ایران تاوان اعتراض بی‌موقع را داد

تحلیل فاکس اسپورت از بازی دیشب

ایران تاوان اعتراض بی‌موقع را داد

سایت فاکس اسپورت آسیا بعد از بازی روز گذشته تیم ملی کشورمان مقابل ژاپن به تحلیل نکات بازی پرداخت. در ادامه به این نکات اشاره می‌شود. 

تفاوت سیستم‌ها از ابتدای بازی: وقتی سوت ابتدای بازی زده شد و دو تیم تاکتیک خود را در زمین پیاده کردند، مشخص بود روش سامورایی‌ها برای پیروزی در این بازی با تیم ملی ایران متفاوت است. همان 15دقیقه ابتدایی نشان داد ژاپنی‌ها برنامه به مراتب بهتری برای پیروزی در این بازی دارند. شاید اگر عملکرد خوب دفاع ایران نبود، ژاپنی‌ها می‌توانستند توسط ناگاتومو در همان نیمه‌اول به گل برسند. این در حالی بود که از همان ابتدای بازی مشخص شد برنامه ایران برای رسیدن به گل ارسال توپ‌های بلند به پشت دفاع ژاپن برای سردار آزمون و استفاده از اشتباه احتمالی مدافعان این تیم بود.
اعتراض بی مورد: وقتی اوساکا با ضربه سر، اولین گل ژاپنی‌ها را به ثمر رساند، تمام نیمکت ایران به نشانه اعتراض بلند شده بودند و ادعا می‌کردند که داور در حق آنها بی عدالتی کرده است. اما حقیقت این است از همان روزی که به یک بازیکن حرفه‌ای در فوتبال تبدیل می‌شوید، باید برای همیشه به یاد داشته باشید فقط به سوت داور توجه کنید. بازیکنان ایران اجازه دادند احساسات در آن لحظه بر آنها غلبه کند و به بدترین شکل ممکن هم هزینه آن را دادند. 

رکورد 17 بازی بدون شکست سامورایی‌ها:
تیم ملی ژاپن با پیروزی‌‌ای که روز گذشته مقابل ایران به دست آورد، به رکورد 17 بازی بدون شکست در بازی‌های جام ملت‌های آسیا رسید. آخرین شکست آنها در جام ملت‌ها به سال 2007 در لبنان باز می‌گردد که مقابل عربستان شکست خوردند. تا قبل از بازی دیروز، ژاپنی‌ها 12 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته و چهار بازی را هم مساوی کرده بودند. ژاپنی‌ها پیروزی روز گذشته خود را بیش از همه مرهون بازی فوق‌العاده اوساکا و دوان هستند. اوساکو با زدن دو گل نشان داد یک بازیکن در حد مهاجمان اروپایی است و دوان 20 ساله هم با عملکرد عالی خود در خط‌هافبک، نقش پر‌رنگی در کسب این نتیجه داشت.
​​​​​​​
کی‌روش پلن B نداشت: ایرانی‌ها که می‌خواستند به رویای 43 ساله خود برای کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌ها پایان بدهند، خیلی زود این مساله را از دست رفته دیدند که علت اصلی آن نبود گزینه‌های تاکتیکی از سوی کارلوس کی روش بود. تنها برنامه تیم کی‌روش در بازی مقابل ژاپن ارسال توپ‌های بلند برای سردار آزمون بود که در همان نیمه اول بی اثر بودن این تاکتیک مشخص شد. کی روش مدت زمان طولانی است که در کنار تیم ملی ایران است و باید به خوبی می‌دانست برای چنین مسابقه‌ای در چنین تورنمنتی باید حتما یک پلن B هم داشته باشد. این ترکیب تیم ملی ایران باید روز کاغذ اولین فینالیست جام هفدهم می‌شد، اما آنها به این هدف نرسیدند چون برنامه کافی برای آن نداشتند.