كشف 30 سكونتگاه با قدمت هزاران ساله در داراب

كشف 30 سكونتگاه با قدمت هزاران ساله در داراب

كاوش‌های باستان‌شناسی كم و بیش در محوطه‌ها و تپه‌های باستانی كشورمان در حال انجام است و داراب در استان فارس یكی از همین مناطق است كه اخیرا كشفیات جالب توجهی از آن به دست آمده. از جمله این‌كه از 300 محوطه باستانی تازه كشف شده در این شهر، 30 سكونتگاه با قدمتی چند هزار ساله به دست آمده است. این اطلاعات را مرتضی خانی‌پور، سرپرست گروه بررسی باستان‌شناسی داراب به خبرنگاران داده و با اشاره به این‌كه این كشفیات طی پروسه‌ای یكماهه صورت گرفته، گفت: حجم آثار باستانی داراب به قدری زیاد است كه در مشاهدات اولیه غافلگیر شدم و تعداد اعضای تیم را افزایش دادم با وجود این طی یك ماه، بررسی محوطه‌های باستانی تكمیل نشد و زمان بیشتری برای پرداختن به محدوده كامل باستانی داراب نیاز است.
 كارشناس پژوهشكده باستان‌شناسی كشور با بیان این‌كه تاكنون 30 درصد كار در داراب انجام و تكمیل طرح به مرحله بعدی موكول شده است، به وجود آثاری از دوران اشكانی، عیلام قدیم و فرهنگ‌های پیش از تاریخ تمدن بشری نظیر دوره نوسنگی و... در داراب اشاره و خاطرنشان كرد: قدمت داراب بیشتر با آثار دوره ساسانی شناخته می‌شود، این در حالی است كه در بررسی اخیر، آثاری متعلق به دوران ماقبل تاریخ تمدن بشری یافت شده است.
خانی‌پور محدوده باستانی داراب را در استان فارس منحصر به‌فرد ارزیابی كرد و افزود: در استان فارس، قبل از داراب، در شهرستان بوانات به كاوش باستانی پرداختیم كه در آن 200 اثر شناسایی و فقط یك محوطه نوسنگی كشف شد.
سرپرست گروه بررسی باستان‌شناسی داراب اما متاسف و گلایه مند هم بود كه طی 20 سال اخیر در محوطه‌های باستانی خاكبرداری انجام شده و بسیاری از بخش‌ها از بین رفته است.
 آیا داراب 40 هزار ساله است؟
در اولین اخباری كه درخصوص كشفیات اخیر داراب منتشر شد، برخی سایت‌های خبری به نقل از خانی‌پور، سرپرست گروه بررسی باستان‌شناسی داراب، نوشتند از 300 محوطه باستانی تازه كشف شده در این شهر، 30 سكونتگاه قدمتی 40 هزار ساله دارند. این خبر كه معنایش این بود كه داراب 40 هزار ساله است، البته كمی بعد توسط محمد باقر مهاجر، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی داراب رد شد. مهاجر گفت قدمت 40 هزار ساله شهر داراب نادرست و غیرعلمی است. وی اضافه كرد خانی‌پور نگفته داراب 40 هزار سال قدمت دارد، بلكه آثاری از دوران پارینه سنگی در اطراف شهر داراب یافت شده كه آن آثار متعلق به 40 هزارسال قبل است و این موضوع دلیل قدمت 40 هزارساله شهر داراب نیست و قدمت شهرباستانی دارابگرد، حدود 2500 سال و قدمت شهر فعلی داراب حدود 800 سال است.