گیشه ۵۰۰ میلیون تومانی فیلم‌های خارجی

گیشه ۵۰۰ میلیون تومانی فیلم‌های خارجی

علی آشتیانی‌پور، مدیر اكران فیلم‌های خارجی در سینماها ضمن اشاره به اكران ۱۱ فیلم خارجی در سال ۹۷ از مجموع فروش ۵۰۰ میلیون تومانی این فیلم‌ها خبر داد.
آن‌طور كه مهر گزارش داده، اكران فیلم خارجی در سینماها از مباحثی است كه طی چهار دهه گذشته مخالفان و موافقان جدی داشته و هر از گاهی در قالب طرح و ایده‌ای متفاوت در عرصه عمل نیز به آزمون گذاشته شده است. در اسفند ۹۶ اما برای نخستین بار این بحث به‌عنوان یكی از سرفصل‌های اصلی نظام‌نامه اكران تصویب شد و سازمان سینمایی به‌صورت رسمی با تعیین شرایطی خاص آن را در دستور كار قرار داد.
بر اساس این نظام‌نامه پردیس‌های دارای سه تا هفت سالن امكان اكران فیلم خارجی در دو سئانس فوق‌العاده را داشتند و پردیس‌های دارای هفت سالن و بیشتر اجازه اختصاص كامل یك سالن با ظرفیت كمتر از
1500 صندلی را هم پیدا كردند. مؤسسه رسانه‌های تصویری هم به‌عنوان تأمین و توزیع فیلم خارجی برای اكران معرفی شد. پس از یك سال، اجرایی شدن این نظام‌نامه چه آورده‌هایی را برای سینمای ایران به همراه داشته است؟
علی آشتیانی‌پور مدیر اكران فیلم‌های خارجی در سینماها در گفت‌وگو با مهر درباره اكران فیلم‌های خارجی در سال ۹۷ و بازخورد آن گفت: در جریان اكران فیلم خارجی از ابتدا اولویت ما این بود فیلم‌های ایرانی اكران خوبی داشته باشند و همین موضوع بر نمایش فیلم‌های خارجی تأثیر گذاشت اما به طور كلی دیدگاه مسؤولان برای اكران فیلم‌های خارجی این بود كه تنوعی در سبد داخلی داشته باشیم و فیلم‌های خوب خارجی را چه ازنظر فیلم‌های هنر و تجربه و چه از نظر فیلم‌های عامه پسند به نمایش بگذاریم. به همین دلیل تصمیم به اكران فیلم‌های خارجی گرفتیم.
او افزود: با تمام این تفاسیر ما تاكنون توانسته‌ایم ۱۱ فیلم خارجی در حوزه فیلم‌های هنر و تجربه‌ای و عامه‌پسند اكران كنیم كه فروش این ۱۱ فیلم حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. البته با توجه به این‌كه امسال اكران این فیلم‌ها به گونه‌ای در آغاز راه بود، به نظرم فروش خوبی بوده طوری كه هزینه‌ها با درآمد برابری می‌كرده است.
او با بیان این‌كه اگر قرار باشد سال آینده هم اكران فیلم خارجی پابرجا باشد، همین تعداد فیلم را اكران می‌كنیم، بیان كرد: ما امیدواریم اكران فیلم خارجی منجر به سوددهی شود تا خانه سینما از این بابت بهره‌برداری كند، بنابراین معتقد نیستم این طرح حتی به لحاظ مالی شكست خورده، چراكه هزینه‌ها را با شیب ملایم برآورده كرده است. ضمن این‌كه باید این موضوع را در نظر گرفت كه در اكران سه فیلم اول حتی كسی خبر نداشت فیلم خارجی اكران می‌شود چون تیزر، تبلیغات میدانی و … نداشتیم و افراد تنها از سوی كسانی كه به تماشای این فیلم‌ها نشسته بودند از این طرح خبردار می‌شدند.
آشتیانی پور در پایان بیان كرد: ما وقتی وارد این عرصه شدیم، مطلع شدیم در برخی سینماهای شهرستان‌ها و حتی در تهران، بدون داشتن مجوز اقدام به اكران چنین فیلم‌هایی می‌شود كه با ورود ما، بلافاصله این سینماها شناسایی و دستور به قطع اكران آن فیلم داده و اسباب خیر شد، چراكه این موضوع تحت كنترل وزارت ارشاد درآمد؛ اما ما تصمیم گرفتیم در استان‌های بزرگ كه سینماهای آنها بدون ضربه زدن به فیلم داخلی امكاناتی برای نمایش فیلم‌های خارجی دارند، این فیلم‌ها را به نمایش بگذاریم، برای مثال در مشهد، شیراز و اصفهان این اتفاق افتاد اما به طور كلی تقریبا در همه مراكز استان‌های بزرگ واجد شرایط شاهد اكران فیلم‌های خارجی بودیم.