جزئیات آتش‌سوزی مرگبار در مركز ترك اعتیاد

جزئیات آتش‌سوزی مرگبار در مركز ترك اعتیاد

آتش‌سوزی مرگبار در مركز ترك اعتیاد در بندرعباس در حالی از سوی آتش‌نشانی خودكشی دسته‌جمعی اعلام شده كه مسؤولان بهزیستی با رد آن علیه آتش‌نشانی اعلام جرم كرده‌اند.
به گزارش جام‌جم، شامگاه سه‌شنبه خبری در‌خصوص آتش‌سوزی در یك مركز ترك اعتیاد در بندرعباس منتشر شد‌. در این حادثه كه یكشنبه رخ داده بود، یك نفر جان باخت و 11 نفر دیگر مصدوم شدند. پس از اطفای حریق مدیرعامل آتش‌نشانی بندرعباس به خبرنگاران گفت: ظاهرا بیماران بستری به شرایط نامناسب و رفتارهای بد متولیان این مركز اعتراض‌هایی داشته‌اند.
آتشپاد فرجام دانش ادامه داد: این افراد در اعتراض به این شرایط درهای محل اسكان را از داخل قفل و تهدید به آتش زدن محل كرده‌اند و پس از یك ساعت و نیم نیز تهدید خود را عملی کرده و مركز را به آتش كشیدند.
وی با انتقاد از نبود هیچ‌گونه تجهیزات ایمنی در این مركز، افزود: ماموران آتش‌نشانی پس از گزارش این حادثه، فوری در محل حاضر و موفق به نجات جان افراد گرفتار در آتش شدند. مدیرعامل آتش‌نشانی بندرعباس گفت: در این حادثه 11 نفر مصدوم شدند و یك نفر نیز جان خود را از دست داد.
آتش‌نشانی كوتاهی كرد
ساعتی بعد مسؤولان بهزیستی استان هرمزگان و كشور به این خبر واكنش نشان دادند. معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با رد ادعای خودكشی دسته‌جمعی گفت: آن‌طور كه شواهد می‌گوید دو نفر از معتادان این مركز كه علائم بیماری روانی داشته و حتی یكی از آنها طبق مستندات، سابقه جرم شدیدی هم داشته اقدام به آتش‌سوزی می‌كنند؛ به گونه‌ای كه سایر بیماران را به گوشه‌ای از اتاق برده و آنها را تهدید می‌كنند كه ساكت بمانند و اقدامی نكنند. سپس تخت‌ها را به پشت در برده و مانع ورود مأموران به اتاق می‌شوند و پس از آن پتوها را به آتش می‌كشند.
فرید براتی در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: گویا این افراد تهدیدهای خود را از ساعتی پیش از حادثه آغاز كرده بودند و به همین دلیل امدادگران اورژانس و آتش‌نشانی در محل حادثه مستقر بوده‌اند، اما آتش‌نشانی در این زمینه كوتاهی كرده؛ چراكه وسایل لازم و تجهیزات مناسب را همراه نداشته تا به موقع اقدام كند و حتی یك پتك هم نداشته كه در سالن را بشكند یا لوله‌ها را ببرد.
وی افزود: در هر صورت مردم شاهد ماجرا بوده‌اند كه آتش‌نشانی نتوانسته اقدام مناسب را انجام دهد و سرانجام هم مددجویان از درون سالن، دیوار را كنده و بیرون می‌آیند. در این حادثه یك نفر به دلیل مشكلات ریوی در حین فرستادن به اورژانس فوت می‌كند و 9 نفر مابقی مشكلی نداشته، ترخیص شده و در كمپ دیگری پذیرش شده‌اند. دو نفری هم كه حادثه را ایجاد كرده‌اند نیز تحویل قاضی شده و در بازداشت به سر می‌برند.
براتی گفت: نامه‌ای مبنی بر اعلام جرم علیه آتش‌نشانی تنظیم شده، در این رابطه با دادستانی استان هماهنگی‌های لازم را كرده‌ایم، پیگیری حقوقی می‌كنیم و جوانب قضایی را در مورد كوتاهی آتش‌نشانی بررسی و اعلام خواهیم كرد.