سفر به اعماق زمین!

سفر به اعماق زمین!

در دنیای امروز، محققان از درون زمین و آنچه زیر پوسته آن وجود دارد، اطلاعات بسیاری دارند و دانش آنها صرفا برآمده از تخیلات نویسنده داستان‌های علمی- تخیلی ژول‌ورن نیست.
 اكنون محققان به دنبال روشی برای رسیدن به مركز زمین هستند تا بتوانند ایده سفر به اعماق زمین ژول‌ورن را جامه عمل بپوشانند. مدتی است محققان آژانس علوم
زمین- دریایی و فناوری ژاپن، بزرگ‌ترین كشتی حفاری دنیا به نام «چیكیو» را ساخته‌اند كه گروهی از محققان بین‌المللی در آن كار می‌كنند و قصد دارند برای اولین بار تا جبه زمین حفاری كنند.آنها در این كشتی در شهریور 1396/ سپتامبر ۲۰۱۷ به مدت دو هفته در آب‌های هاوایی مشغول بررسی بودند تا ببینند در كدام قسمت دریا، دریل كشتی خود را به كار اندازند. اگر آنها نتوانند مكان خوبی برای حفاری بیابند، آب‌های كاستاریكا و مكزیك را هم بررسی خواهند كرد. از آنجا كه پوسته قسمت خشكی زمین دو برابر از پوسته زمین، ضخیم‌تر است، ترجیح می‌دهند برای رسیدن به جبه زمین، از بستر اقیانوس شروع كنند!
دریل این كشتی حفاری باید بتواند به عمق چهار كیلومتری اقیانوس برود و سپس تا عمق نزدیك به شش كیلومتر از پوسته زمین عبور كند تا بتواند به لایه جبه زمین برسد. جبه زمین ۸۴ درصد از حجم زمین را تشكیل می‌دهد. این بخش از زمین از صخره‌های سیلیكاتی تشكیل شده كه به آرامی جاری می‌شود و می‌تواند موجب فعالیت‌های آتشفشانی و حركت صفحات تكتونیك و در نتیجه وقوع زمین‌لرزه شود.
دولت ژاپن امیدوار است با رسیدن به جبه و بررسی این قسمت، روش‌های بهتری برای پیش‌بینی پدیده زلزله بیابد. همچنین محققان قصد دارند مرز بین پوسته اقیانوس و جبه را بررسی كنند تا به چگونگی ساخته شدن پوسته زمین پی ببرند. علاوه بر این آنها می‌خواهند بدانند آیا در اعماق زمین، زندگی میكروبی وجود دارد یا خیر.
محققان ژاپنی امیدوارند بتوانند این اقدام را حداكثر تا سال 1409شمسی / ۲۰۳۰ میلادی عملی كنند. آنها برای انجام این پرو‌ژه به ۵۴۲ میلیون دلار نیاز دارند.
منبع: Engadget