تشكر مادورو از ارتش ونزوئلا

تشكر مادورو از ارتش ونزوئلا


نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از ارتش این كشور تشكر كرد كه از او حمایت كرده و موفق شده است كودتای به رهبری آمریكا و مخالفان را شكست دهد. وی كه در جمع هوادارانش در كاراكاس سخنرانی می‌كرد، گفت حملات سایبری از سوی آمریكا سازماندهی می‌شود و این حملات مانع بازگشتن برق به شبكه‌ها شده است. ونزوئلا از روز جمعه با بی‌برقی سراسری روبه‌روست و همزمان ده‌ها هزار نفر از موافقان و مخالفان دولت در كاراكاس تجمع‌های جداگانه برگزار می‌كنند. موافقان و مخالفان تصمیم دارند همچنان در خیابان‌ها باقی بمانند.
به گزارش بی.بی.سی، روز شنبه هزاران مخالف دولت در حالی كه خوان گوآیدو هم در میان آنها بود به خیابان‌های كاراكاس آمدند. صدها پلیس ضدشورش مقابل تجمع‌كنندگان صف‌آرایی كردند و در حالی كه معترضان آنها را قاتل صدا می‌زدند با استفاده از اسپری فلفل مانع جلو آمدن صف معترضان شدند.
مادورو نیز در سخنان خود، خوان گوآیدو را بخشی از یك طرح آمریكایی برای براندازی دولت كنونی ونزوئلا توصیف كرد و گفت: هر اقدامی در راستای تجاوزات امپریالیستی با پاسخ شدیدی روبه‌رو خواهد شد. مادورو كه در بیرون محوطه كاخ ریاست‌جمهوری برای هواداران قرمزپوش دولت سخنرانی می‌كرد خوان گوآیدو را عروسك آلت دست آمریكا خواند و با تشكر از نیروهای نظامی كشورش برای حمایت از او گفت كه ارتشیان موفق به خنثی كردن توطئه كودتا شده‌اند.
خوان گوآیدو، رئیس پارلمان ونزوئلا در یك حركت از پیش طراحی شده اعلام كرد مادورو در انتخابات تقلب كرده و ریاست‌جمهوری او را نمی‌پذیرد‌. او سپس خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت كشور معرفی كرد و خواستار حمایت‌های خارجی شد‌. حدود 50 كشور متحد با آمریكا از ریاست‌جمهوری گوآیدو حمایت كردند‌. آمریكا تصمیم داشت به بهانه حمایت از مردم ونزوئلا كمك‌هایی را به این كشور ارسال كند كه این امر با مخالفت شدید دولت كاراكاس مواجه شد. نیكلاس مادورو اعلام كرد ارسال این كمك‌ها برای دخالت در امور ونزوئلا و درنهایت كودتایی آمریكایی در این كشور است. در این میان كارشناسان تحلیل كردند كه ارتش ونزوئلا نقش پر رنگی در تعیین سرنوشت كشمكش‌های كنونی خواهد داشت. سران ارتش همچنان از مادورو حمایت می‌كنند و او نیز از ارتش
به خاطر مقابله با كودتای آمریكایی تشكر كرده است.