مسلمان‌كشی در  روز  روشن

حادثه تروریستی حمله به نمازگزاران نیوزیلندی چگونه صورت گرفت؟

مسلمان‌كشی در روز روشن

این‌كه در ظهر یك روز جمعه، فردی در كمال خونسردی مسلسلی به‌دست گرفته و بدون هیچ دردسری نزدیك به 50 نمازگزار مسجدی را در نیوزیلند به رگبار بسته و فیلم آن را در شبكه‌های اجتماعی توزیع كند، بهترین تابلویی است تا ماهیت دموكراسی غربی را نشان دهد‌. همانی كه حمله با چاقو در شهری مانند لندن یك اقدام تروریستی معنا می‌شود، اما چنین فاجعه‌ای تنها به صورت یك حمله فردی توصیف می‌گردد‌. انگار دعوایی جزئی در یكی از كوچه پس‌كوچه‌های غرب اتفاق افتاده و تمام شده است.

پلیس نیوزیلند روز گذشته آخرین آمار تلفات دو حمله تروریستی به مسجدهای شهر كرایست چرچ در این كشور را 49 نفر كشته و 50 زخمی اعلام كرد‌. این در حالی است كه منابع خبری می‌گویند به دلیل وخامت حال مجروحان تعداد قربانیان این حادثه می‌تواند بسیار بیشتر از اینها باشد.
رئیس پلیس نیوزیلند نیز گفته است تنها یك نفر (احتمالا قاتل اصلی) در این حادثه دستگیر و متهم شده است. پلیس در پی این حادثه اقدام به بازرسی گسترده شهر و اعمال مقررات منع عبور و مرور كرده سه نفر دیگر از جمله یک زن را هم دستگیر كرد. در بازرسی‌های به عمل آمده از داخل خودروهای دستگیر‌‌شدگان، مقداری مواد منفجره كشف شد كه پلیس حدس می‌زند مهاجمان قصد داشتند از این مواد منفجره در حملات دیگری استفاده كنند‌. روزگذشته همچنین صدای انفجارهایی در نزدیكی یك ایستگاه قطار در اوكلند نیوزیلند شنیده شد. نخست‌وزیر نیوزیلند در نخستین واكنش به این حادثه
 آن را یكی از تاریك‌ترین روزهای كشورش توصیف كرد. دولت نیوزیلند نیز در پی این حادثه فعالیت تمامی مساجد این كشور را به دلایل امنیتی تا اطلاع ثانوی تعطیل كرد.
كشتار در 15 دقیقه
شبكه‌های خبری جهان می‌گویند روز گذشته یك شهروند 28 ساله استرالیایی به نام برینتوت ترانت، با پوشیدن جلیقه‌های ضد‌گلوله ابتدا دوربین خود را روشن كرد تا به گفته خودش از یك جشن فیلمبرداری كند‌. او سپس از خودروی خود پیاده شده و به سمت مسجد زیبای نور در شهر كرایست چرچ رفت.
قاتل زمان خوبی را انتخاب كرده بود. نمازگزاران مسلمان خود را برای برگزاری نماز عبادی - سیاسی روز جمعه آماده كرده بودند. ترانت كه خود را دوستدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا معرفی كرده است پیش از شروع حمله خود بیانیه‌ای 73 صفحه‌ای منتشر كرد و در آن به صورتی مشروح انگیزه‌های خود را برای انجام چنین قتل عامی توضیح داد‌، اما از آنجا كه معمولا نیروهای امنیتی در كشورهای غربی به دنبال تروریست‌های مسلمان می‌گردند هیچ توجهی به بیانیه ترانت و هشدار‌های او نكرده و به تعبیر ساده‌تر اجازه دادند تا قاتل در كمال خونسردی به مدت 15 دقیقه مسلمانان بی‌گناه را به رگبار ببندد.
منابع خبری می‌گویند ترانت نیز مانند ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا معتقد به برتری كامل نژاد‌سفید و مخالفت سرسخت مهاجران است‌. جاسیندار آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند می‌گوید مهاجم یك شهروند استرالیا بوده و گرایش‌های راست افراطی دارد‌.
 شبكه راشا تودی در گزارشی نوشت: مهاجم تحت تاثیر آندرس بریویك، تروریست مشهور نروژی بوده است‌؛ همان كسی كه جمعی از دانش‌آموزان را به گلوله بست و بیش از 80 نفر را كشت و در دادگاه نیز با دادن سلام نازی از اقدام خود دفاع كرد‌.
به گفته این شبكه، مهاجم گفته است از طبقه كم درآمد جامعه بوده و اقدامش انتقامی نسبت به حملاتی است كه مسلمانان در كشورهای اروپایی انجام می‌دهند. وی عمدا مسجدی را برای اقدام خود انتخاب كرد كه یك كلیسا هم در همان نزدیكی وجود داشت. ترانت پیشتر در بیانیه خود به حمله تروریستی سال ۲۰۱۷ استكهلم اشاره كرده بود كه مرگ پنج نفر را به دنبال داشت. در این حمله یك دختر ۱۱ ساله هم جان باخت و مهاجم گفته كه انتقام او را خواهد گرفت.
