«وارش» پاتوق هنرمندان نیست

«وارش» پاتوق هنرمندان نیست


دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» گفت: خیلی از جشنواره‌ها در ایران به پاتوق هنرمندان تبدیل شده، در حالی كه مخاطبان اصلی فیلم كوتاه و مستند مردم هستند و ما به این موضوع در جشنواره فیلم وارش توجه داریم.
به گزارش جام‌جم، مهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در نشست خبری این جشنواره گفت: از دیرباز برگزاركننده اصلی این جشنواره اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بوده است و امسال بعد از وقفه‌ای چهار ساله برگزار می‌شود.
او ادامه داد: درست است كه دولت برگزاركننده اصلی جشنواره است اما توجه به نگاه‌های مستقل یكی از اهداف اصلی وارش است. برای نهمین دوره، سعی كردیم از محل مشاركت‌ها، هزینه‌های برگزاری را كم كنیم تا مجدداً احیا شود.
قربانپور گفت: فكر می‌كنم وارش تنها جشنواره سینمایی است كه كاخ جشنواره دارد. سال۸۳ یك مجتمع تخصصی سینمایی در مازندران تأسیس شد. البته بعدها آسیب دید اما مجدداً برای دور جدید جشنواره بهسازی شده است.
او به استعدادیابی در جشنواره وارش اشاره كرد و گفت: ۵۳ فیلمساز دهه 80 و ۱۱۶ فیلمساز دهه‌70 امسال در جشنواره شركت كرده‌اند و این آثار در پرتال ثبت شده، البته بخشی از آنها هنرجویی است.
قربانپور در بخش دیگری از این نشست گفت: استان مهمان امسال جشنواره، گیلان است كه مهم‌ترین فیلم‌های تولیدی آن در سطح جهانی، به نمایش درمی‌آید. در بخش مهمان بین‌الملل هم مرور فیلم‌های مردم‌شناسی كشور آذربایجان یكی از بخش‌هاست و رئیس جشنواره باكو با ۱۰ فیلم مهمان ما خواهد بود.
او ضمن اشاره به حضور نهادها و صنوف و اعطای نشان آنها در جشنواره اظهار كرد: امسال نشان استاد داوود رشیدی را اهدا می‌كنیم، همچنین یكی از سالن‌های كاخ جشنواره به نام ایشان نامگذاری خواهد شد. ضمن این‌كه جوایز جشنواره توسط سازمان سینمایی تأمین می‌شود.
قربانپور معتقد است: خیلی از جشنواره‌ها در ایران به پاتوق هنرمندان تبدیل شده، در حالی كه مخاطبان اصلی فیلم كوتاه و مستند مردم هستند. به این موضوع در جشنواره وارش توجه و بخش «شهر سالم» ایجاد شده است.