رئیس‌جمهور عراق: در روزهای سخت در كنار ایران هستیم

رئیس‌جمهور عراق: در روزهای سخت در كنار ایران هستیم

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دیروز در آستانه سفر رئیس‌جمهور كشورمان به بغداد در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران ایرانی تصریح كرد: ایرانی‌ها در روزهای سخت به یاری ملت عراق شتافتند و اكنون عراق نیز تلاش می‌كند از رنج ایرانی‌ها در دوران تحریم بكاهد.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور عراق در پاسخ به سوالی درخصوص سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: سفر رئیس‌جمهور روحانی به بغداد بسیار مهم است و در فضای بسیار مهمی هم انجام می‌شود. اولا و قبل از هرچیز این سفر برای تعمیق روابط میان دو كشور و دو ملت صورت می‌گیرد.
من حدود سه ماه پیش در تهران بودم و در آنجا رئیس‌جمهور روحانی و رهبر معظم انقلاب و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از من استقبال كردند و ما گفت‌وگوهای طولانی و دقیق درباره اوضاع در عراق و روابط ایران و عراق و وضعیت منطقه داشتیم. سفر رئیس‌جمهور روحانی برای تكمیل گفت‌وگوهای دو كشور و پیشبرد مذاكرات میان دو كشور خواهد بود. امیدواریم كه این سفر بتواند ایستگاه مهمی برای تعمیق روابط میان دو كشور از جمله در مسائل اقتصادی و تاكید بر اشتراك‌های موجود میان دو كشور و مسائل امنیتی و سیاسی و همچنین از لحاظ رویكرد ما به منطقه باشد.
خبرنگار دیگری سوالی را در خصوص وضعیت بدهی‌های عراق به جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحریم‌های دولت آمریكا علیه تهران مطرح كرد. برهم‌صالح در پاسخ اظهار كرد: من این را باید بگویم كه عراق بخشی از منظومه تحریم‌های یكجانبه آمریكا علیه ایران نخواهد بود. شكی نیست كه ما از این تحریم‌ها متاثر خواهیم شد اما قطعا جزئی از آن نخواهیم بود. عراق بر این‌كه منافع ملت ایران كشور دوست و همسایه ما تامین شود اصرار دارد. ما تمام تلاش خود را می‌كنیم و هر آنچه در توان داریم را به كار می‌بریم تا از سطح تنش‌ها در این رابطه كاسته و آزارهایی كه به ملت دوست ایران می‌رسد كاهش یابد.
 برای کاهش رنج مردم ایران از تحریم‌ها تلاش می‌کنیم
رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: عراق مایل است به ملت ایران كمك كند كه آزار و اذیتی كه از تحریم‌ها می‌بینند كاهش پیدا كند. عراق و منطقه از این تحریم‌ها متاثر می‌شوند اما ما براساس داده‌های موجود تلاش می‌كنیم از آزار و اذیت ملت ایران در این زمینه كاسته شود.
خبرنگار دیگری سوال كرد: «شما سفرهای متعددی به كشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی داشتید. آیا پیام خاصی از سعودی به ایران داشتید؟»
برهم صالح اظهار كرد: به این سوال پاسخ نمی‌دهم. اما در همه جا در ایران، اردن، عربستان، امارات و حتی در شرم‌الشیخ حرف ما یك كلام بود: همین حرفی كه در اینجا من به شما به‌روشنی گفتم ما در همه‌جا می‌گوییم كه بدون تردید روابط ما با ایران بسیار مهم است. همان‌طور كه روابط ما با جهان عرب برای ایران و تركیه مهم است با یك سیاست متوازن این روابط را مدیریت و به كاهش تنش و راه‌حل سیاسی در سوریه كمك می‌كنیم.
برهم صالح در ابتدای این دیدار، خطاب به حضار به زبان فارسی گفت: من زبان فارسی را به‌طور كامل متوجه می‌شوم اما نمی‌توانم خیلی خوب فارسی صحبت كنم. او در طول دیدار، چند بار هم از مترجمش ایراد گرفت و گفت: من عامدانه، مفردات خاصی را به كار بردم كه دقیق ترجمه نكردی.