نبرد در آسمان  سوریه

صهیونیست‌ها در 2 نوبت به صورت گسترده به مواضعی در سوریه حمله كردند

نبرد در آسمان سوریه

روزهای یكشنبه و دوشنبه آسمان سوریه شاهد حملات مكرر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بود و درجریان آن سامانه پدافند ضدموشكی سوریه موفق شد بیش از 30 موشك و بمب هدایت شده را خنثی یا دفع كند. این حجم از حملات آن هم به صورت پیوسته ظرف 24 ساعت تاكنون سابقه نداشته است. هرچند رژیم صهیونیستی علت این حملات را حضور نیروهای ایرانی عنوان می‌كند، اما این بهانه‌ای بیش نی

صبح روز گذشته، مركز كنترل نظامی روسیه وابسته به وزارت دفاع این كشور گزارش داد اسرائیل بامداد امروز (دیروز) سه حمله به محورهای غربی، جنوب غربی و جنوب دمشق انجام داده است. براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه سامانه پدافند ضدموشكی سوریه موفق شده است 30 موشك و بمب هدایت شده
 را در حملات مزبور دفع كند. به گزارش ایرنا، یك منبع روس گفت در این حملات چهار نظامی سوریه كشته و شش نفر دیگر زخمی شدند. همچنین به گفته این نظامی روس بخش‌هایی از زیر‌ساخت‌های فرودگاه بین‌المللی دمشق نیز به شكل جزئی آسیب دیده است. این درحالی است كه مركز موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه مدعی شد در حملات اسرائیل در 24 ساعت گذشته 11 نفر كشته شده‌اند. 

 موشك‌های هدایت شونده 
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد دیروز در گزارشی اعلام كرد ساعت یك و 10 دقیقه بامداد دوشنبه به وقت محلی، صهیونیست‌ها، از زمین و هوا حملات سنگینی را از طریق سلسه موشك‌های هدایت شونده به سوریه انجام دادند. پس از این حملات، پدافند هوایی سوریه به سرعت وارد عمل شده و موشك‌های متخاصم را رهگیری و پیش از اصابت به هدف، منهدم كردند. تجاوز اسرائیل ابتدا از سمت اصبع الجلیل (لبنان)، دریاچه طبریا در شمال فلسطین اشغالی و با استفاده از انواع سلاح‌ها صورت گرفت. به گفته سانا، ده‌ها موشك توسط رژیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه شلیك شد. این دومین حمله به دمشق ظرف 24 ساعت بود. عصر روز یكشنبه نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب دمشق حمله كردند. روز 21 دی‌ماه نیز جنگنده‌های اسرائیلی برای نخستین بار در سال جدید میلادی به اهدافی در اطراف دمشق حمله كردند. این در حالی است كه كارشناسان می‌گویند در سال 2018 میلادی اسرائیل در مجموع 12 بار به سوریه تجاوز موشكی و هوایی كرده بود. 

 اهداف ایرانی یا سوری‌؟ 
به گزارش مهر و به نقل از هاآرتص، ارتش اسرائیل دیروز در بیانیه‌ای اعلام كرد نیروهای ایرانی را در سوریه هدف حملات خود قرار داده‌است. همچنین در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است كه ما حمله به اهداف متعلق به نیروی قدس در خاك سوریه را آغاز كرده‌ایم. به ارتش سوریه هشدار می‌دهیم از اقدام علیه خاك یا نیروهای اسرائیلی خودداری كند. اندكی پیش از این بیانیه نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود: ما یك سیاست ثابت داریم: حمله به پایگاه‌های ایران در سوریه و ضربه زدن به هر آن‌كسی كه تلاش می‌كند به ما ضربه بزند. پیش از این نیز مقامات اسرائیلی از هزاران حمله به مواضعی در سوریه اشاره داشته و این طور وانمود كردند كه این حملات به دلیل حضور نیروهای ایرانی در این كشور بوده است.  این درحالی است که ناظران امنیتی تاکید دارند تاکنون رژیم صهیونیستی نتوانسته هیچ یک از دارایی‌های ایران در سوریه را هدف قرار دهد.
از سوی دیگر ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای مدعی شد، سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین موفق شده است راكتی را كه از سوریه به ‌سوی بلندی‌های جولان پرتاب شده بود، رهگیری و منهدم كند. درهمین حال روز گذشته رویترز اعلام كرد اسرائیل مناطق تفریحی زمستانی جولان را به دلیل درگیری‌های این دو روز مسدود كرده است. 
خبرگزاری رسمی سوریه نیز تایید كرد پدافند هوایی آن كشور به حملات هوایی اسرائیل در مناطق جنوبی پاسخ داده است. مقامات اسرائیلی با خشم می‌گویند این حمله راكتی را بدون پاسخ نخواهند گذاشت. اینها همه نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز نگران ادامه اشغالگری خود بر جولان است. 

 جنگ بر سر جولان 
به عبارت دیگر مقامات رژیم صهیونیستی در حال پیشگیری از وقوع یك درگیری تمام عیار با ارتش سوریه در آینده نزدیك هستند و به این وسیله می‌خواهند حملات تجاوزگرانه خود را توجیه كنند. نكته جالب توجه این‌كه بلافاصله منابع خبری غربی و عربی ـ وابسته به سعودی‌ها ـ نیز این سناریو را تكرار و این‌طور وانمود كردند كه گویی اسرائیل در خاك سوریه با نیروهای ایرانی درگیر شده است. حال آن‌كه واقعیت‌ها برعكس این بوده و اسرائیل در واقع با ارتش سوریه و توان موشكی این كشور خود را درگیر كرده است. اسرائیل از آن وحشت دارد كه بعد از پیروزی دولت سوریه بر تروریست‌های تكفیری، این كشور، جبهه جدیدی را در جولان باز كند. همان منطقه‌ای كه چند روز پیش بنیامین نتانیاهو، جان بولتن، مشاور امنیت ملی ترامپ را آنجا برد تا بگوید این منطقه برای همیشه تحت كنترل ماخواهد بود. این درحالی است که جامعه بین‌الملل بارها بر حق حاکمیت سوریه بر جولان تاکید کرده و شورای امنیت سازمان ملل نیز از اسرائیل خواسته تا  به اشغالگری جولان پایان دهد. با توجه به این تحولات، ناظران می‌گویند دیگر دوران بزن در روی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در سوریه به پایان رسیده و پدافند ارتش سوریه مصمم است از این پس بلافاصله به تهاجمات صهیونیست‌ها پاسخ دهد. اقدامی كه به طور طبیعی مورد تایید متحدان سوریه از جمله ایران، روسیه و حزب‌ا... لبنان نیز بوده و با تمام توان از اقتدار این كشور در برابر تهاجمات صهیونیست‌ها دفاع می‌كنند.