دو فیلم با یک بلیت

جیمز کامرون ، تولید قسمت‌های تازه دو فیلم جنجالی سینما را آغاز کرده است

دو فیلم با یک بلیت

نام جیمز كامرون با فیلم‌های پرسروصدا و جنجالی چون «آواتار» و «ترمیناتور» گره خورده است. البته او «تایتانیك» را هم در كارنامه‌اش دارد. اما خبرهای تازه‌ای كه درباره دو فیلم اول این روزها در رسانه‌های گروهی تاخت و تاز می‌كند، باعث می‌شود تا آنها بیشتر مورد بحث قرار گیرند! دلیل هم دارد: برعكس تایتانیك، ترمیناتور و آواتار فیلم‌هایی چند قسمتی هستند كه تولید قسمت‌های تازه آنها در دستور كار صنعت سینما قرار دارد و كامرون این روزها سرگرم تولید جدیدترین قسمت‌های هر دو فیلم است. در حالی كه دوستداران سینما از زمان نمایش عمومی قسمت اول آواتار در جریان ساخت دومین قسمت آن بوده‌‌اند، خبر می‌رسد ششمین ترمیناتور هم در راه است و كامرون برنامه‌های وسیعی برای این اكشن علمی ـ تخیلی آینده‌نگرانه تدارك دیده است.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، همزمانی تولید قسمت‌های جدید آواتار و ترمیناتور با تعجب و شگفتی تحلیلگران و اهالی سینما روبه‌رو شده است. منتقدان هم به این نكته اشاره می‌كنند كه هر دو فیلم جایگاه خاصی در تاریخ سینما دارند و همزمانی تولید آنها توسط كامرون، امری عجیب و تا حدی غیرقابل باور است. اما باید قبول كرد كه این اتفاق افتاده است و كامرون برای یكی دو سال پیش رو، قصد دارد قسمت‌های تازه‌ای از هر دو فیلم را روانه پرده سینماها كند. به احتمال زیاد، رقابت جیمز كامرون با خودش باید بسیار جذاب و تماشایی باشد. تحلیلگران اقتصادی سینما هم می‌گویند بسیار مشتاق هستند ببینند رقابت این دو فیلم جنجالی در جدول گیشه نمایش، موفقیت بیشتر و بالاتر مالی را نصیب كدام‌یك از آنها خواهد كرد. در حالی كه رسانه‌ها با كنجكاوی تمام به دنبال كسب خبرهای تازه درباره آواتارها هستند، ناگهان كامرون درباره قسمت تازه ترمیناتور صحبت كرده و اطلاعات تازه‌ای درباره‌اش رو می‌كند. او كه این روزها سخت سرگرم آماده كردن آواتارهایش است، فاش می‌كند كه كار روی ششمین قسمت ترمیناتور با جدیت تمام ادامه دارد. كامرون كه كارگردان دو قسمت اول و دوم فیلم و یكی از تهیه‌كنندگان این مجموعه فیلم بوده است، در یك گفت‌وگوی تازه نام قسمت ششم را فاش كرد. به این ترتیب، عموم مردم و منتقدان متوجه این موضوع شدند كه قسمت دیگری از این مجموعه فیلم هم با سروصدای زیاد در راه است!
کجایی آرنولد؟
نام قسمت تازه «ترمیناتور: تقدیر سیاه» است. به گفته كامرون «البته این نام موقت است و به احتمال زیاد در زمان اكران عمومی، این نام را تغییر خواهیم داد. به عنوان تهیه‌كننده و مدیر تولید با آن همكاری دارم و تیم میلر كارگردانی‌اش را به‌عهده دارد. به نظرم او بهترین گزینه برای كارگردانی فیلم است و علاقه بسیار زیادی به این مجموعه فیلم و داستان آن دارد. دیدگاه روشنی دارد و همین كمك می‌كند تا فیلم بهتری ارائه شود. میلر ایده‌های خودش را برای فیلم دارد و من خیلی خوشحالم كه او، این‌گونه عمل می‌كند. ابتدای كار نمی‌خواستم خودم را درگیر این پروژه كنم. گفته بودم اگر آرنولد در آن نباشد، من هم نخواهم بود. نمی‌توان ترمیناتور را بدون او و لیندا همیلتون تصور كرد. خیلی خوب می‌دانم كه طرفداران فیلم، دوست دارند این دو را دوباره در كنار هم ببینند. مطمئنم تماشاگران دوست دارند سارا كانر (با بازی همیلتون) واقعی را روی پرده ببینند و رویارویی‌اش با آینده‌ای تراژیك و مبهم را دنبال
 كنند.»
ترمیناتور زنانه
كامرون در این گفت‌وگو فاش می‌كند كه تغییراتی در متن فیلمنامه ایجاد كرد. ظاهرا این تغییرات هم به درخواست لیندا همیلتون بوده است. تمام این تغییرات مدت كوتاهی قبل از شروع كار فیلمبرداری صورت گرفته است. این تغییرات شخصیت سارا كانر را در فیلم تبدیل به زنی مقاوم‌تر و سرسخت‌تر كرده است. خود فیلمساز هم تاكید و تصدیق می‌كند كه ترمیناتور تازه، بیشتر فیلمی زن‌محور است. با توجه به این گفته كامرون، باید دید چه بر سر شخصیت آرنولد در قسمت تازه آمده و او تبدیل به چه چیزی شده است. اهل فن بر این باورند كه كارگردان اصلی ترمیناتور 6 ، جیمز كامرون است و نه تیم میلر. به باور آنها، كامرون كارگردان در سایه است و میلر را به صورت صوری به میدان فرستاده است!
آواتار از نگاه یک دختر بچه
در همین حال و در ارتباط با آواتارها، خبر می‌رسد كه بازیگرانی چون كریس ایوانز و چانینگ تاتوم گزینه‌های اصلی بازی در نقش اصلی قسمت اول بوده‌اند. كامرون در این رابطه می‌گوید: «گزینه‌های اولیه برای بازی در نقش جیك سالی، كریس ایوانز و چانینگ تاتوم بودند.  از آنها تست گریم هم گرفتم. این دو در كنار سام وورتینگتن، سه بازیگری بودند كه باید برای به‌دست آوردن نقش با هم رقابت می‌كردند. آن دو را خیلی دوست داشتم و نگاهم به هر دو مثبت بود. هر دوشان بازیگران و آدم‌های بزرگی هستند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدم كه سام گزینه مناسب‌تری برای نقش است. در صدایش چیزی وجود داشت كه او را مناسب‌تر نشان می‌داد. همچنین، طرز نگاه كردنش بهتر از آن دو، حال و هوای شخصیت را به نمایش می‌گذاشت. بالاخره در آخرین سخنرانی كه این سه داشتند، سام خودش را بهتر و مناسب‌تر نشان داد و آن دو را كنار زد.» با آن كه اطلاعی از داستان قسمت‌های بعدی آواتار در دست نیست، اما كامرون فاش كرد كه شخصیت جیك سالی با یك‌سری فراز و فرودها روبه‌رو شده و در قسمت دوم، دختری هشت ساله دارد. بخش مهمی از داستان قسمت دوم از نقطه‌نظر و نگاه این دختر كوچولو به نمایش درمی‌آید.