طرابلس در خطر  سقوط

طرابلس در خطر سقوط

در حالی كه لیبی همچنان شاهد دوگانگی شدید بوده و مذاكرات متعدد در سطوح داخلی و خارجی نیز نتوانسته است به این دوگانگی پایان دهد از یك هفته پیش نیروهای موسوم به ژنرال حفتر روند جدیدی را شروع كردند كه هدفش پایان دادن به این دوگانگی و یكپارچه كردن قدرت در لیبی است. این ژنرال سابق ارتش لیبی كه هم‌اكنون از پشتیبانی محور مصر ـ عربستان برخوردار است تصمیم گرفته به‌رغم همه مذاكرات و قول و قرار‌هایی كه داده بود به صورت نظامی پایتخت لیبی را به تصرف خود درآورد. نیروهای حفتر طی روزهای گذشته شهر غریان در جنوب غرب طرابلس را به تصرف خود درآورده و خود را به 28 كیلومتری طرابلس رسانده‌اند.
روز چهارشنبه ژنرال حفتر در پیامی به نیروهای تحت امر خود دستور داده بود برای مبارزه با «گروه‌های تروریستی» به سمت غرب لیبی حركت كرده و طرابلس را به تصرف خود درآورند. احمد المسماری، سخنگوی نیروهای خلیفه حفتر گفت: ما طرابلس را به خاطر قدرت یا پول نمی‌خواهیم بلكه به خاطر عزت و كرامت و شكوفایی كشور می‌خواهیم.
المسماری تأكید كرد نیروهای «ارتش ملی لیبی» با رهبری خلیفه حفتر به سمت غرب پیشروی كرده‌اند. شبكه الجزیره نیز گزارش داد «ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر كنترل منطقه مزده در 179 كیلومتری طرابلس را در دست گرفته‌اند. همچنین این نیروها تماس‌هایی با گروه‌های مسلح در این منطقه برای تحویل مسالمت‌آمیز پایگاه‌هایشان برقرار كرده‌اند. به دنبال گسیل نیروهای حفتر به غرب لیبی، دولت توافق ملی لیبی در طرابلس كه از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده نیروهای خود را در وضعیت آماده‌باش قرار داد و از نیروی هوایی لیبی خواست با هرگونه تحركی كه به قصد تصرف پایتخت صورت گیرد مقابله كند. روز گذشته آنتونیو گوترش، دبیركل سازمان ملل به دلیل نگرانی‌های موجود درباره سرنوشت طرابلس در سفری دو روزه وارد لیبی شد. وی قرار است با فائز السراج، رئیس شورای ریاستی لیبی و خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت و تعدادی از مسؤولان دولت توافق ملی لیبی دیدار كند. وی همچنین قرار است برای دیدار با خلیفه حفتر به شهر بنغازی در شرق لیبی نیز سفر كند. اواخر فوریه سازمان ملل از توافقی میان السراج و حفتر با هدف متحد كردن نهادها و برگزاری انتخابات قبل از پایان ۲۰۱۹ خبر داده بود. لیبی از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی نظام معمر قذافی، دیكتاتور سابق این كشور صحنه درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان مسلح بوده و به‌رغم تشكیل دولت توافق ملی اما این كشور همچنان با ناآرامی و حملات گروه‌های مسلح مواجه است.  طی سال‌های گذشته لیبی را دو دولت جداگانه یكی از بنغازی و دیگری از طرابلس اداره كرده است. گوترش پیش از رفتن به لیبی در سخنانی گفته بود: من نسبت به تحركات نظامی در لیبی و وجود خطر درگیری بسیار نگران هستم. راهكار نظامی برای لیبی وجود ندارد و تنها با مذاكره می‌توان مشكلات لیبی را حل كرد. در همین حال شورای امنیت نیز تصمیم گرفته نشستی اضطراری را درباره تحولات لیبی برگزار كند. دولت انگلیس خواستار برگزاری این نشست اضطراری شده است.
 آمریكا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و امارات نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای این اقدام ارتش ملی لیبی هشدار داده‌اند.  كشورهای مذكور در ادامه بیانیه خود توقف هر چه سریع‌تر عملیات نظامی در پایتخت لیبی را خواستار شدند. دولت روسیه نیز گفته است بحران لیبی راهكار نظامی ندارد و باید از طریق راهكارهای دیپلماتیك حل شود. سازمان همكاری اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواست خویشتندار باشند و از اقدامات نظامی دست بردارند.  ژنرال حفتر با برخورداری از حمایت چند كشور غربی اعم از انگلیس، فرانسه و ایتالیا و روسیه، تصمیم گرفته طرابلس را به صورت نظامی تصرف كند و چه بسا افرادی مانند «عبدالفتاح السیسی» دوست و متحد مصری‌اش نیز او را در این كار تشویق كرده باشند. از آنجا كه فایز السراج، رئیس دولت وفاق ملی نیز از نیروهای تحت امر خود خواسته است با هر گونه تهدیدی علیه امنیت و ثبات لیبی مقابله كنند، این به معنای وقوع درگیری‌های خونین در روزهای آینده خواهد بود.