تعیین سرنوشت مسلمانان مورو

تعیین سرنوشت مسلمانان مورو

مسلمانان فیلیپین در جنوب این كشور دیروز پای صندوق‌های رای رفتند تا در رفراندومی برای ایجاد یك منطقه خودمختار جدید شركت كنند. نتایج این رفراندوم به نیم قرن نا‌آرامی در این منطقه پایان خواهد داد. قرار است نتایج این رفراندوم احتمالا تا ۲۶ ژانویه سال جاری میلادی اعلام شود. اگر این رفراندوم موفقیت‌آمیز باشد، دومین همه‌پرسی ششم فوریه سال جاری میلادی برگزار خواهد شد و از ساكنان استان لانائو دل نورته و هفت شهر در استان نورث كوتاباتو كه جمعیت قابل ملاحظه آن مسلمانان هستند، پرسیده می‌شود كه درباره این مساله تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند به منطقه جدید خودمختار ملحق شوند یا خیر؟
به گزارش ایسنا، این رفراندوم اقدامی در جهت صلح از سوی دولت مانیل و جبهه آزادیبخش اسلامی مورو برای اجرای توافقی است كه سال ۲۰۱۴ به امضای دو طرف رسید، اما تا زمانی كه در نهایت سال گذشته میلادی تایید شد، در كنگره فیلیپین با حمایت چندانی همراه نبود. اقداماتی چون تصرف ماراوای در جنوب فیلیپین توسط گروه‌های مرتبط با داعش و سایر حملات و بمبگذاری‌ها در جنوب این كشور باعث شد روند توافق صلح از مسیرش منحرف شود.
الحاج مراد ابراهیم، رئیس چریك‌های مورو مكررا گفته است كه ایجاد یك منطقه خودمختار اسلامی بهترین پادزهر برای گروه‌های رادیكال كوچك‌تر مرتبط با داعش است كه همچنان تهدیدی برای میندانائو محسوب می‌شوند. براساس توافقی كه به امضای رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور این كشور آسیایی برای ایجاد این منطقه خودمختار جدید رسید، چریك‌ها باید از هدفشان مبنی بر داشتن یك كشور مستقل در ازای خودمختاری بیشتر دست بردارند؛ چریك‌های مورو بیشتر به دنبال یك منطقه فدرال با اختیارات بیشتر هستند. ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر از نیروهای آنها دیگر قدرت نبرد ندارند و دست از جنگ برداشته‌اند. منطقه بانگسامورو كه چریك‌های مورو و شبه‌نظامیان این گروه در آن حضور دارند جایگزین یك منطقه خودمختار فقیر می‌شود كه به‌خوبی تامین مالی شده و اختیارات بیشتری دارد. همچنین 3/1 میلیارد دلار قرار است برای بهبود و توسعه این منطقه ارائه شود. دولت‌های غربی نیز توافق برای ایجاد این منطقه خودمختار جدید را مورد استقبال قرار دادند، اما نگران این هستند كه گروه‌های شبه‌نظامی كوچك مرتبط با داعش از خاورمیانه و جنوب شرق آسیا با شبه‌نظامیان فیلیپینی ادغام شده و جنوب این كشور را به محلی برای رشد نیروهای افراطی تبدیل كنند.