطقه اهمیت دارد این است که کشورها با اتکا به ملت خود ارتش مستقلی بدون دخالت و حمایت بیگانگان داشته‌باشند و در جهت برقراری آرامش در منطقه بکوشند. رئیس اندیشکده جنگ‌نرم دانشگاه‌عالی‌دفاع‌ملی با اشاره به حوادثی که در سال گذشته در جریان جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان رخ داد یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بارها حسن نیت خود را برای حفظ منافع ملی جمهوری آذربایجان نشان داد. در جنگ 44 روزه قره‌باغ و در جریان تعرضاتی که به این کشور صورت گرفت جمهوری اسلامی حمایت جدی به عمل آورد و حتی از سوی مقامات رسمی جهموری اسلامی بارها بر حفظ تمامیت ارضی و محترم بودن مرزهای آذربایجان تاکید شده‌بود. این در حالی است که ایران با وجود محدودیت‌های دیپلماتیک نسبت به برادران مسلمان جمهوری آذربایجان حساسیت نشان داد.  وی تصریح کرد: دولت و ملت جمهوری آذربایجان نباید این کمک‌ها را فراموش کنند و در شرایط فعلی هم نمی‌بایست از شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی غافل بمانند. از سویی دیگر دولتمردان جمهوری آذربایجان هم باید هوشیار باشند و نسبت به وعده‌هایی که از سوی استبکار جهانی، رژیم‌صهیونیستی و همچنین کشور ترکیه می‌دهند، خوشبین نباشند.