دزدهای فرهنگ

دزدهای فرهنگ


 حالا درست كه نمایشگاه كتاب، بهار فرهنگ و كتاب و نشر حساب می‌شود، ولی گویا بهار یك قشر دیگر هم هست: آقایان و خانم محترم دزد! آن‌طور كه همكاران ما در خبرگزاری دانشجویان ایران خبر داده‌اند در طول ایام برگزاری نمایشگاه كتاب 32 سارق افتاده‌اند توی تور پلیس. فرمانده یگان پلیس مستقر در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران از دستگیری ۳۲ سارق در طول 11‌روز برگزاری این نمایشگاه خبر داد.
سرهنگ عباس كرمی‌راد این آمار را داده و گفته پیش از شروع نمایشگاه، مأموران پلیس نكات لازم در مورد حفاظت اموال و... را به مسؤولان غرفه‌ها و غرفه‌داران آموزش دادند و با آغاز نمایشگاه كتاب مأموران در چند نقطه از نمایشگاه مستقر شدند و چندین تیم نیز به شكل محسوس و نامحسوس اقدام به گشتزنی در فضای داخلی نمایشگاه كردند.
فرمانده یگان پلیس مستقر در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با بیان این‌كه استقرار مأموران پلیس در نمایشگاه كتاب ۲۴ ساعته بود، گفته: علاوه بر ساعات برگزاری نمایشگاه، در ساعات تعطیلی نمایشگاه نیز مأموران در محل حضور داشتند و از اموال و لوازم غرفه‌ها حفاظت كردند.
كرمی‌راد درباره تعداد دستگیرشدگان در نمایشگاه كتاب تهران گفت: ۳۱ مرد و یك زن طی این 11 روز از سوی مأموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند كه اكثر این افراد سابقه‌دار بوده و پیش از این نیز بارها در نقاط مختلف از جمله نمایشگاه‌های مختلف دستگیر شده بودند.
وی با بیان این‌كه تمامی این افراد به اتهام سرقت دستگیر شدند، گفت: سرقت گوشی تلفن همراه، بن كتاب، وجه نقد و كیف پول از جمله شایع‌ترین سرقت‌ها در نمایشگاه كتاب بود كه عمدتا به شیوه كشروی انجام شده بود.
فرمانده یگان پلیس مستقر در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با اشاره به برخی از پرونده‌های تشكیل‌شده در مورد سارقان گفت: در یك مورد، فردی كه اقدام به سرقت سه جلد كتاب مرجع انگلیسی به ارزش بیش از یك میلیون تومان از یكی از ناشران ایرانی كرده بود، دستگیر شد. در مورد دیگر زنی سابقه‌دار كه در دوره‌های قبلی نمایشگاه كتاب نیز سابقه دستگیری داشت، دستگیر شد، این زن با شیوه‌ای خاص و از طریق نزدیك شدن به غرفه‌داران و پرسیدن سوال اقدام به سرقت تلفن همراه آنان و لوازم روی میز كرده بود.
كرمی‌راد با بیان این‌كه ده‌ها مورد تلفن همراه، كیف پول و... از سارقان دستگیر شده، كشف و ضبط شده است، خاطرنشان كرد: تمامی این افراد پس از تشكیل پرونده برای ادامه روند رسیدگی به جرم به دادسرا منتقل شدند.