#پیگیری-کنیم

گزارش جام جم از هشتگی که این روزها در فضای مجازی پیگیر وعده های مسؤولان به سیل زدگان است

#پیگیری-کنیم

روز سخت تازه شروع شده، حالا درست سر بزنگاه است، سیل كه چیزی نبود درمقابل این روزها، این روزهای بعد سیل مصیبتی است برای خودش، داغ‌ها سرد شده،‌ هیجان‌ها خوابیده، كمك‌ها فروكش كرده و مردم سیل‌زده مانده‌اند و دردهایشان، تنها با همه نكبت‌هایی كه سیل زایید و تنها با سیلی از وعده‌ها... البته اینها همه ماجرا نیست. موج همدلی‌ها و مهربانی‌های مردم و برخی نهادها و مسئولان پای‌کار را نباید فراموش کرد؛ آنچنان که وعده‌ها و قول‌ها را نباید از یاد برد و با تمام قوت باید پیگیری کرد. چند نفری در پلدختر امیدوارانه حرف می‌زنند، یكی‌شان ماماست و یكی‌اش عضو هیات عملی دانشگاه. می‌گویند نباید فقط بدی‌ها را گفت، نباید ناشكری كرد، نباید فراموش كرد كه پلدختر بعد سیل چقدر وحشتناك وهول انگیز بود و حالا تن و بدنش از گل و لای شسته شده است، می‌گویند شاید اگر زمان بگذرد همه چیز رو به‌راه شود، با خودشان حساب و كتاب می‌كنند كه هنوز دو ماه از سیل نگذشته و چه می‌دانی شاید اگر بیشتر بگذرد وعده‌ها هم عملی شود. ولی همه مثل این دو نیستند، سیل خیلی‌ها را ناامید كرده و آنها را نشانده روی نقطه یاس،‌ كرختی بعد از آمدن آن موج گل‌آلودِ هولناك این روزها بدتر از اولش شده و مردی به ما می‌گوید مردم شهرش جم نمی‌خورند و كاری صورت نمی‌دهند كه اگر دولتی‌ها یكدفعه سر‌رسیدند، نگویند چون تو مغازه را باز و شروع كرده‌ای به ساختن خانه پس كمك بی‌كمك. به جز خوزستان كه خیلی از مردمش هنوز چشم‌انتظار فروكش كردن آب هستند، اوضاع در بقیه شهرهای سیل‌زده كشور كم و بیش مانند پلدختر است. خوزستانی‌ها خودشان را قانع می‌كنند كه با رفتن آب همه‌چیز بسامان می‌شود ولی دیگر مردمان سیل‌زده كه روزگارِ بعد از فروكش كردن آب را هم دیده‌اند فقط از بدقولی‌ها می‌گویند و گوشی كه پیدا كنند برای شنیدن، مسلسل‌وار،‌ غم قی می‌كنند. اینها می‌ترسند، خوف كرده‌اند، می‌ترسند زمان كه بیشتر بگذرد تنها بمانند و همین آب باریكه‌هایی هم كه هست قطع شود. آنها متوسل می‌شوند به یك خبرنگار در گوشه‌ای از عالم مطبوعات كه بگوید ازكجا و چگونه كمك بگیرند كه از اینی كه هستند بدتر نشوند. درد این است كه سیل‌زده‌ها نمی‌دانند دردشان را كجا ببرند و حرف‌شان را به كه بزنند و آنچه را كه به سرشان خواهد آمد ازكجا پیگیری كنند، حتی روستاییان خوزستان كه دار و ندارشان، همان چهارپایان محاصره‌شده در گنداب‌هاست و زمین‌های غرق‌شده در آب. ما حالا وكیل اینهاییم و حامی كمپین # پیگیری-كنیم کمپینی که با تلاش افرادی مانند حسین شمسیان، فعال رسانه ای شروع به کار کرده است. او اطلاعات این کمپین را در اختیار ما می گذارد و می گوید هشتگ پیگیری می‌كنیم می‌خواهد نگذارد چراغ وعده‌ها بعد از سرد شدن مصیبت خاموش شود و فتیله عمل به وعده‌ها پایین بیاید، از بومی‌ها هم كمك خواسته‌ایم تا اگرجایی وعده‌ای بر زمین مانده گزارش دهند و اطلاع‌رسانی كنند، كلی نیز گزارش و فیلم به دست بانیانش رسیده. ما هم پیگیر شدیم، از بومی‌ها و مردم محلی سوال كردیم، از گلستان رسیدیم به لرستان و از لرستان به خوزستان، سه استان سیل‌زده به ظاهر از هم دور ولی نزدیك به هم در درد مشترك، درگرفتاری‌ها و وعده‌های عملیاتی نشده.

