روایت ظریف از پیام عربستان

روایت ظریف از پیام عربستان


وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبكه الفرات در رابطه با پیشنهاد گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور ایران، عراق، تركیه، عربستان و مصر كه پیش از این از سوی سید عمار حكیم مطرح شده بود، گفت: ما از همه پیشنهادها برای همكاری منطقه‌ای حمایت می‌كنیم. ما یك اصل داریم و آن این است كه همكاری‌های منطقه‌ای باید فراگیر بوده و نباید علیه كسی باشد، همه كشورهای منطقه ما باید عضو این همكاری باشند.
محمدجواد ظریف در خصوص عربستان نیز عنوان كرد: من همواره آمادگی گفت‌وگو با همسایگان را داشتم، متأسفانه همسایگان ما در عربستان سعودی علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارند. من آمادگی داشتم زمانی كه به منطقه سفر كردم به عربستان هم سفر كنم و این در ابتدای دوران وزارت من بود، یعنی پنج سال قبل، پیام‌های متعددی هم برای مسؤولان سعودی فرستادم كه ما آمادگی داریم با هم همكاری كنیم؛ نه‌تنها در حوزه دوجانبه بلكه در حوزه منطقه‌ای و آنها پیام دادند كه منطقه ربطی به شما ندارد و الان معلوم است كه منطقه به ما ربطی دارد یا ندارد، لذا ما هیچ‌گاه مانعی برای گفت‌وگو با سعودی‌ها نداشتیم و آنها بودند كه مایل به گفت‌وگو نبوده‌اند.
وی افزود: حتی من بعد از فوت ملك عبدا... برای مراسم خاكسپاری ایشان به عربستان رفتم، اما مقامات سعودی از فرصت حضور بنده استفاده نكردند چون ظاهرا سیاست آنها این نبود. هر وقت آنها آمادگی داشته باشند، ایران را آماده در میدان
خواهند دید. / ایسنا