اعتراض به دیه پس از بخشش قاتل

قاتل، زن كرولال را قربانی نیت شوم خود كرد

اعتراض به دیه پس از بخشش قاتل

وقتی اولیای دم زن جوان كه پنج سال قبل به دست یك مرد كشته شده بود از حكم دیه و زندان قاتل مطلع شدند، به این حكم اعتراض كرده و خواهان دریافت مبلغی بیشتر از دیه قانونی شدند.
به گزارش جام‌جم، رسیدگی به این پرونده از زمستان سال ۹۲ به دنبال ناپدید شدن زن ۳۰ ساله‌ای به نام رویا در دستور كار پلیس قرار گرفت. مادر رویا به پلیس گفت:‌ دخترم كرولال است. او چند سال قبل ازدواج كرد و حالا یك فرزند چهار ساله دارد. اما همسرش او را رها كرده و رفته است. دخترم دیروز از خانه‌اش در بهارستان رباط كریم بیرون رفت و دیگر بازنگشت .
پلیس در نخستین گام از تحقیقات به بررسی پیامک‌های رویا پرداخت و به رابطه پنهانی او با یك مرد جوان به نام حسن پی‌برد. به این ترتیب حسن31ساله بازداشت شد. او كه سعی داشت با دروغگویی‌هایش پلیس را گمراه كند سرانجام لب به اعتراف گشود و به قتل زن جوان و سرقت طلاهایش اعتراف كرد .
وی خردادماه سال ۹۶ پای میز محاكمه ایستاد. در آن جلسه مادر و پدر رویا از طرف فرزند چهار ساله او اعلام كردند با دریافت دیه از قصاص گذشت می‌كنند. متهم نیز به تشریح ماجرا پرداخت و گفت: مدتی بود با زن جوان آشنا شده بودم. او را به خانه‌ام دعوت كردم اما آنجا با هم درگیر شدیم و من با چاقو او را كشتم و طلاهایش را سرقت كردم .
در پایان جلسه، قضات دادگاه حسن را با توجه به اعلام گذشت اولیای دم به پرداخت دیه و زندان محكوم كردند، اما این حكم با اعتراض پدر و مادر قربانی در دیوان عالی كشور مورد بررسی قرار گرفت. مادر و پدر رویا اعلام كردند درخواست آنها در دادگاه به طور دقیق استعلام نشده و آنها در صورت دریافت مبلغی بیش از دیه قانونی حاضر به گذشت بوده‌اند. 
به این ترتیب قضات دیوان عالی كشور رأی صادره را نقض كرده و خواستار رسیدگی دوباره به آن شدند. حسن دیروز در شعبه دهم دادگاه كیفری یك استان تهران به ریاست قاضی قربان‌زاده و با حضور یك قاضی مستشار پای میز محاكمه ایستاد .در این جلسه مادر قربانی گفت: من و همسرم با متهم و وكلایش در بیرون از دادگاه توافق كرده بودیم كه در صورت دریافت ۴۰۰ میلیون تومان اعلام گذشت كنیم. حتی همسرم از من خواست تا بعد از دریافت ۴۰۰ میلیون تومان رضایت قطعی‌مان را اعلام كنیم اما من به حرف‌های متهم و وكلایش اعتماد كردم و در دادگاه رضایت دادم.
سپس قاضی قربان‌زاده گفت: صورتجلسه دادگاه و صدای ضبط‌شده شما نشان می‌دهد با دریافت دیه قانونی اعلام گذشت كردید اما سه روز بعد با مراجعه به دادگاه اعلام كردید همسایه‌ها به شما گفته‌اند می‌توانستید با مبلغی بیشتر از دیه توافق كنید. به همین خاطر حالا درخواست ۴۰۰ میلیون تومان دارید. درخواست شما مبنی بر دریافت 400 میلیون تومان در جلسه دادگاه قبلی مطرح نشده اما زن سالخورده حرف‌های قبلی‌اش را تكرار كرد و گفت با دریافت مبلغ دیه قانونی حاضر به گذشت نیست.
متهم در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: هیچ توافقی مبنی بر پرداخت مبلغی بیش از دیه قانونی با اولیای دم نداشتم و نمی‌توانم مبلغ 400 میلیون تومان را به آنها بپردازم. وكلای وی نیز حرف‌هایش را تایید كردند.
جلسه هیات قضایی وارد شور شد تا درباره این پرونده تصمیم‌گیری كند.