بازگشت در اوج اعتراضات

بازگشت در اوج اعتراضات


به‌رغم ادامه اعتراضات گسترده در الجزایر مقامات رسمی این كشور می‌گویند انتخابات در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد. برخی خبرهای دیگر نیز حكایت از آن دارد كه عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور این كشور قصد دارد به‌زودی از خارج به كشور بازگشته و زمام امور را به‌دست گیرد. بوتفلیقه ضمن حمایت ازخواسته‌‌های مردم گفته است فقط برای یك‌سال دیگر رئیس‌جمهور خواهد بود. مساله شركت او در انتخابات ریاست‌جمهوری برای پنجمین بار بهانه‌ای شد برای مخالفت‌های گسترده با این تصمیم و درخواست بركناری وی از سیاست در الجزایر.
به گزارش روسیا الیوم، وزارت كشور الجزایر در بیانیه‌ای اعلام كرد: صلاح‌الدین دحمون، دبیركل این وزارتخانه نشستی را با نهادهای اصلی وزارتخانه، گروه‌های بومی و عمرانی مسؤول برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار كرد كه به بررسی مقدمات برگزاری این انتخابات در ۱۸ آوریل ۲۰۱۹ پرداخت. در این نشست ابعاد مختلف انتخابات در داخل الجزایر و نیز مقدمات اخذ رای از الجزایری‌های مقیم خارج این كشور بررسی شد.
این درحالی است كه مخالفان در بیانیه‌ای اعلام كردند، برگزاری انتخابات در شرایط فعلی و طبق چارچوب كنونی به منزله خطری برای ثبات كشور است. جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های الجزایر نیز مخالفت خود را با تصمیم وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی این كشور برای افزایش تعطیلات فصل بهار دانشگاه‌ها به ۲۵ روز اعلام كرده و آن را تصمیمی ناگهانی و بررسی نشده جهت مقابله با اعتراضات مردمی كنونی علیه رئیس‌جمهور این كشور دانستند. دانشجویان خشمگین الجزایری در پی این تصمیم تهدید كردند راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در مقابل دانشگاه‌های خود برگزار كرده و از آنجا به سمت ساختمان وزارت آموزش عالی در شمال پایتخت این كشور حركت خواهند كرد. روزهای جمعه و شنبه خیابان‌های الجزایر شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به نظام حاكم و نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه بود.  شدت این اعتراضات به حدی بود كه به گفته منابع محلی در جریان آن قدیمی‌ترین موزه الجزایر نیز آسیب دید. وزارت فرهنگ الجزایر با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد بزهكاران با سوءاستفاده از اعتراض‌های هزاران نفری، به موزه ملی آثار باستانی و هنرهای اسلامی الجزایر كه در سال 1897 تاسیس شد، حمله كردند و بخشی از آن را به سرقت برده یا به آتش كشیدند.
 آخرین خبرهای دیروز حاكی از آن بود كه عبدالعزیز بوتفلیقه تصمیم گرفته است به الجزایر بازگشته و زمام امور را به دست گیرد. روز گذشته هواپیمای شخصی بوتفلیقه الجزایر را به قصد سوئیس ترك كرد.