ظریف: اروپا را تحت فشار قرار می‌دهیم

ظریف: اروپا را تحت فشار قرار می‌دهیم


 وزیر خارجه در گفت‌وگو با سایت khamenei.ir با بیان این‌كه اروپایی‌ها را برای اجرای تعهدات‌شان تحت فشار قرار می‌دهیم خاطرنشان كرد: اروپا باید بداند نمی‌تواند فقط با چند اظهارنظر یا چند طرح اجرانشده از زیر‌بار مسؤولیت‌هایش شانه خالی كند.
محمدجواد ظریف تصریح كرد: اروپایی‌ها تلاش‌هایی كردند اما همان‌طوری كه رهبر معظم انقلاب فرمودند، این تلاش‌ها كافی نبود و حتی در بعضی موارد می‌شود گفت این تلاش‌ها نشان‌دهنده عدم آمادگی اروپایی‌ها برای هزینه كردن در حوزه‌ای كه خودشان ادعا می‌كنند اهمیت استراتژیك برای آنها دارد، بود. لذا این واقعیت را رهبر انقلاب از ابتدای خروج آمریكا از برجام مطرح كردند.
همچنین محمدجواد ظریف به تلاش سه كشور اروپایی برای فشار به برنامه موشكی ایران از طریق سازمان ملل واكنش نشان داد و در توییتی نوشت: اروپایی‌ها نه تنها نتوانسته‌اند به وعده راه‌اندازی كانال مالی عمل كنند، بلكه تلاش می‌كنند رضایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا را جلب كنند.
این واكنش در پاسخ به اقدام سه كشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بود كه با انتشار نامه‌ای ضمن مطرح‌كردن ادعاهایی، از دبیركل سازمان ملل متحد درخواست كردند گزارشی درباره فعالیت‌ موشك‌های بالستیك ایران ارائه دهد.
وزیر خارجه كشورمان همچنین با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات مداخله جویانه و عوامفریبانه وزیر خارجه آمریكا در سوء‌استفاده از سیل در ایران پاسخ داد.
محمدجواد ظریف گفت: پمپئو و دیگر مقامات آمریكا كه با تروریسم اقتصادی خود آحاد مردم ایران را هدف قرار داده و حتی تلاش می‌كنند مانع واریز شدن كمك‌های مالی هموطنان ما در خارج از كشور به حساب‌های هلال احمر ایران برای كمك به سیل زدگان شوند، بهتر است به‌جای سوءاستفاده غیرمعمول و سیاست زده از درد و رنج انسان‌ها در حوادث طبیعی، به وضعیت مصیبت زدگان داخل آمریكا كه ماه‌هاست از حوادث طبیعی در آمریكا در رنج و عذابند رسیدگی كنند.
وی افزود: وزیر خارجه آمریكا ظاهراً از سوء‌مدیریت حوادث دو سال گذشته در آمریكا ناآگاه است كه این‌گونه اظهارنظر‌های غیرحرفه‌ای، مداخله‌جویانه و فریبكارانه درباره مدیریت سیل‌های سهمگین و بی‌سابقه روز‌های گذشته كه همزمان ۲۴ استان ایران را درگیر خود ساخته است، می‌كند.
مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا، در بیانیه‌ای گفته بود سیل اخیر باردیگر سوء‌مدیریت حكومت ایران در برنامه‌ریزی شهری و آمادگی برای شرایط اضطراری را نشان داده است. / جام‌جم