توجه ویژه كمیته امداد به استان‌های مرزی

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد:

توجه ویژه كمیته امداد به استان‌های مرزی

 سال 97، سال سخت اقتصادی كشور بود؛ سالی كه با نوسانات ارزی و رشد نرخ تورم همراه بود. یكی از نهادهایی كه شاید افزایش فقر بر عملكرد آن تأثیر داشته باشد، كمیته امداد امام خمینی (ره) است.
 آیا تعریف فقر در كمیته امداد با عرف جامعه متفاوت است؟ پرویز فتاح، رئیس كمیته امداد خمینی (ره) معتقد است كه تعریف فقر در كمیته امداد متفاوت است. او به ما گفت:‌ برای شناسایی جامعه هدفمان و برای افراد تحت پوشش خود، طبق قوانین جمهوری اسلامی عمل می‎كنیم. او مثال می‎زند اگر خانمی مطلقه یا شخصی دیگر یتیم است، باید قانونی ثبت شده باشد. طبق قوانین كمیته امداد امام‌خمینی (ره) فقط با اظهار كردن نمی‏تواند خانواده‎ای را جزو جامعه هدف خود قرار دهد. همچنین فتاح توضیح داد، اتباع خارجی جزو جامعه هدفشان نیستند و امکان تحت‌پوشش قرار گرفتن را ندارند. افراد تحت‌پوشش كمیته امداد نباید به غیر از كمك‎های این نهاد منبع درآمدی دیگری داشته باشند. رئیس كمیته امداد تعریف دیگری را به تعاریف فقر و تحت پوشش بودن اضافه کرد. او توضیح داد: «قانون به ما گفته است حداقل دستمزد و حقوق برای امسال یك میلیون و 50 هزار تومان است. سعی‏مان بر این است كه افراد تحت‌پوششمان براساس آنچه قانون تعریف می‏كند باشد و ما نباید از این چارچوب عدول كنیم.» با این تعاریف امسال، كمیته امداد امام خمینی (ره) و با رعایت این چارچوب‎ها، دو میلیون و صد هزار خانواده را تحت پوشش قرار داده است. پوشش 620 هزار خانواده از این تعداد، خانواده‎های موقت است و در سال آینده ممكن است از فهرست خانواده‎های تحت‌پوشش كمیته امداد بیرون بروند. فتاح ‌توضیح داد كه افراد تحت پوشش كمیته امداد در كل ایران از نظر رسیدگی با یكدیگر یكسان هستند. او عنوان كرد، فرقی ندارد كه در سیستان و بلوچستان یا جنوب كرمان، هر نیازمندی، در هر نقطه‎ای از توجهات كمیته امداد بهره‌مند می‎شود. فتاح درباره آمار فقر در استان‏ها چیزی نگفت. اما تأكید كرد كه درباره استان‎های فقیر، دولت باید صحبت كند. البته او گفت: مناطق محروم ضریب بیشتری از كمیته امداد می‎گیرند. مناطق مرزی ضریب بالاتری می‎گیرند. با این دسته‏بندی، خانواده‏ای كه منطقه‎اش محروم‌تر است و در منطقه مرزی قرار دارد، از كمیته امداد سهم بیشتری می‎گیرد.
​​​​​​​
 سال 98 مشكل مسكن حل می‎شود
 فتاح با اشاره به افزایش مستمری بگیرها در سال 97 گفت: كمك‌های مردمی نیز ۳۵ درصد رشد داشته است. با این حساب، كمیته امداد، پیش‎بینی می‎كند كمك‌های مردمی سال آینده تا ۴۰ درصد افزایش پیدا كند. وی همچنین عنوان كرد: در جشن نیكوكاری نیز براساس اطلاعات رسیده تاكنون ۲۸۰۰ میلیارد تومان كمك‌های مردمی جمع‌آوری شده است. رئیس كمیته امداد همچنین با اشاره به برنامه‎های سال آتی، از افزایش ۲۳۰ درصدی مستمری‌ها در سال آینده خبر داد. فتاح در مورد بودجه اشتغال مددجویان نیز بیان كرد: براساس تبصره ۱۶ بودجه در سال جاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای وام مددجویان اختصاص یافته است كه ۹۷ درصد این اعتبار تاكنون جذب شده است و براساس این مبلغ، ۱۱۰ هزار نفر وام دریافت كرده‌اند. بودجه تبصره 16 اما در سال آینده رشد 20 درصدی دارد. فتاح اضافه كرد: ۱۵۰0میلیارد تومان نیز برای وام ضروری پنج میلیون تومانی اختصاص یافته است كه صف وام ضروری امسال برداشته شد. وی با اشاره به این كه در سال آینده هیچ یتیم تحت پوششی فاقد مسكن نخواهد بود، اظهار كرد: در حوزه مسكن اقدامات خوبی سال آینده انجام خواهیم داد؛ به طوری كه مشكل مسكن را برای جامعه هدف حل می‌كنیم. مشكل مسكن ایتام و مددجویان روستایی و برای مددجویان شهری نیز مشكل رهن و اجاره حل می‌شود. در سال ۹۸ جامعه هدف ما مشكل مسكن نخواهد داشت.