ارتباط خروج آمریکا  از سوریه با دیوار مکزیک

ارتباط خروج آمریکا از سوریه با دیوار مکزیک

 تقریبـــا یك مـــاه پیش بــــود كــــه رئیس‌جمهور آمریكا به طور ناگهانی با اعلام شكست كامل داعش در نبرد با ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری واشنگتن، فرمان خروج فوری 2000 سرباز آمریكایی را از خاك سوریه صادر كرد. این تصمیم غیرمنتظره تعجب موافقان و مخالفان حضور آمریكا را در منطقه برانگیخت، چرا كه در تناقض كامل با اظهارات قبلی دولتمردان آمریكایی بود.
 ورونیكا كراشنینیكوا، مدیركل موسسه مطالعات و ابتكارات سیاست خارجی روسیه در مصاحبه با خبرنگار جام‌جم در حاشیه اجلاس دفاع و امنیت در غرب آسیا، معتقد است تصمیم ترامپ احتمالا اجرایی نمی‌شود، زیرا كه دستگاه‌های امنیتی آمریكا مخالف این اقدام هستند. وی افزود: این تصمیم شخصی ترامپ بوده است. دستگاه‌های امنیتی آمریكا با این تصمیم موافق نیستند. این اتفاق قرار نیست بیفتد. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم كه آمریكا تصمیمات سازنده و مثبت بگیرد. به گفته كراشنینیكوا سابقه رفتار آمریكا در منطقه و سیاست‌های آنها در چند سال گذشته نشان می‌دهد آنها قصد ندارند خاورمیانه را ترك كنند. وی می‌گوید: خیلی سخت بتوان تصور كرد كه آمریكایی‌ها سوریه را ترك می‌كنند. حتی اگر آنها منطقه را ترك كنند، به عراق خواهند رفت، جایی كه به مرزهای ایران نزدیك‌تر است. كراشنینیكوا در پاسخ به این سوال كه نظر وی در مورد همكاری استراتژیك ایران و روسیه در منطقه خاورمیانه چیست می‌گوید تلاش‌های دو كشور به بازگشت ثبات به منطقه منجر شده است و كشورهایی مانند سوریه، ایران و روسیه در حال همكاری نزدیك هستند تا ثبات را به این منطقه بیاورند.
 از سوی دیگر دومینیك دلاوارد، افسر سابق اطلاعاتی ارتش فرانسه كه از سال 1959 تا 2005 به خدمت مشغول بوده و فارغ‌التحصیل معروف‌ترین مدرسه نظامی فرانسه یعنی سن‌سیر است، می‌گوید: ترامپ در تلاش است قول‌هایی را كه در زمان انتخابات داده بود، برآورده سازد تا خیالش از پیروزی در انتخابات سال 2020 ریاست جمهوری راحت باشد. وی با اشاره به تعطیلی دولت آمریكا در نتیجه اختلاف ترامپ با دموكرات‌ها گفت ترامپ می‌داند كه كنگره تحت نفوذ شدید لابی اسرائیلی است، بنابراین وی تهدید به خروج از سوریه كرده تا اسرائیلی‌ها را بترساند و آنها را وادار به فشار بر كنگره كند.دلاوارد افزود: «ترامپ به اسرائیل می‌گوید كه اگر می‌خواهید من در سوریه بمانم باید سراغ كنگره بروید -مثلا از طریق آیپك - و فقط ده نماینده را وادار كنید به نفع من رای دهند تا لایحه مورد نظر من تصویب شود.»
دلاوارد گفت شاید ترامپ تصمیم بگیرد واقعا بخشی از نیروها را به خانه بازگرداند و یا آنها را جای دیگری بفرستد، اما این اقدام نمادین خواهد بود و ترامپ به طور كامل عقب‌نشینی نخواهد كرد. من صد در صد مطمئنم كه او سوریه را ترك نخواهد كرد. وی دلیل حضور آمریكا در سوریه را «بستن مسیر تداركاتی از ایران به سوریه و سپس لبنان و ممانعت از افزایش تهدیدات ضد اسرائیل» می‌داند و در عین حال می‌گوید: «گرچه آمریكا اكنون سوریه را ترك نخواهد كرد، اما واشنگتن در آینده نزدیك باید این كار را انجام دهد، چون آمریكا اصلا در شرایط خوبی نیست و به‌زودی وارد یك بحران بزرگ خواهد شد. من در خصوص امسال و سال آینده صحبت نمی‌كنم، بلكه در خصوص 2020 یا 2025 حرف می‌زنم». به اعتقاد وی آمریكا با بحران بدهی سنگین مواجه است، چون فقط بدهی فدرال به 23 هزار میلیارد دلار رسیده است. به علاوه، آمریكایی‌ها در جنگ تجاری با چین در حال بازنده شدن هستند. این شروع پایان است. اقتصاد آمریكا پر از حباب‌های اقتصادی است كه ممكن است هر لحظه منفجر شود.