نگاهی به روابط واشنگتن و آنكارا

نگاهی به روابط واشنگتن و آنكارا


در میانه ماه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریكا، معاون وزیر امور خارجه در امور خـــــــــــــاورمیانه (دیوید ساترفیلد) را به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در تركیه تعیین كرد. این رویداد، گویای اهمیتی است كه آمریكا به روابط دوسویه با تركیه داده و تلاش ایالات متحده برای كاهش تنش با آنكارا ارزیابی می‌شود. حقیقت آن است كه تیرگی قابل ملاحظه‌ای بر روابط سیاسی تركیه و آمریكا سایه افكنده و رئیس‌جمهور تركیه در چرخشی آشكار به سمت مسكو متمایل شده و سال ۲۰۱۸، اردوغان با همتای روسی‌اش پوتین ۱۹ مكالمه تلفنی داشته و هفت مرتبه با یكدیگر دیدار و مذاكره كرده‌اند و در مقابل، فقط هشت تماس تلفنی با ترامپ برقرار كرده و تنها سه بار با یكدیگر دیدار كرده‌اند.
سفیر جدید واشنگتن در آنكارا چهره شناخته‌شده‌ای برای ملت‌های عربی به شمار می‌رود؛ وی بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ مدیر امور عربی و اسرائیل وابسته به وزارت خارجه آمریكا بود و پس از آن در بسیاری از پایتخت كشورهای منطقه از جمله كشورهای عربی همچون بیروت، دمشق، بغداد و مركز رژیم صهیونیستی به انجام ماموریت‌های دیپلماتیك مشغول بود. وی همچنین در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش یكی از نزدیكان خانم رایس صاحب نظریه خاورمیانه جدید بود. ساترفیلد سال ۲۰۰۴ نقش مهمی در پیشبرد و اجرای نقشه خاورمیانه جدید كه اردوغان یكی از طرف‌های مهم این برنامه به شمار می‌رفت، ایفا كرد. وی با آن‌كه یهودی نیست، اما یكی از چهره‌های مطرح نومحافظه‌كاران بوده و رابطه نزدیكی با لابی صهیونیسم در آمریكا دارد و برخی پیش‌بینی می‌كنند او بتواند نقش موثری در گشودن صفحه‌ای نوین در روابط تركیه و ایالات متحده در دوران مسؤولیتش ایفا كند.
موفقیت ساتر فیلد در انجام ماموریتش در تركیه  می‌تواند بر سیاست‌های خاورمیانه‌ای ایالات متحده و رئیس‌جمهور این كشور تاثیرگذار باشد؛ حقیقت آن است كه با وجود تیرگی روابط میان دو كشور، ایالات متحده به دلیل موقعیت ژئو‌ پلتیک تركیه نمی‌تواند از این كشور و روابط با آن چشم‌پوشی كند و از این رو سفیری با تجربه دیپلماتیك بالا را برای انجام این ماموریت دشوار برگزیده است. خاور‌میانه همواره مورد اهتمام مقامات آمریكایی بوده و سفیران سابق ایالات متحده در آنكارا همواره در پی خدمت به اسرائیل و پاسداشت منافع آن بوده‌اند.
یكی از اهداف مهم واشنگتن برای نزدیكی به آنكارا، تلاش كاخ سفید برای دور كردن تركیه از روسیه و ایران ارزیابی می‌شود.
 ممكن است ترامپ در آینده نزدیك سفری به تركیه داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود موضوع سامانه روسی اس -‌۴۰۰ یكی از محورهای گفت‌وگوی وی با همتای ترك‌‌اش باشد.
روابط دو سویه تركیه و آمریكا در شرایط تیره‌ای به‌سر می‌برد و واشنگتن در تلاش بهبود این روابط بوده و از نقش موثر تركیه در تحولات خاور‌میانه نمی‌تواند چشم‌پوشی كند. ضمن آن‌كه می‌كوشد تركیه را به سیاست‌های خود نزدیك کند و از مسكو دور نگه دارد.
منبع: المیادین