  وعده اول:
    حسن روحانی، رئیس‌جمهور: به همه كسانی كه مسكن‌شان خسارت دیده یا شغل و زمینشان دچار آسیب شده حتما هم كمك بلاعوض می‌شود و هم وام بلندمدت با بهره كم تعلق می‌گیرد.
    اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور: پس از خروج آب از منازل، دولت از طریق وام‌های قرض‌الحسنه وكمك‌های بلاعوض مردم را در بازسازی خانه‌ها حمایت خواهد كرد.
    محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه: اگر منابع اختصاص‌یافته نتواند خسارت سیل‌زدگان را جبران كند از صندوق توسعه ملی استفاده می‌كنیم.  
    علی لاریجانی، رئیس مجلس: روستاییان وكشاورزان بابت پرداخت خسارت‌ها نگرانی نداشته باشند.
    پرویزفتاح، رئیس كمیته امداد: به مددجویان20 میلیارد تومان تسهیلات كارگشایی با قید فوریت و ضمانت آسان اعطا می‌شود.
پیگیری جام‌جم:
وعده‌اش آنقدر شیرین بود كه همه دوست داشتیم با همه وجود باورش كنیم وقتی هیات دولت روز هفتم فروردین مصوبه داد و گفت ده میلیون كمك بلاعوض، 40 میلیون وام بازسازی خانه روستایی،50 میلیون وام بازسازی خانه شهری، 45میلیون به واحدهای آسیب‌دیده تجاری،‌ به هرهكتار زمین كشاورزی دو میلیون و به هر هكتار باغ و هر هكتار مزرعه پرورش ماهی و به هر دامداری كوچك پنج میلیون تومان وام داده می‌شود. شیرین بود واقعا شیرین وقتی رئیس كمیته امداد نیز اضافه می‌كرد برای ایجاد هرشغل جدید در مناطق سیل‌زده از
 20‌تا 50 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه از صندوق امداد ولایت به مردم سیل‌زده اعطا می‌شود.
مردم اینها را یادشان است و منتظرند ولی می‌گویند كدام كمك بلاعوض و كدام وام. معدودی در پلدختر مثل مامایی كه با ما حرف زد البته گفت كه پرونده خواهرش برای دریافت وام 15میلیون تومانی تكمیل شده ولی خیلی‌ها مثل برادرش هنوز هیچ پرونده‌ای ندارند و ندیده‌اند كسی وامی بگیرد. یك نفر در معمولان لرستان اما می‌گوید دیده كسانی وام بگیرند كسانی كه از قضا سیل‌زده هم نیستند و با رابطه‌بازی دست‌شان به پول رسیده است. یكی دیگر می‌گوید قرار بود مردم سیل‌زده خانه اجاره كنند و دولت اجاره خانه‌شان را بدهد كه نداده است و به‌ناچار هنوز فوج‌فوج در چادرها بیتوته دارند. مردی در آق‌قلا اما دلش نمی‌خواهد از دولت وام بگیرد چون می‌ترسد بدهكار شود و نتواند از پس اقساط برآید و جوان معمولانی به ما می‌گوید بنیاد مسكن دارد پیامك‌هایی را به مردم ارسال می‌كند كه اقساط عقب‌افتاده خود از وام‌های قدیمی را هرچه زودتر پرداخت كنند.
در معمولان و پلدختر، در گلستان حتی مردم دغدغه باغ و كشاورزی‌شان را هم زیاد دارند و مردی می‌گوید خیاركاری‌های معمولان تشنه آبند و جهاد كشاورزی پمپ آب نمی‌دهد و زنی در پلدختر اضافه می‌كند كه انجیرهای سیاه لب‌تشنه‌اند و بازهم جهادكشاورزی لب‌شان را به آب تر نمی‌كند.
وضعیت صاحب كارخانه‌ای در شهرك صنعتی آق‌قلا اما به همین اندازه بغرنج است. پشت شهرك، سیل‌بندی موقتی است كه قول داده‌اند دائمی‌اش كنند ولی او می‌گوید هنوز عملیات تقویت سیل‌بند شروع نشده. به شهركی‌ها همچنین وعده داده بودند كه بدهی‌های بانكی كارخانه‌داران را فعلا مسكوت بگذارند و از سوی دیگر كاری كنند تا دستگاه‌های دولتی مطالبات معوق كارخانه‌ها را زودتر بدهند كه هیچ‌كدام این دو كار نشده است. بدتر اما این كه هنوز از كمك بلاعوض و وام وعده داده‌شده، خبری نشده و سازمان صنعت و معدن آق‌قلا نیز گفته است هنوز هیات دولت در این باره مصوبه‌ای نداده است!


