ژست سیاسی آمریکا

ژست سیاسی آمریکا


با توجه به این‌كه شما دبیرستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه هستید، در مورد علت كاهش 40 درصدی حجم تجارت ایران و سوریه طی سال جاری توضیح می‌دهید؟
تفاوت صادرات ما به عراق با سوریه در این است كه مرز مستقیم با سوریه نداریم. تا حدودی آمار ذكر‌شده در این زمینه درست است، البته در عین حال می‌توانم بگویم حجم صادرات كالای ایرانی به سوریه افزایش قابل توجهی داشته است اما این كار را بازرگانان از طرق غیر‌رسمی و از طریق واسطه‌ها انجام می‌دهند. اصل صادرات كالا به سوریه افزایش یافته، اما آمارهای رسمی گمرگ كاهش حدود 25‌درصدی را نسبت به سال گذشته تایید می‌كند.
آمریكا گفته ایران باید از سوریه خارج شود تا در بازسازی این كشور شركت كند. این فشارهای آمریكا چه تاثیری در روابط اقتصادی ایران و سوریه می‌گذارد؟
آمریكا هیچ‌گاه در كشوری پول و هزینه صرف نمی‌كند كه بخواهد شروطی هم تعیین كند، حتی اگر همه شروط آمریكا از جمله خروج ایران از سوریه و سرنگونی بشار اسد محقق شود مطمئن باشید آمریكا یك دلار هم برای بازسازی سوریه هزینه نخواهد كرد. ممكن است بر سازمان‌های مالی جهان برای اعطای وام به سوریه فشار بیاورد، اما به‌هیچ‌وجه هزینه‌ای در سوریه یا عراق نخواهد داشت.
این كشور صرفا ژست سیاسی گرفته و این‌گونه سخنان را مطرح می‌كند، اما انگیزه‌ای برای بازسازی سوریه كه خودشان نیز عامل تخریب آن هستند، ندارد.
البته در عین حال باید تاكید كنم فشارهای آمریكا تاثیری نخواهد داشت. آمریكا در حالی كه با عراق رابطه مستقیم داشته و نیروهایش در آن كشور مستقر است نمی‌تواند تاثیری بر روابط ایران و عراق بگذارد حال چطور می‌تواند تاثیری بر سوریه كه ارتباطی با آن نداشته و حتی سفارتش هم در این كشور فعال نیست، داشته باشد؟ بنابراین صرفا در تلاش برای وارد آوردن فشارهای بین‌المللی است.