جنجال قراردادهای عجیب در استقلال!

از گم شدن 300 هزار دلار تا دستمزد كلان مربیان بدون مدرك

جنجال قراردادهای عجیب در استقلال!

 استقلال تهران در آستانه بازی حساس مقابل الدحیل دوباره دستخوش اتفاقات جنجالی شده است. قراردادهای عجیب و غریب در این باشگاه ادامه دارد و پرونده‌ها یكی یكی رو می‌شود. ظاهرا در این بین هواداران كه از جیب هزینه باشگاه را می‌دهند، امین باشگاه نیستند و كسی نیست كه درست و حسابی و شفاف به آنها توضیح دهد. این باشگاه در سال‌های گذشته همواره قراردادهایی بسته كه محل بحث و اختلاف نظر بوده است. به تازگی یكی از این قراردادها دردسری عظیم برای باشگاه به وجود آورده است. فسخ قرارداد وینفرد شفر باعث شده تا استقلال در معرض پرداخت غرامت یك میلیون و 200 هزار دلاری قرار بگیرد. امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه قرارداد این مربی را «تركمنچای» خطاب كرده تا مدیران سابق كه این قرارداد را بستند، به حرف بیایند. پندار توفیقی در این باره به جام‌جم می‌گوید: «خیر، قرارداد تركمنچای نبوده و یك قرارداد عادی بوده است.» او به‌تازگی توپ را به زمین وزارتخانه انداخته است. توفیقی از این گفته كه قرار بوده طبق توافق طرفین بند تمدید اتوماتیك‌وار در قرارداد گنجانده شود، ولی سلطانی فر وزیر ورزش تاكید كرده نباید چنین بندی در قرارداد باشد! توفیقی می‌گوید: «ایشان گفتند بند اتوماتیك فسخ شود و در عوض بند توافق طرفین گنجانده شود.»
بعد از موفقیت شفر در نیم فصل اول حضور در استقلال با توجه به این‌كه تمدید اتوماتیك وار از قرارداد حذف شد، مربی آلمانی این فرصت را پیدا كرد كه با سران باشگاه پای میز مذاكره بنشیند و رقمش را بالا ببرد. مدیران وقت استقلال می‌گفتند یك میلیون دلار برای فصل دوم همكاری با او توافق كرده‌اند كه این پول شامل دستمزد دستیاران هم می‌شود! خیلی زود اما مشخص شد این اظهارنظر كاملا غیرواقعی بوده و شفر این یك میلیون دلار را به طور كامل برای خود برداشته است. برای سال سوم همكاری، یعنی فصل بعد هم استقلال موظف است یك‌میلیون و 200 هزار دلار پرداخت كند. روز گذشته معاون اجرایی باشگاه استقلال اعلام كرد اگر شفر بخواهد فصل بعد جایی مربیگری كند باید با آنها توافق كند! این اظهار نظر گویا با خنده شفر همراه شده، چراكه او فصل بعد می‌تواند در خانه بنشیند و با اختلاف بالاترین دستمزد را در فوتبال ایران از یك باشگاه لیگ برتری بگیرد. او با دلار فعلی بالای 17 میلیارد تومان برای فصل بعد با آبی‌ها قرارداد دارد.
 پول قرارداد نورافكن چه شده؟
یكی از بازیكنانی كه تابستان گذشته از استقلال رفت امید نورافكن بود. آبی‌ها روز گذشته سرانجام اعلام كردند 300 هزار دلار از پولی كه باید از انتقال این بازیكن به استقلال می‌رسید، ناپدید شده است! آبی‌ها باید 300 هزار دلار برای حق رشد این بازیكن از باشگاه شارلوا می‌گرفتند ولی فقط 50 هزار دلار به عنوان سهم باشگاه دریافت كردند تا ابهام بزرگی به وجود بیاید. سیدرضا افتخاری مدیرعامل سابق استقلال در اقدامی عجیب نامه‌ای برای باشگاه شارلوا ارسال كرده بود كه همان 50 هزار دلار كافی است و نیاز نیست 300 هزار دلار مابقی را پرداخت كنند!
 وزارت پایش را بیرون كشید
خیلی از هواداران توقع دارند در این شرایط وزارت ورزش پیشقدم شود و به عنوان متولی ورزش و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تكلیف چنین پرونده‌هایی را مشخص كند. وقتی دیروز از داورزنی در این باره سوال كردیم به جام‌جم پاسخ داد: «ما در هیچ قراردادی در باشگاه استقلال و پرسپولیس دخالت نكرده و نمی‌كنیم.» این یعنی آنها پای خود را از قرارداد شفر بیرون می‌كشند. این احتمال وجود دارد كه وزارت ورزش مدیران سابق استقلال یعنی افتخاری و توفیقی را احضار كند تا درباره این قراردادهای جنجالی پاسخگو باشند. آنچه مسلم است در حال حاضر باشگاه استقلال ضرر هنگفتی دیده است. هم در بحث قرارداد بازیكنان و هم در بحث قرارداد مربیان.