  وعده دوم:
    تابش رئیس بنیاد مسكن كشور: به 300 پلاكی كه در پلدختر نیاز به نوسازی دارد زمین معوض داده می‌شود؛ زمینی كه مردم در آن راحت اسكان پیدا كنند.
    محمد سعیدی‌كیا، رئیس بنیاد مستضعفان: سیمان رایگان برای ساخت منازل مسكونی تامین می‌شود. اگر لازم باشد برای تخریب و تعمیر منازل هم ورود می‌كنیم.
    موسی خادمی استاندار لرستان: تا هفتم اردیبهشت حریم رودخانه‌ها در مناطق سیل‌زده مشخص می‌شود.
    محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره): 140هزار خانه روستایی خوزستان كه بیمه‌بنیاد بركت هستند تا سقف 35 میلیون تومان خسارت می‌گیرند.
    عزیزا... مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسكن كشور: آواربرداری، صدورپروانه ساخت، نظارت و نقشه ساختمان‌ها رایگان انجام خواهد شد.
    پرویز فتاح رئیس كمیته امداد: اگر منزل مددجویی نیاز به تعمیر داشته باشد آن را انجام خواهیم داد.
پیگیری جام‌جم:
كار در خوزستان هنوز به ساخت وساز نرسیده چون جنگ هنوز جنگ با آب است و آرزو فروكش كردن آب. با این حال خیلی از چادرنشین‌ها خسته شده‌اند و راه روستاهای در محاصره را پیش گرفته‌اند به این امید كه آب هرچه زودتر به دریا بریزد و بازسازی خانه‌ها شروع شود. در گلستان و لرستان اما آب كه فروكش كرده، بازسازی خانه‌ها شروع نشده. زنی می‌گوید حتی یك آجر روی آجر نیامده و كلنگی به زمین نخورده و اضافه می‌كند كه حریم رودخانه هنوز در خطر است چون حدود20مترحریم تعریف كرده‌ و گفته‌اند كه از20متر به این سو قرار است ساخت و ساز شود.
ماجرای زمین‌های معوض در پلدختر و معمولان اما از زبان دو مرد و زن اسم و رسم‌دار این دو شهر شنیدنی است. در معمولان گفته‌اند صاحبان خانه‌های خراب شده باید بروند بالای مصلا كه مرد جوان می‌گوید می‌شود روی كوه و در پلدختر گفته‌اند مردم باید بروند به حاشیه شهر در حالی كه هم حاشیه و هم بالای كوه زمینش ارزش كمتری دارد و صاحبان خانه‌های خراب شده اصلا به نقل مكان رضا نمی‌دهند.
پیرمرد آق‌قلایی هم كه از گرفتن وام و كمك بلاعوض مایوس شده و می‌گوید حتی بنیاد مسكن سری به او نزده تا تخمین خسارت كند، می‌پرسد راستی خانم می‌دانی پروانه ساخت رایگان به من می‌دهند تا زمینی را كه دارم خانه كنم یا نه؟ او می‌ترسد خانه همین روزها روی سرش خراب شود.