حدود دویست نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند كه تروریست‌ها به سمت آنها آتش گشودند. به گزارش شبكه الجزیره، ترانت در روستایی در شمال استرالیا متولد شده و تا دوره دبیرستان بیشتر تحصیل نكرده است‌. خودش گفته:‌ «در كودكی مشكلی نداشتم و به درس خیلی توجه نمی‌كردم. دانشگاه هم نرفتم، چون احساس می‌كردم چیزی در آن نیست». زنی كه او را از نزدیك می‌شناخته گفته است: «او رژیم غذایی سختی داشت و بیشتر وقت خود را صرف تمرین‌های ورزشی می‌كرد‌. هرگز از او چیزی در‌باره اعتقادات سیاسی یا دینی‌اش نشنیدیم‌.» هنوز روشن نیست مهاجم چگونه در یك زمان به دو مسجد حمله كرده است.
واكنش‌ها
رهبران سیاسی مسلمان و غیر‌مسلمان سراسر جهان انزجار خود را بابت تیراندازی‌های مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند ابراز كردند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام تروریستی در نیوزیلند را شدیدا محكوم و آن را سبعانه خواند و خواستار شناسایی و برخورد دولت نیوزیلند با عاملان این اقدام شد. بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان نیز در توییتر در انتقاد از نحوه خبر‌رسانی بی.بی.سی نوشت: چاقو‌كشی در لندن تروریستی، اما قتل عام در نیوزیلند فقط حمله است‌. وی حمله به نمازگزاران مسجد نور در نیوزیلند را «سیاه‌ترین روز در تاریخ معاصر نیوزیلند و روزی تلخ برای تمام مسلمانان» توصیف كرد. هایكو ماس، وزیر خارجه آلمان با انتشار پیامی در شبكه اجتماعی توییتر نوشت: «وقتی افراد به دلیل مذهب‌شان كشته می‌شوند، این حمله به همه ماست. حمله تروریستی بی‌رحمانه به مسلمانانی كه در فضایی مسالمت‌آمیز مشغول عبادت بودند. ما در كنار قربانیان هستیم.»
رنتو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی در بیانیه‌ای اعلام كرد: اندونزی قویا این تیراندازی‌ها را محكوم می‌كند‌. گفته می‌شود احتمال دارد برخی اتباع كشورهای اسلامی نیز در بین قربانیان باشند. به همین مناسبت تانتووی یحیی، سفیر اندونزی در نیوزیلند گفت تحقیقات برای اعلام وضعیت شهروندان اندونزیایی گرفتار در این تیراندازی در جریان است.
 ۳۳۱ اندونزیایی در كرایست‌چرچ ساكن هستند كه از این تعداد ۱۳۴ نفر دانشجو هستند. انور ابراهیم، رهبر بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف حاكم مالزی نیز گفت یك شهروند این كشور میان مجروحان این تیراندازی است‌. وی این حادثه تروریستی را یك تراژدی سیاه برای بشریت و صلح جهانی دانست‌. ابراهیم كالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه در توییتر خود حمله فاشیستی و نژادپرستانه در نیوزیلند را محكوم كرد و نوشت: این حمله نشان داد خصومت و عداوت به اسلام و مسلمانان به چه حدی رسیده است. ما چند بار شاهد بوده‌ایم اسلام‌هراسی علیه اسلام و مسلمانان به یك ایدئولوژی نابهنگام و مرگبار تبدیل شده است. جهان باید علیه چنین استدلالی برخیزد و باید كاری كند تا تروریسم فاشیستی اسلام‌هراسی متوقف شود.
از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه گرفته تا عمران‌خان، نخست‌وزیر پاكستان و صادق‌خان شهردار لندن، شخصیت‌های سیاسی مختلف جهان این جنایت هولناك را محكوم كردند و نسبت به پدیده شوم اسلام‌هراسی هشدار دادند. با روی كار آمدن دونالد ترامپ در آمریكا، پدیده اسلام‌هراسی در جهان شتاب بیشتری گرفته است‌. تقریبا روزی نیست خبری مربوط به حمله گروه‌های افراطی راست و فاشیست به مسجدی در كشورهای اروپایی منتشر نشود. سیاستمداران غربی نیز این پدیده را جدی نمی‌گیرند و ضمن مماشات با آن به رشد چنین پدیده‌ای كمك می‌كنند.