ضرورت تضمین فروش نفت در اس‌پی‌وی

ضرورت تضمین فروش نفت در اس‌پی‌وی

براساس اخبار منتشر شده کشورهای اروپایی در مورد سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران (اس.پی.وی) توافق کرده‌اند و قرار است جزئیات آن روز دوشنبه مشخص شود.
آنچه در این میان اهمیت بسیاری دارد این است که جمهوری اسلامی ایران بتواند نفت خود را فروخته و بدون این‌که محدودیتی داشته باشد خریدهایش را انجام دهد. با اجرایی شدن این ساز و کار ایران نباید محدودیتی در زمینه این‌که از کدام کشور چه اقلامی از جمله در حوزه صنایع،کشاورزی و... خریداری کند وجود داشته باشد.
اما زمزمه‌هایی مبنی بر محدود کردن این ساز و کار ویژه مالی به غذا و دارو وجود دارد. اگر چنین باشد قطعا منافع ما را از برجام تامین نخواهد کرد و با شروطی که ما اعلام کرده‌ایم همخوانی ندارد لذا باید منتظر باشیم و ببینیم که اروپاییان تا چه میزان در این ماجرا جدی هستند و آیا قصد پیاده کردن برنامه نفت در برابر غذا را برای ما دارند و یا در پی برداشتن تحریم‌ها هستند؟ تا کنون اروپا چندان به وعده‌های خود عمل نکرده و در مورد ساز و کار ویژه مالی نیز چند تاریخ را اعلام کرده است که در همه موارد شاهد عدم اجرایی شدن آن بودیم.
متاسفانه نه تنها اروپا در زمینه عمل کردن به وعده‌‌هایش بدقولی کرده است بلکه حتی در مواردی مانند دو روز گذشته شاهد تهدیدات وزیر خارجه فرانسه در اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه برنامه های موشکی کشورمان هستیم. بنابراین اگر آنها قصد اعمال تحریم های دیگر به بهانه های واهی علیه کشورمان را داشته باشند گویی رفع تحریمی براساس برجام صورت نگرفته است، بنابراین امیدواریم این اتفاق روی ندهد و در عین حال ضمن این‌که سیاست جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عدم اعتماد به اروپا است شاهد تحقق وعده های اروپا در زمینه ساز و کار ویژه مالی بدون هیچ گونه قید و شرطی باشیم.