  وعده سوم:
    محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه: دولت خسارت خودروهایی را كه از سیل آسیب دیده‌اند و بیمه نداشته‌اند، پرداخت می‌كند
    غلامرضا سلیمانی رئیس كل بیمه مركزی: با وجود این‌كه شركت‌های بیمه تعهدی به پرداخت خسارت به خودرو‌های فاقد بیمه بدنه ندارند، اما تمهیداتی برای جبران خسارت خودروهای آسیب‌دیده در سیل اندیشیده شده است.
پیگیری جام‌جم:
سیل دروازه قرآن شیراز كه ماشین‌ها را مثل دستمال كاغذی سبك و راحت روی امواج بالا برد وكوبیدشان به در و دیوار، دولتی‌ها جوگیر شدند كه بلافاصله این خسارت از آسمان آمده را جبران می‌كنند ولی پیگیر كه شدیم نتیجه این شد كه این وعده بر زمین مانده و هنوز مالباخته‌ای دستش به خسارتی نرسیده. در پلدختر نیز بانویی به ما گفت با این‌كه ماشینش بیمه بدنه دارد ولی پلدختری‌ها پاسش داده‌اند به تهران و او تا به حال سه بار به سه شعبه بیمه ایران آمده و این بیمه نیز او را فرستاده به دفتر مركزی چون معتقد است خسارت او سنگین است و از عهده‌شان خارج.


  وعده چهارم:
    پرویز فتاح، رئیس كمیته امداد: برای3500 خانوار سیل‌زده تحت پوشش وسایل ضروری خریداری می‌شود و اگر خانواده‌ای نیاز به تعمیر لوازم منزل داشته باشد آن را انجام خواهیم داد.
    محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره): 18هزار بسته لوزام خانگی برای مردم سیل‌زده ارسال می‌شود.
    امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد بركت احسان: قول توزیع 15 هزار بسته لوازم خانگی به مناطق آسیب‌دیده را داده‌ایم.
پیگیری جام‌جم:
كولر مرد آق‌قلایی را دزدیده‌اند و خانه نیمه‌ویران او گرم است، خانه همسایه هم همین طور ولی دیده است چند نفری پنكه گرفته‌اند وگذاشته‌اند در چادرها یا برده‌اند به خانه‌های نیمه‌ویران خویش. او نیز شنیده كه قرار است لوازم خانگی به مردم بدهند ولی خودش چیزی نگرفته و حتی نمی‌داند پنكه‌هایی را كه دیده آیا دولت به مردم داده یا خیران. دو بانوی پلدختری هم می‌گویند خبری از توزیع لوازم خانگی نیست، حتی یكی‌شان می‌گوید به مادرش كه مددجوی كمیته امداد است و چیزی نداده‌اند، پیگیری هم كه كرده‌اند كمیته امداد گفته می‌خواهیم همه كمك‌ها جمع شود تا آنها را سرفرصت توزیع كنیم!
جوان معمولانی نیز ندیده كه بجز خیران كسی لوازم خانه به مردم بدهد، اما شنیده كه قرار است لوازم خانه بیاید و به هرخانواده فقط دو قلم جنس داده شود. یك مربی فنی و حرفه‌ای كه داوطلبانه كار تعمیر لوازم خانگی در مناطق سیل‌زده را انجام می‌دهد نیز به ما گفت خیری را در این مناطق دیده كه فقط صدمیلیون تومان قطعات یدكی برای لوازم خانگی آورده و گفته نگران هیچ چیز نباشید و فقط اسباب مردم را تعمیر كنید.


