فراستی: سیاستمداران به چهره‌های معروف اضافه شده‌اند

فراستی: سیاستمداران به چهره‌های معروف اضافه شده‌اند


منتقد سینما و حوزه فرهنگ گفت: برخی مسؤولان در فضای مجازی با سلبریتی‌های پیش پا افتاده، مبتذل و ناچیز مسابقه گذاشته‌اند و البته گاهی وقت‌ها هم این افراد می‌برند، اما نمی‌دانند كه این بُرد باخت كامل است.
به گزارش جام‌جم، نود و هشتمین قسمت از سری برنامه‌های بدون توقف، ۲۵ فروردین‌ماه از شبكه سه سیما روی آنتن رفت و میزبان مسعود فراستی، منتقد حوزه فرهنگ و سینمای ایران بود.
فراستی در پاسخ به این‌كه «چرا سلبریتی‌های كشور ما در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌كنند؟ مثلا در همین سیل اخیر در فضای مجازی قرائت‌ها و اظهار نظرهای یك سویه از طریق برخی از سلبریتی‌ها مطرح شد كه برخی هم واقعیت نداشت و این اتفاق از كجا نشأت می‌گیرد، گفت: مسلم است كه عده‌ای از هر فرصتی استفاده می‌كنند برای این‌كه دیده شوند، این موجی است كه تازه در ایران باب و در دو سه سال اخیر خیلی حاد شده. این صفحات مجازی با خودش آسان‌پذیری و اساسا دیده شدن و مشهور شدن را آورده است.
وی ادامه داد: افراد برای این‌كه مشهور شوند باید همه كاری بكنند مثل قبل نیست كه افراد با دانش یا با كار خیر مشهور می‌شدند؛ در واقع مدیوم، تعیین‌كننده همه چیز است و در واقع فرم را خود مدیوم تعیین می‌كند كه چه چیزی در آن بیاید. این آسیب فضای مجازی است، اما نظر من این نیست كه باید آن را تخطئه كرد و وارد آن نشد، حتما باید از هر امكان مدرن و هر مدیوم مدرنی برای تبلیغ درست استفاده كرد، الان مسابقه بر سر این است كه افراد فقط چطور دیده شوند و چه جوری مهم نیست.
این منتقد سینما در پاسخ به این سوال كه چرا در خارج از ایران در بحث فضای مجازی حتی ورزشكاران یك مطلب درخصوص مسائل غیرتخصصی خود منتشر نمی‌كنند، اما در ایران شاهد هستیم افراد مطالبی منتشر می‌كنند كه جامعه را دچار تنش می‌كند، یادآور شد: البته در این سال‌ها سعی كردیم تنبیه كنیم، ارشاد كنیم، بترسانیم اما مدام باختیم.
به نظر من فضای این نوع سلبریتی را خودمان ایجاد كردیم و این معلول سیاست‌های غلط فرهنگی ما حداقل در ۲۰ سال اخیر است، قبل از این‌كه به آنها انتقادی وارد شود باید آن عده‌ای كه فضای فرهنگی را ول كردند به امان خدا كه نه، بلكه به امان شیطان پاسخ دهند كه البته هیچ مسؤولیتی هم نمی‌پذیرند و همیشه هم طلبكارند.
سردبیر فصلنامه «فرم و نقد» اظهار کرد: مثل این‌كه آنها مسؤول نبودند و ما بودیم و این دوستان كه عرض می‌كنم یعنی مسؤولان، خودشان دارند سلبریتی می‌شوند یعنی كه سلبریتی پندارند، فكر می‌كنند ما هم می‌توانیم وارد شویم و بگیریم و همه جور بازی آن مدیوم را هم رعایت می‌كنند برای این‌كه نقش سلبریتی پیدا كنند، یعنی مسابقه گذاشتند بین خودشان و سلبریتی‌های پیش‌‌پا‌افتاده، مبتذل و ناچیز و گاهی وقت‌ها هم می‌برند، اما نمی‌دانند كه این برد، باخت كامل است.
وی ادامه داد: ما یا وارد عرصه‌ای نمی‌شویم یا اگر شدیم اصولمان را به آن عرصه تحمیل می‌كنیم نه این‌كه وا دهیم به اصول آن. خودتان را بحق می‌دانید و همه را ناحق، اگر هم كوتاه می‌آیید مجبورید كوتاه بیایید واقعی نیست، اصلاح نشدید، كاملا نمایشی است، این همه سال این اشتباهات را كردید؛ یكی، دو تا از آنها را دیگر نكنید چطور می‌شود كه تبلیغ مبتذل‌ترین فیلم‌های سینمایی را در سینماهایتان می‌كنید و از آن طرف در خیابان درست برعكسش رفتار می‌كنید.