مربع راهبردی 98

رهبر انقلاب در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی تبیین کردند

مربع راهبردی 98

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی، سال ۹۸ را سال فرصت‌ها خواندند و سخنان خود در این مراسم را به چهار موضوعِ مسائل مربوط به سال ۹۸، مسائل جمهوری اسلامی با دولت‌های غربی، مساله اقتصاد و شعار رونق تولید و سخنی با جوانان عزیز درباره كشور و انقلاب و آینده اختصاص دادند.
راه تبدیل تحریم به فرصت
ایشان در خصوص موضوع اول گفتند: برخی گویندگان و نویسندگان سال ۹۸ را سال تهدیدها خوانده‌اند در حالی كه من مطلقا این برداشت را قبول ندارم و معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌ها و سال امكانات و گشایش برای ملت ایران خواهد بود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در تبیین این نكته كه سال ۹۸ سال فرصت‌ها است، گفتند: مشكل عمده كشور، «مشكل اقتصادی و مساله معیشت قشرهای ضعیف» است كه بخشی از این مشكل ناشی از تحریم‌های اروپا و آمریكاست و بخش دیگرِ آن به نقایص درونی و ضعف‌های مدیریتی بازمی‌گردد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: هم تحریم می‌تواند برای كشور به فرصت تبدیل شود و هم مشاهده ضعف‌ها و نقایص، تجربه‌ای گرانبها برای آینده و برای مدیریت سال‌های بعد كشور ایجاد خواهد كرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای از تجربه دوران دفاع مقدس و خودداری قدرت‌های مادی شرق و غرب از دراختیار قرار دادن امكانات و تجهیزات دفاعی به ایران به‌عنوان تجربه‌ای عینی یاد و خاطرنشان كردند: آن تجربه سخت و محدودیت‌ها موجب شد جوانان با كار و ابتكار، وابستگی نظامی كشور را به بیگانه تغییر دهند، به طوری كه امروز امكانات دفاعی ایران از تقریباً همه كشورهای منطقه بهتر و برتر است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته دشمنان نیز به برتری دفاعی ایران اعتراف و تلاش دارند آن را وسیله فشار قرار دهند، اما این اتفاق نخواهد افتاد و جمهوری اسلامی به كوری چشم آنها تقویت بنیه دفاعی خود را ادامه خواهد داد.
اروپایی‌ها در قضیه برجام از پشت خنجر زدند
رهبر انقلاب اسلامی در محور دوم سخنانشان یعنی «مواجهه دولت‌های غربی با ایران» تأكید كردند: تنها راه رسیدن به مرحله بازدارندگی اقتصادی، قطع امید از كمك و همراهی غربی‌ها است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: در قضیه برجام كه قراردادی میان ایران و شش كشور بود، بعد از خروج طرف آمریكایی، اروپایی‌ها باید در مقابل آمریكا می‌ایستادند و ضمن پایبندی به تعهدات خود، تحریم‌ها را برمی‌داشتند كه تاكنون ایستادگی نكرده‌اند. آنها دائما به ایران نیز توصیه می‌كنند كه در برجام بماند ولی خودشان عملا از برجام خارج شده‌اند، زیرا تحریم‌های جدیدی را ضد ایران وضع كردند.
ایشان به موضوع ایجاد كانال مالی میان ایران و اروپا نیز اشاره كردند و گفتند: این كانال مالی بیشتر شبیه یك شوخی تلخ است و هیچ معنایی ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر این‌كه میان وظایف اروپایی‌ها در برجام با آنچه انجام می‌دهند، زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد، تأكید كردند: اروپایی‌ها در قضیه برجام نیز از پشت خنجر زدند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با تأكید بر این‌كه حكومت سعودی، «بدترین حكومت منطقه، مستبد، دیكتاتور، ظالم، فاسد و وابسته» است، خاطرنشان كردند: غربی‌ها برای چنین حكومتی، امكانات هسته‌ای و مراكز تولید موشك فراهم می‌كنند زیرا حكومت سعودی وابسته به آنها است.
رهبر انقلاب اسلامی در عین حال خاطرنشان كردند: البته از ساخت مراكز هسته‌ای و موشكی برای حكومت سعودی ناراحت نمی‌شویم زیرا این مراكز در آینده نه‌چندان دور به فضل الهی به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.
ایشان افزودند: یك نمونه از شرارت‌های آمریكا این است كه كنگره در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب كرده است كه البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بكنیم كه مجلس شورای اسلامی تاكنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت‌های آمریكا ارائه یا تصویب كرده است؟
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسؤولان تأكید كردند: با كشورهای مختلف ارتباط داشته باشید ولی طرف خود را بشناسید تا با لبخند و ترفند و سخن دروغ آنها، راه را اشتباه نروید.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتند: البته مسؤولان دولتی ما «امروز» به این نتیجه رسیده‌اند كه نمی‌توان با غربی‌ها در یك مسیر حركت كرد كه امیدواریم در آینده رفتارها و برخوردهای این مسؤولان با غربی‌ها، بر اثر این فهم جدید، تفاوت پیدا كند.
كار مجاهدانه و عالمانه
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای محور سوم سخنان خود را با این سؤال مهم آغاز كردند كه اگر نمی‌توان به غرب اعتماد كرد برای رونق اقتصاد ایران باید چه كار كرد؟
پاسخ ایشان به این سوال در «كار مجاهدانه و عالمانه» خلاصه می‌شد.
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: با تنبلی و كم انگیزگی، مسائل اقتصادی حل نمی‌شود، باید ویژگی‌های كار جهادی یعنی تلاش خستگی‌ناپذیر و مخلصانه را با كار عالمانه و منطبق بر موازین دقیق علمی توأم كرد تا مدیریت‌های با سواد، كارآمد و جهادی در مسائل اقتصادی تصمیم گیری و اقدام كنند كه اگر این چنین شود قطعا اقتصاد ایران شكوفا خواهد شد.
ایشان عملكرد برخی دستگاه‌ها از جمله در بخش‌های كشاورزی، آب، خاك و مسائل زیربنایی را خوب دانستند، اما افزودند: در برخی بخش‌ها رخوت وجود دارد و كارها با تعلل و تأخیر انجام می‌شود؛ به عنوان مثال چند سال است لایحه دولت برای اصلاح امور بانكی هنوز به مجلس نرفته است.
رهبر انقلاب اسلامی تشویق بخش‌های با كاركرد مناسب و تذكر به بخش‌های مبتلا به تعلل را ضروری خواندند و خاطرنشان كردند: بنده وقتی مسائل را در جمع‌های عمومی مطرح می‌كنم كه قبل از آن بارها به مسؤولان تذكر داده‌ام.
سخنی با جوانان
بخش آخر سخنان رهبر انقلاب اسلامی در جمع زائران و مجاوران رضوی به بیان نكاتی خطاب به مردم به‌ویژه جوانان اختصاص داشت.
ایشان با ابراز خرسندی از تجاوب و پاسخ مثبت نخبگان، جوانان، دانشجویان، روحانیان و طلاب به مفاد بیانیه گام دوم (كه اواخر بهمن صادر كردند) افزودند: این مساله نشان می‌دهد در كشور به خصوص در میان جوانان آمادگی برای تلاش در زمینه تحقق این بیانیه وجود دارد و مسؤولان باید از این ظرفیت استفاده كنند