  وعده پنجم:
    محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،كارو رفاه اجتماعی: كارگرانی كه به دلیل سیل بیكار شده‌اند مشمول بیمه بیكاری می‌شوند. همچنین بنگاه‌های اقتصادی حادثه‌دیده نیز برای بازسازی و راه‌اندازی مجدد مورد حمایت و اعطای تسهیلات قرارخواهند گرفت.
پیگیری جام‌جم:
می گویند چند روز پیش معاون وزیر كار به مناطق سیل‌زده لرستان رفته و قول برقراری بیمه بیكاری را به مردم بیكار‌شده داده. عجیب است چون این قول از همان روزهای اول وقوع سیل داده شده و مردمی كه با ما حرف زدند می‌گویند تازه این قول به زبان مسؤولی جاری شده. مردم اما می‌گویند هنوز هیچ بیمه بیكاری برقرار نشده و هركه بیكارشده هنوز بیكار است و بی‌درآمد. برای همین مردم از گرفتن وام می‌ترسند و واهمه دارند كه بدهكار دولت شوند و بعد بقیه ماجراها. بدتر این‌كه اگر وام بخواهند خیلی‌ها ضامن ندارند و آدم‌های بیكارشده نیز توان ضمانت ندارند، حال آن‌كه دراین دو ماه فقط حرف از آسان‌گیری برمردم سیل‌زده بوده درحالی كه در عمل هنوز سه ضامن از آنها می‌خواهند. یادمان نرفته سعید نمكی وزیر بهداشت روزی كه به نمایندگی از رئیس‌جمهور به الیگودرز رفت به مردم قول وام‌هایی را داد كه در آن زنجیره‌ای از همسایه‌ها می‌توانند ضامن یكدیگر شوند.



  وعده ششم:
امكانات در مناطق سیل‌زده عادلانه توزیع خواهد شد .
پیگیری جام‌جم:
از رئیس‌جمهور گرفته تا معاون اول و وزرای كابینه، تا استانداران و مسؤولان هلال‌احمر و ارتش و سپاه همه قول داده بودند توزیع امكانات در مناطق سیل‌زده عادلانه باشد ولی مردم امروز با فاصله‌ای بیش از یك ماه از آغاز سیل هنوز از بی‌عدالتی در توزیع امكانات می‌گویند. جوان معمولانی می‌گوید اگر خیران نبودند خیلی از مردم از گرسنگی تلف می‌شدند و اگر اینها نبودند شیرخشك و پوشك كودكانه و بزرگسال به دست اهلش نمی‌رسید. او می‌گوید بخشی از آذوقه‌ها به جاهایی می‌رود كه اصلا سیل‌زده نیستند و زنی در پلدختر می‌گوید سهم او از همه كمك‌هایی كه به مناطق سیل‌زده آمده فقط چند كمپوت و كنسرو بوده است. پیرمرد آق‌قلایی هم غر می‌زند كه با این كه هزار گوسفند اهدایی رهبری به این منطقه آمده اما خیلی‌هایی كه گوسفند نداشته‌اند، دام‌های اهدایی را گرفته‌اند و او كه چهار گوسفندش تلف شده و خیلی‌های دیگر مثل او دستشان خالی مانده است. به او بسته‌های غذایی یك ماهه هم نرسیده، اما جوان معمولانی می‌گوید در عوض خانه‌ها و چادرهای كسانی كه رابطه و پارتی دارند، هم پر است از مواد غذایی و پوشاك، هم جیبشان پر است از كارت هدیه‌هایی كه هر از گاهی به منطقه می‌رسد.